Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

zzr94092
12 mars 2023 · 4 378 Inlägg

Klockerholm har haft dålig passform på mycket genom åren ,och även fortfarande,likaså Galvin..
Passformen kan ju även skilja sig från vänster sida.

Lucif3r
13 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Stämplad metall har nästan aldrig direkt bra passform, tyvärr. Ju mer komplicerat formen är desto sämre brukar passformen vara också.
Oftast är den dock så pass bra att den "duger" att laga med, med X antal svärord dock.

Koster
8 april 2023 · 108 Inlägg

Motorolja/Bromsvätska/Servoolja/Glykol och andra kemikalier har jag använt mig av i 20 år nu i alla möjliga olika bilar ifrån gamla brukisar till en 400hk Audi S6 2.2T, inga som helst problem. Har dock gått över till Lidl`s W5 olja (https://www.avista-lubes.de/en/products … sae-5w-40/) sedan 2020 då Biltema höjt priserna rejält på deras sortiment sedan dess.
Nedan finner ni Biltemas sortiment av motoroljor under tillverkarens (Tetrosyl) egna namn
https://www.carlube.co.uk/product-category/triple-r/

Mina verktyg kommer även dom ifrån Biltema, de med 10 års garanti räcker för vilken privatmek som helst.

Dock finns det saker jag inte köper där också, typ bromsskivor/belägg, bränslepumpar och sånt som man verkligen vill vara säker på att det fungerar till 100% och under lång tid.

Mossan1
8 april 2023 · 2 752 Inlägg

Hybrid_ skrev:
[
Ska under sommaren bygga in dieselvärmaren som står utanför huset och ger värme de dagar elpriserna går i taket.

Är verkligen dieseln billigare per KW ens under en elpris topp?  Jag tvekar på det. Dieselvärmare levererar ALDRIG utsatt KW, men det vet du nog.
Under strömavbrott kan jag tänka mig den är kalas och kan nog drivas ett bra tag med 12v batteri.


Ang Biltema vill jag slå ett slag för deras underredsmassor på sprayburk. Både för hålrum och underrede.
Riktig bra.

Jag har flera Ryobi One+maskiner, men jag är lite sugen på att gå in i Biltemas batteriverktyg som delar batteri.
Många saker används så sällan att dom får så få arbetstimmar att det nog kvittar med typ halva livslängden.
Bättre då med lågt pris, tänker jag då.
Erfarenheter?
(Inget "Biltema-är-alltid-skräp" skitsnack)

Senast redigerat av Mossan1 (8 april 2023)

SportPilot Ubåtsingenjör
8 april 2023 · 7 218 Inlägg

Mossan1 skrev:

Hybrid_ skrev:
[
Ska under sommaren bygga in dieselvärmaren som står utanför huset och ger värme de dagar elpriserna går i taket.

Är verkligen dieseln billigare per KW ens under en elpris topp?  Jag tvekar på det. Dieselvärmare levererar ALDRIG utsatt KW, men det vet du nog.
Under strömavbrott kan jag tänka mig den är kalas och kan nog drivas ett bra tag med 12v batteri.


Ang Biltema vill jag slå ett slag för deras underredsmassor på sprayburk. Både för hålrum och underrede.
Riktig bra.

Jag har flera Ryobi One+maskiner, men jag är lite sugen på att gå in i Biltemas batteriverktyg som delar batteri.
Många saker används så sällan att dom får så få arbetstimmar att det nog kvittar med typ halva livslängden.
Bättre då med lågt pris, tänker jag då.
Erfarenheter?
(Inget "Biltema-är-alltid-skräp" skitsnack)

Man blir ju snabbt låst vid ett märke när man börjar köpa batteri maskiner. Tror att biltemas lite dyrare maskiner håller samma kvalitet som Ryobi smile deras absolut billigaste hade jag undvikit

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Lucif3r
8 april 2023 · 2 183 Inlägg

Ärligt talat tror jag inte biltemas dyraste håller samma kvalitet som ryobi, åtminstonde inte nya ryobi. ryobi har blivit riktigt bra på senare år.
Jämnför man gamla, billiga, borstade ryobi-verktyg så är det säkert närmare sanningen men... Det är ju lite som att jämnföra en volvo 850 2.0 10V med en 850 T-5R tongue

Oreggad Ruter Knekt
9 april 2023 · 625 Inlägg

Fixade en vinkelslip batteri från biltema, mellanklass i pris (700kr), skulle slipa rost, den slutade driva om man tryckte på lite. Hur den funkar med kapskiva vette katten dock.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
9 april 2023 · 2 183 Inlägg

Duvetdet skrev:
Fixade en vinkelslip batteri från biltema, mellanklass i pris (700kr), skulle slipa rost, den slutade driva om man tryckte på lite. Hur den funkar med kapskiva vette katten dock.

Det är tyvärr något som är generellt med batteridrivna vinkelslipar, oavsett märke. Dom kräver (uppenbarligen) så otroligt mycket ström att batteripacken har svårt att hänga med. Och dom som har batteri nog att orka, har istället miserabel drifttid.
Givetvis finns det bättre och sämre batteri-vinkelslipar, men mer ofta än inte beror det mer på vad man har för batteri i den än slipen i sig.

Jag tror det dröjer några år till innan vinkelslipar och liknande är vettiga för batteridrift, när alla har gått över till 21700-celler(eller större) istället för 18650 som majoriteten använder idag. Lägg på ytterligare några år innan biltema och liknande kommer ikapp.

Utmarks-Loke
9 april 2023 · 5 814 Inlägg

Men Makitas nyare batteri-vinkelslipar är åtminstone användbara nu, de var också värdelösa förr. Men de går fortfarande inte att jämföra med en vanlig sladdmaskin

Oreggad Ruter Knekt
9 april 2023 · 625 Inlägg

Lucif3r skrev:

Duvetdet skrev:
Fixade en vinkelslip batteri från biltema, mellanklass i pris (700kr), skulle slipa rost, den slutade driva om man tryckte på lite. Hur den funkar med kapskiva vette katten dock.

Det är tyvärr något som är generellt med batteridrivna vinkelslipar, oavsett märke. Dom kräver (uppenbarligen) så otroligt mycket ström att batteripacken har svårt att hänga med. Och dom som har batteri nog att orka, har istället miserabel drifttid.
Givetvis finns det bättre och sämre batteri-vinkelslipar, men mer ofta än inte beror det mer på vad man har för batteri i den än slipen i sig.

Jag tror det dröjer några år till innan vinkelslipar och liknande är vettiga för batteridrift, när alla har gått över till 21700-celler(eller större) istället för 18650 som majoriteten använder idag. Lägg på ytterligare några år innan biltema och liknande kommer ikapp.

Oj, missade ni pratade om batteri, nej denna hade sladd.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Blanke
9 april 2023 · 280 Inlägg

Köpte bromsok och bromsslangar från biltema till s60. Bromsoken var exakt identiska till originalen, fin damask och kolv. Medföljde även nya glidbultar och fjädrar, kostade ungefär halva priset jämfört mot andra affärer, samt att via vparts/autodoc får du inte glidbultar och fjäder på köpet. Kan ju knappast gå fel med att köpa stora klumpar av järn från Biltema.

Utmarks-Loke
9 april 2023 · 5 814 Inlägg

Blanke skrev:
Köpte bromsok och bromsslangar från biltema till s60. Bromsoken var exakt identiska till originalen, fin damask och kolv. Medföljde även nya glidbultar och fjädrar, kostade ungefär halva priset jämfört mot andra affärer, samt att via vparts/autodoc får du inte glidbultar och fjäder på köpet. Kan ju knappast gå fel med att köpa stora klumpar av järn från Biltema.

Nja, köper man original kanske de är gjorda av någon rosttrög legering så man kanske ser skillnad på längre sikt

Blanke
9 april 2023 · 280 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Blanke skrev:
Köpte bromsok och bromsslangar från biltema till s60. Bromsoken var exakt identiska till originalen, fin damask och kolv. Medföljde även nya glidbultar och fjädrar, kostade ungefär halva priset jämfört mot andra affärer, samt att via vparts/autodoc får du inte glidbultar och fjäder på köpet. Kan ju knappast gå fel med att köpa stora klumpar av järn från Biltema.

Nja, köper man original kanske de är gjorda av någon rosttrög legering så man kanske ser skillnad på längre sikt

Är väl bara att vänta och se vad som händer. Original var då sönderrostade efter 20 år. Biltemas kanske håller i tio år? Tänker om man faktiskt ska måla oken under sommaren, ser bättre ut och ger lite rostskydd.

Koster
9 april 2023 · 108 Inlägg

Kina ok har oftast helt bedrövlig kvalitet på allt gummi och tål inte vårt vinterklimat alls. Man åker på att renovera dom ganska snart igen. Monterar man då riktiga kvalitetstätningar och damasker fungerar dom bra sedan.
Med tanke på det extrema skattetryck vi har i Sverige och det faktum att varorna säljs i svenska butiker med svenska anställda(med alla kostnader det innebär) så kan du ju ana hur lite Biltema betalat för dom.

torsen
9 april 2023 · 7 201 Inlägg

Biltemas saker är, och har för det mesta varit mycket prisvärda. (Började handa hos dem 1964, då jag bodde i Linköpng)
Deras racingdomkraft är jag, än så länge, nöjd med.
Likaså har jag varit väldigt nöjd med de prisvärda bilbatterierna.
Äldre hylsnyckelsatser - fyrtio år - kan inte hävda sig mot Kamasa, Hazet, Gedore och Snap On.
Bahco tillhör heller inte grädden på moset längre.
För ett par decennier sedan fick jag reklamera bromsrörsnycklar - som var gjutna i stället för smidda (då....).
Biltemas karosseririktningsdomkraft höll inte måttet = vek sig så att "byrolådeeffekt" på hydraustången uppstod - inget problem att få tillbaka pengarna.
Men när det gäller skruv-/mutterdragare m m kan ingen, tycker jag, slå DeWalt och Scorpio = små men starka så man kommer åt på besvärliga ställen.
På motoroljesidan har jag lämnat Biltema för LIDL.
Biltema ska ha en eloge för hur man hanterar kundreklamationer - vilket INTE Meknomen får.
Tyvärr har jag cirka 5 mil till närmaste Biltemavaruhus - men några km till Mekonomen och Autoexperten - vilket satt sina spår i bilbudgeten.

Lucif3r
9 april 2023 · 2 183 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Nja, köper man original kanske de är gjorda av någon rosttrög legering så man kanske ser skillnad på längre sikt

Jag har biltema-ok bak på V70in, dom ser fortfarande ut som nya 6-7år senare.
Hurvida dom håller i ytterligare 13 år som orginalen gjorde kvarstår ju att se, men är ju en skaplig bit på vägen iaf smile

Utmarks-Loke
9 april 2023 · 5 814 Inlägg

Lucif3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Nja, köper man original kanske de är gjorda av någon rosttrög legering så man kanske ser skillnad på längre sikt

Jag har biltema-ok bak på V70in, dom ser fortfarande ut som nya 6-7år senare.
Hurvida dom håller i ytterligare 13 år som orginalen gjorde kvarstår ju att se, men är ju en skaplig bit på vägen iaf smile

Man kan ha tur också när man köper pirat. Svårt att veta innan exakt vad man får. Men jag bytte alla fyra ok på min bil till pirat förra sommaren så jag är inte så negativ som det låter. Original höll 10 år och 32.000 mil innan de började kärva och bli tråkiga

Blanke
9 april 2023 · 280 Inlägg

Koster skrev:
Kina ok har oftast helt bedrövlig kvalitet på allt gummi och tål inte vårt vinterklimat alls. Man åker på att renovera dom ganska snart igen. Monterar man då riktiga kvalitetstätningar och damasker fungerar dom bra sedan.
Med tanke på det extrema skattetryck vi har i Sverige och det faktum att varorna säljs i svenska butiker med svenska anställda(med alla kostnader det innebär) så kan du ju ana hur lite Biltema betalat för dom.

Var är dessa ok gjorde dock? Står ju verkligen ingenting någonstans om det. Jag slår även vad om att många som köper dessa saker inte sedan tar hand om dom. Till exempel smörjer vissa kanske oket lite halvdant när dom installerar den och smörjer sedan aldrig igen. Sen klagar man på att biltemas saker är skräp när det visar sig att det är rostigt, kärvigt och hål i damaskerna.

Lucif3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Nja, köper man original kanske de är gjorda av någon rosttrög legering så man kanske ser skillnad på längre sikt

Jag har biltema-ok bak på V70in, dom ser fortfarande ut som nya 6-7år senare.
Hurvida dom håller i ytterligare 13 år som orginalen gjorde kvarstår ju att se, men är ju en skaplig bit på vägen iaf smile

Utmarks-Loke skrev:

Lucif3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Nja, köper man original kanske de är gjorda av någon rosttrög legering så man kanske ser skillnad på längre sikt

Jag har biltema-ok bak på V70in, dom ser fortfarande ut som nya 6-7år senare.
Hurvida dom håller i ytterligare 13 år som orginalen gjorde kvarstår ju att se, men är ju en skaplig bit på vägen iaf smile

Man kan ha tur också när man köper pirat. Svårt att veta innan exakt vad man får. Men jag bytte alla fyra ok på min bil till pirat förra sommaren så jag är inte så negativ som det låter. Original höll 10 år och 32.000 mil innan de började kärva och bli tråkiga

Verkar ärligt talat vara bra recensioner på biltemas ok. Har försökt och hitta några som haft problem just med v70, s60, s80 osv men inte hittat någon som klagat ännu. Hittat väldigt mycket skepticism dock angående dessa, och det förstår man. Men som sagt, i värsta fall får man köpa nya damasker/kolvar och samtidigt har du spenderat mindre än om du köpte original.

Koster
10 april 2023 · 108 Inlägg

"Var är dessa ok gjorde dock? Står ju verkligen ingenting någonstans om det. Jag slår även vad om att många som köper dessa saker inte sedan tar hand om dom. Till exempel smörjer vissa kanske oket lite halvdant när dom installerar den och smörjer sedan aldrig igen. Sen klagar man på att biltemas saker är skräp när det visar sig att det är rostigt, kärvigt och hål i damaskerna. "

Man ser tydlig skillnad på renoverade original ok som tex Mekonomen och andra säljer (Budweg) för dom har ATE/GIRLING eller någon annan märkning ifrån de stora tillverkarna som bilindustrin använder sig av på oken. Det är därfor Mekonomen mfl kräver att du lämnar in dina gamla ok i retur så får man ett lägre pris, dem skickas sedan på "rekonditionering" och sedan säljs dom som utbytes ok.

Kina tillverkade ok har ingen sån märkning.

Det finns en anledning att biltillverkarna använder sig av dyrare och högre kvalitet på saker som utsätts för sån extrem påfrestning som bromsar, och den heter fabriksgaranti!
Kunde dom spara in 50% av kostnaden på varje ok utan att riskera kvalitén så gjorde dom det direkt, men inget bilmärke i världen kan ta risken att tvingas återkalla miljontals bilar pga att man snålade på en sån viktig komponent, dom skulle gå i konkurs.

En sak är helt säker iaf, det är inga original ok som Biltema säljer, hur länge dom håller är ett lotteri, inte lika länge som original iaf.

Lucif3r
10 april 2023 · 2 183 Inlägg

Ptja, googlar man på bil återkallese broms så får man rätt många träffar... bl.a. volvo, mercedes, suzuki, polestar...

Visserligen inte pga. fel på oken, men likväl allvarliga brister på bromsarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang