2815
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

2 852 Inlägg
10 september 2022
MrHyde skrev:
husseman skrev:
Hehe, allt på Feltema är Måndagsexemplar.... det enda som skiljer är att det tar längre tid för vissa att fatta detta.. Sorry- kunde inte låta bli. Puss o Skål/Husse

På jobbet har vi ett verktygskit för att skruva tillbaka kolvar på bromsok, för både vänster och högergängade ok, som är köpt på Biltema för ca 12 år sedan och funkar hur bra som helst fortfarande. Alltså använt var och varannan dag med andra ord.
Visst finns det måndagsexemplar på Biltema, men det finns guldklimpar också. Kanske fler förr än nu, men ändå smile

Visst finns det bra grejer emellanåt även på biltema även om mycket är slit och släng.  Bildelar överhuvudtaget aktar jag mig för där.

848 Inlägg
10 september 2022
uhlin skrev:
MrHyde skrev:
husseman skrev:
Hehe, allt på Feltema är Måndagsexemplar.... det enda som skiljer är att det tar längre tid för vissa att fatta detta.. Sorry- kunde inte låta bli. Puss o Skål/Husse

På jobbet har vi ett verktygskit för att skruva tillbaka kolvar på bromsok, för både vänster och högergängade ok, som är köpt på Biltema för ca 12 år sedan och funkar hur bra som helst fortfarande. Alltså använt var och varannan dag med andra ord.
Visst finns det måndagsexemplar på Biltema, men det finns guldklimpar också. Kanske fler förr än nu, men ändå smile

Visst finns det bra grejer emellanåt även på biltema även om mycket är slit och släng.  Bildelar överhuvudtaget aktar jag mig för där.

Samma här, bildelar köper jag någon annanstans. Men vissa verktyg kan faktiskt vara bra, speciellt om man bara använder dom hemma nån gång ibland.

Que Sera, Sera

Fri fart för ett fritt folk!
14 661 Inlägg
10 september 2022
MrHyde skrev:
uhlin skrev:
MrHyde skrev:

Samma här, bildelar köper jag någon annanstans. Men vissa verktyg kan faktiskt vara bra, speciellt om man bara använder dom hemma nån gång ibland.

Gillar deras verktyg aldrig haft något direkt problem fast man stått med 2meters rör på spärrskaften har dom endå inte slutat fungera.  Man får skruva ihop dom i bland men det har jag fått göra på verktyg som kostar mer än det dubbla oxå

Kör fort så hinner inget hända...

7 658 Inlägg
10 september 2022
Growe skrev:
MrHyde skrev:
uhlin skrev:

Gillar deras verktyg aldrig haft något direkt problem fast man stått med 2meters rör på spärrskaften har dom endå inte slutat fungera.  Man får skruva ihop dom i bland men det har jag fått göra på verktyg som kostar mer än det dubbla oxå

Har köpt mycket på Biltema, både verktyg och annat.
Men vad jag vill varna för är deras motsvarighet till "Portopower".
Aldeles för vek.
Långt innan man uppnått det tryck när övertrycksventilen löser ut kroknar hydraulkolven och böjer sig så att det uppstår "byrolådeeffekt".
Jag fick banka och bryta länge innan jag fick loss verktyget - släppa på trycket hjälpte inte - det satt fast.
Skulle rikta "balkar/plåtprofiler" som blivit upp-/snedtryckta i underredet på en NIVA.
Reklamationen var dock smärtfri.
Eftersom varan kostade över 1.000:- fick jag skriva en redogörelse om orsaken till reklamationen.
Hörde inget m anl av min reklamation.

B t w så hörde jag heller inget från LIDL när jag reklamerade deras plasmaskärare.
Jag hade bifogat en tätskriven A4-sida med förslag/tips som var undertecknat med mejl- och fysisk adress samt telefonnr.

6 740 Inlägg
11 september 2022
Funderar på att prova en hink biltema väggspackel, någon som provat denna? tongue https://www.biltema.se/bygg/farg/spacke … 2000050334

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 125 Inlägg
12 september 2022
Vi har använt det och det fyller sin funktion,det har suttit kvar på väggen i 2 år nu utan att ramla ner

659 Inlägg
10 januari 2023
Fick akut-byta kamremmen på en s60 och då inget annat var öppet blev det biltema. Köpte ingen vattenpump men kamrem, löp- och spännrulle blev det. Återkommer senare om det hela går åt helvetet eller inte. Misstänker att om något ska hända så har det nog med att jag inte hade en momentnyckel så blev att köra på känsla.

Professionell hatare

Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
10 januari 2023
Är det någon som testat Biltemas fasadfärg? V5 pro eller vad det heter

Forummoderator
18 284 Inlägg
10 mars 2023
Behöver en bränslemätare till ett projekt. Tänkte följande:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning … 2000050256

Och givare då:
https://www.biltema.se/bat/batmotor/tan … 2000037601

Någon som har erfarenhet av dessa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 955 Inlägg
10 mars 2023
Hybrid_ skrev:

Och givare då:

Haft den mätaren i två båtar. Funkade fint i båda. Dock har jag som längst haft den 2-3 år så hur den funkar över tid kan jag inte svara på.

Givaren har jag inte provat tyvärr.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 658 Inlägg
12 mars 2023
Säga(skriva) vad man vill om Biltema!
Men genom åren har deras kvalitet på produkterna höjts utan att priset skenat i väg i paritet med konkurrenterna.
Första gången jag handlade på Biltema var 1964.
De höll då till på vinden på en fastighet i närheten av en kyrka mitt i stan - inte domkyrkan - i Linköping.
Deras huvudinriktning var då extraljus och fästen för dessa - samt en massa krimskrams som dekorationstejp och fejkantenner m m.
Köpte några år senare en 3/8"-sats som följt mig "som reserv" i bagaget på flera bilar.
Tyvärr inte fintandat spärrskaft, men det håller.

Bland det bästa med Biltema är deras batterier.
Har även fått reklamera batteri - men det har gått smidigt - till skillnad från hos Mekonomen.
Nu har jag varit svagsint och köpt tre BOSCH-batterier.
Dessa har inte tagit laddning efter 4 år = efter det att garantin löpt ut.
I Suzukin är jag inne på andra BOSCH-batteriet som "lagt av" före 4 års ålder.
I 2CV:n  Har BOSCH-batteriet slutat ta laddning före 4 år.
Har aldrig inträffat på BILTEMA-batterier, med ett undantag.
Helt "utom tävlan" så är Hondans batteri efter snart 8 år helt intakt.(liksom allt annat på Hondan!)

ÄR BOSCH-batterier sämre än andra batterier, eller har jag haft otur med 3 BOSCH-batterier på raken?
De är heller inte billiga - men bortåt 50% billigare hos Autoexperten gentemot Mekonomen.
BILTEMA har inte lämpligt batteri, och plats finns inte för annat batteri.
Passande batteri ska vara mycket långsmalt och ha små poler som är omvänt placerade mot standardbatterier typ passande Volvo.
Pluspolens kabelsko är dessutom sammanbyggd med huvudsäkringen, så att byta till batteri med normalpoler låter sig inte göras(lätt) - om det bara var polerna som är annorlunda mot europeisk standard. Tyvärr!

Bland handverktygen från BILTEMA är det endast 2 nycklar för bromsrör som brustit, men det var inget problem med att reklamera.
Ett par "uppkörningsramper" deformerades något av tyngden från en MB E-klass framvagn. Vikten överskred inte rekommenderad maxvikt. Har jag inte reklamerat(hittar inte kvittot - som BILTEMA är noga med vid reklamationer - med all rätt).

Ser man på viss båt- och offroad-utrustning å är BILTEMA mycket billiga.
Tågvirke, schackel, ryckstropp m m, för att nämna några exempel.

När BILTEMA reade ut sina karossdelar till Opel och SAAB, för länge sedan, handlade jag massor av stänkskärmar, skärmkanter och "trösklar". Mycket dålig passform. Lika dålig som de danska Klokkerholm. Kanske Klockerholm? Såldes senare även av Mekonomen. Lika dålig passform då. Tyvärr. Men de var billiga. Stötfångare till 2CV kostade en tiondedel av vad originalen betingade.

Finns mycket att skriva om BILTEMA, men jag stannar vid att det är synd att de inte har batterier till Suzuki Jimny.

Forummoderator
18 284 Inlägg
12 mars 2023
Brådhis skrev:
Hybrid_ skrev:

Och givare då:

Haft den mätaren i två båtar. Funkade fint i båda. Dock har jag som längst haft den 2-3 år så hur den funkar över tid kan jag inte svara på.

Givaren har jag inte provat tyvärr.

Tackar!

Ska under sommaren bygga in dieselvärmaren som står utanför huset och ger värme de dagar elpriserna går i taket. Även dieseltank (troligen en bränsletank 20L avsedd för utombordare) ska stå ute, inbyggd och behöver koll på mängd då. Kontrollpanel och bränslemätare kommer monteras i en panel som ska sitta under en fönsterbräda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 551 Inlägg
12 mars 2023
Klockerholm har haft dålig passform på mycket genom åren ,och även fortfarande,likaså Galvin..
Passformen kan ju även skilja sig från vänster sida.

2 456 Inlägg
13 mars 2023
Stämplad metall har nästan aldrig direkt bra passform, tyvärr. Ju mer komplicerat formen är desto sämre brukar passformen vara också.
Oftast är den dock så pass bra att den "duger" att laga med, med X antal svärord dock.

145 Inlägg
8 april 2023
Motorolja/Bromsvätska/Servoolja/Glykol och andra kemikalier har jag använt mig av i 20 år nu i alla möjliga olika bilar ifrån gamla brukisar till en 400hk Audi S6 2.2T, inga som helst problem. Har dock gått över till Lidl`s W5 olja (https://www.avista-lubes.de/en/products … sae-5w-40/) sedan 2020 då Biltema höjt priserna rejält på deras sortiment sedan dess.
Nedan finner ni Biltemas sortiment av motoroljor under tillverkarens (Tetrosyl) egna namn
https://www.carlube.co.uk/product-category/triple-r/

Mina verktyg kommer även dom ifrån Biltema, de med 10 års garanti räcker för vilken privatmek som helst.

Dock finns det saker jag inte köper där också, typ bromsskivor/belägg, bränslepumpar och sånt som man verkligen vill vara säker på att det fungerar till 100% och under lång tid.

3 641 Inlägg
8 april 2023
Hybrid_ skrev:
[
Ska under sommaren bygga in dieselvärmaren som står utanför huset och ger värme de dagar elpriserna går i taket.

Är verkligen dieseln billigare per KW ens under en elpris topp?  Jag tvekar på det. Dieselvärmare levererar ALDRIG utsatt KW, men det vet du nog.
Under strömavbrott kan jag tänka mig den är kalas och kan nog drivas ett bra tag med 12v batteri.

Ang Biltema vill jag slå ett slag för deras underredsmassor på sprayburk. Både för hålrum och underrede.
Riktig bra.

Jag har flera Ryobi One+maskiner, men jag är lite sugen på att gå in i Biltemas batteriverktyg som delar batteri.
Många saker används så sällan att dom får så få arbetstimmar att det nog kvittar med typ halva livslängden.
Bättre då med lågt pris, tänker jag då.
Erfarenheter?
(Inget "Biltema-är-alltid-skräp" skitsnack)
Senast redigerat av Mossan1 (8 april 2023)

Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
8 april 2023
Mossan1 skrev:
Hybrid_ skrev:
[
Ska under sommaren bygga in dieselvärmaren som står utanför huset och ger värme de dagar elpriserna går i taket.

Är verkligen dieseln billigare per KW ens under en elpris topp?  Jag tvekar på det. Dieselvärmare levererar ALDRIG utsatt KW, men det vet du nog.
Under strömavbrott kan jag tänka mig den är kalas och kan nog drivas ett bra tag med 12v batteri.

Ang Biltema vill jag slå ett slag för deras underredsmassor på sprayburk. Både för hålrum och underrede.
Riktig bra.

Jag har flera Ryobi One+maskiner, men jag är lite sugen på att gå in i Biltemas batteriverktyg som delar batteri.
Många saker används så sällan att dom får så få arbetstimmar att det nog kvittar med typ halva livslängden.
Bättre då med lågt pris, tänker jag då.
Erfarenheter?
(Inget "Biltema-är-alltid-skräp" skitsnack)

Man blir ju snabbt låst vid ett märke när man börjar köpa batteri maskiner. Tror att biltemas lite dyrare maskiner håller samma kvalitet som Ryobi smile deras absolut billigaste hade jag undvikit

2 456 Inlägg
8 april 2023
Ärligt talat tror jag inte biltemas dyraste håller samma kvalitet som ryobi, åtminstonde inte nya ryobi. ryobi har blivit riktigt bra på senare år.
Jämnför man gamla, billiga, borstade ryobi-verktyg så är det säkert närmare sanningen men... Det är ju lite som att jämnföra en volvo 850 2.0 10V med en 850 T-5R tongue

Ruter Knekt
744 Inlägg
9 april 2023
Fixade en vinkelslip batteri från biltema, mellanklass i pris (700kr), skulle slipa rost, den slutade driva om man tryckte på lite. Hur den funkar med kapskiva vette katten dock.

Något sen på bollen

2 456 Inlägg
9 april 2023
Duvetdet skrev:
Fixade en vinkelslip batteri från biltema, mellanklass i pris (700kr), skulle slipa rost, den slutade driva om man tryckte på lite. Hur den funkar med kapskiva vette katten dock.

Det är tyvärr något som är generellt med batteridrivna vinkelslipar, oavsett märke. Dom kräver (uppenbarligen) så otroligt mycket ström att batteripacken har svårt att hänga med. Och dom som har batteri nog att orka, har istället miserabel drifttid.
Givetvis finns det bättre och sämre batteri-vinkelslipar, men mer ofta än inte beror det mer på vad man har för batteri i den än slipen i sig.

Jag tror det dröjer några år till innan vinkelslipar och liknande är vettiga för batteridrift, när alla har gått över till 21700-celler(eller större) istället för 18650 som majoriteten använder idag. Lägg på ytterligare några år innan biltema och liknande kommer ikapp.

Sök