Kopplingsproblem - Honda Civic Type-R 2005 (EP3)

Dahlad21
23 januari 2023 · 1 Inlägg

Jag köpte för bara 2 veckor sedan en Civic type-r med ungefär 18000 mil. Enligt förra ägaren och kvitto så är kopplingen bytt och "uppgraderad" till en steg 2 koppling för ungefär 5-6 år sedan. Efter endast 100 mil med bilen i ägo märkte jag hur det kom ett tickande ljud från kopplingen som försvann om man tryckte till den lite eller höll nere kopplingen helt. Jag fortsatte köra bilen och kopplingen och växellådan funkade fint.

Sedan i helgen bestämde jag mig för att åka en liten tur och efter några minuter märkte jag att det inte gick att få i varken ettan eller tvåans växel men att det tickande ljudet har slutat helt. Det går inte alls att få växelspaken att röra sig åt vänster för att komma åt växlarna, däremot går det att få i alla andra växlar och backen, så bilen är "körbar" men kan ej få i de första två växlarna.

Jag försöker samla på mig så mycket tips och info från andra för att veta vad jag behöver köpa och åtgärda.  Hoppas nån kan ge lite goda råd, tack på förhand.

Jesper328
23 januari 2023 · 2 379 Inlägg

Ovanpå växellådan så har du två hävarmar.
Dessa har varsin växelvajer som sitter ihop med växelspaken.
Kolla så att det ej ligger någonting ivägen för dem.

Den lilla hävarmen är för sidledsrörelser, och den stora med en vikt är framåt/bakåt.
Så det är den lilla du skall kontrollera.
Ligger ingenting ivägen så gör du bäst i att lossa vajern ifrån den och sedan kontrollerar du rörelse på både hävarm och vajer.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang