Volvo 740 '90 B230K - Problem med att starta

jonor
4 februari 2023 · 16 Inlägg

Hej!

Vi har fått ett plötsligt problem att starta en Volvo 740 1990 med motor B230K. Över en natt så slutade den att starta! Vi har felsökt en del och undrar om ni har tips och om det finns saker vi kan utesluta. Finns en del egenheter nedan som ledtråd kanske? Tack på förhand smile

Beteende:

* När den har stått typ över natten kan bilen kan starta på första försöket och gå i några sekunder! Efter detta startar den inte.
* När den startat tycktes gaspådrag inte ändra varvtalen något särskilt. Bilen dör ganska fort, går liksom sämre och sämre under loppet av ett par sekunder sedan död och tänder därefter inte igen.
* Vi tycker det är konstigt varför den inte längre startar efter att ha gjort det kort en gång. Hinner ju inte ens bli varm, vad är skillnaden liksom?

Tändning:

* Tydlig gnista på samtliga tändstift finns.
* Var ganska skitiga vid första kontroll men rengöring har inte hjälpt.
* Fördelarlocket är bytt ifjol pga tidigare var uttjänt.

Bensin:

* Syns ända fram i slangen under huven.
* Det luktar lite bensin under huven efter flera startförsök.

Övrigt:

* Startmotorn går runt, möjligtvis aningen trött men innan detta har den inte varit direkt svårtstartad.
* Startgas som sprutades i luftintag under startförsök gjorde ingen skillnad.
* Generatorn är nyservad med nya kol och laddade mycket bra innan detta hände.
* Batteriet är nytt från ett halvår sedan och installerat hos bilverkstad. Startar ej när batteriet har 13.3 V vilospänning över polerna.
* Hyfsat vältankad.

Funderingar:

* Impulsgivare/Varvtalsgivare? Får man dock tydlig gnista på alla stift då?
* Bränslepumpsrelä? Hörde det finns två - ett som ansvarar för uppstart och ett annat för pump vid drift, kan det vara så att driftrelä då är ur funktion? Spekulerar...
* Dålig jord?? Men ser inget uppenbart konstigt som förändrats.

Tips på var vi kan börja leta? Jag är ovan vid annat än basic bilservice så måste läsa på en del för varje moment, men vi har lite svårt bogsera den till mekaniker.

Senast redigerat av jonor (4 februari 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2023 · 13 644 Inlägg

b230k på en 90ans 740?   hoppas du menar b230f.

har du en k-motor så är det lika bra att ge upp direkt.. en sån motor har fel från dagen den byggdes.   det går aldrig att hålla liv i en sån motor.. alltid strul.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
H-Karlsson KARLSSON
4 februari 2023 · 111 Inlägg

Growe skrev:
b230k på en 90ans 740?   hoppas du menar b230f.

har du en k-motor så är det lika bra att ge upp direkt.. en sån motor har fel från dagen den byggdes.   det går aldrig att hålla liv i en sån motor.. alltid strul.

neee nu är du allt negativ här. jag har haft min 230K i 17år nu, går som en klocka. inga problem alls, alltid startat.

men 90a med K-motor finns inte, där har du rätt

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
jonor
4 februari 2023 · 16 Inlägg

Growe skrev:
b230k på en 90ans 740?   hoppas du menar b230f.

har du en k-motor så är det lika bra att ge upp direkt.. en sån motor har fel från dagen den byggdes.   det går aldrig att hålla liv i en sån motor.. alltid strul.

Motorn är utbytt från original som var en B230F av tidigare ägare. Har gått bra fram tills nu då alltså.
Jag vet att K har sämre rykte men detta är ingenting jag kan göra någonting åt. smile

Senast redigerat av jonor (4 februari 2023)

jaka54
5 februari 2023 · 5 656 Inlägg

Hej!
Skulle gissa på bränslepumpen (eller om du har två som på 87orna).
När du vrider om tändningsnyckeln ska soppa spruta ut om du lossar slangen till spridarna.

Steff240
5 februari 2023 · 996 Inlägg

Förgasaren på K-motorn är ökänd för att vara extremt känslig för luftläckage och liknande. Skulle kunna tänka mig att det är något liknande nu.

När den startar, går det att gasa någonting eller tuggar den bara på tomgång tills den dör? Skulle kunna vara något med tillförseln, tex kass pump eller tätt bränslefilter. Alternativt skit i förgasaren, har inte skruvat med den modellen så vet inte hur känsliga dom är.

Är det mekanisk pump på blocket eller elektrisk?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 februari 2023 · 13 644 Inlägg

H-Karlsson skrev:

Growe skrev:
b230k på en 90ans 740?   hoppas du menar b230f.

har du en k-motor så är det lika bra att ge upp direkt.. en sån motor har fel från dagen den byggdes.   det går aldrig att hålla liv i en sån motor.. alltid strul.

neee nu är du allt negativ här. jag har haft min 230K i 17år nu, går som en klocka. inga problem alls, alltid startat.

men 90a med K-motor finns inte, där har du rätt

lider med dig..  hade en b230k i en 245a  aldrig skådat sämre skräp...   
har åkt mycket volvosar i mina dagar.. men sämsta hittills...  ihop med b200k..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mew
6 februari 2023 · 2 151 Inlägg

Growe skrev:

H-Karlsson skrev:

Growe skrev:
b230k på en 90ans 740?   hoppas du menar b230f.

har du en k-motor så är det lika bra att ge upp direkt.. en sån motor har fel från dagen den byggdes.   det går aldrig att hålla liv i en sån motor.. alltid strul.

neee nu är du allt negativ här. jag har haft min 230K i 17år nu, går som en klocka. inga problem alls, alltid startat.

men 90a med K-motor finns inte, där har du rätt

lider med dig..  hade en b230k i en 245a  aldrig skådat sämre skräp...   
har åkt mycket volvosar i mina dagar.. men sämsta hittills...  ihop med b200k..

B200K har en annan variant av Solex/Cisac-gasare som är helt mekanisk med manuell choke, mer komplicerad än standardförgasarna men inte i närheten av problemen med den vakuumstyrda som sitter på b230k. Inget större fel på B200K, men den har fått oförtjänt dåligt rykte tack vare alla problem med B230K och att de ser närmast identiska ut. Visst, hade nog hellre tagit en vanlig förgasare, men min blåa 245a med B200K har gått över 40.000 mil och visar ännu inga tecken på att vilja ge upp. Sen att den är ofantligt slö är en annan sak. lol

Senast redigerat av Mew (6 februari 2023)

jonor
11 februari 2023 · 16 Inlägg

Steff240 skrev:
Förgasaren på K-motorn är ökänd för att vara extremt känslig för luftläckage och liknande. Skulle kunna tänka mig att det är något liknande nu.

När den startar, går det att gasa någonting eller tuggar den bara på tomgång tills den dör? Skulle kunna vara något med tillförseln, tex kass pump eller tätt bränslefilter. Alternativt skit i förgasaren, har inte skruvat med den modellen så vet inte hur känsliga dom är.

Är det mekanisk pump på blocket eller elektrisk?

Tack för svaren! Har mest tid till sådant här på helgerna så jag gör lite nya försök nu.

Det är mekanisk pump på den här.

Jag ska försöka testa skillnad tomgång och gas. Kom att tänka på att vi hittills har gasat så snart den startat, och då dör den så undrar om det kanske finns samband och den går bättre på tomgång.

När den gått igång tycker jag inte det hände mycket utan att den i stort sett genast började bara gå sämre och sämre tills den dog, allt inom sekunder. Som om man sakta stryper bränslet eller kanske om den får för mycket.

Är lite lur på bränslerelaterat mer än tändning. Vi har inte hittat problem där än.

Men bränslefilter är bra idé. Vet inte riktigt hur man rengör förgasare men kanske kan se efter i alla fall. :s

Tycker anmärkningsvärt är att vi inte hade problem med drift innan detta hände över en natt, dvs ej startproblem som förvärrades med tiden vad jag vet. Och att det är helt dött utan tändning efter ett försök där den kan gå litegrann.

jonor
11 februari 2023 · 16 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle gissa på bränslepumpen (eller om du har två som på 87orna).
När du vrider om tändningsnyckeln ska soppa spruta ut om du lossar slangen till spridarna.

Tack för detta tips också, vi bör absolut kolla spridaren med.

jonor
12 februari 2023 · 16 Inlägg

Nu går den igen!

För info så var det något löst i insug till förgasaren. Så det var rätt spår detta med luftläckage. Och denna hopplösa B230K går igen tills vidare. big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2023 · 17 345 Inlägg

Släng bort den mystiska förgasaren och kläm dit en WEBER 36:a så blir det fart på maskin ska du se... Jag tycker dessa motorer har oförtjänt dåligt rykte pga förgasaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2023 · 13 644 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Släng bort den mystiska förgasaren och kläm dit en WEBER 36:a så blir det fart på maskin ska du se... Jag tycker dessa motorer har oförtjänt dåligt rykte pga förgasaren.

tändsystemet är tyvärr från helvetet oxå..   onödigt krångligt utan att ge någon som helst fördel..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang