Säga(skriva) vad man vill om Biltema!
Men genom åren har deras kvalitet på produkterna höjts utan att priset skenat i väg i paritet med konkurrenterna.
Första gången jag handlade på Biltema var 1964.
De höll då till på vinden på en fastighet i närheten av en kyrka mitt i stan - inte domkyrkan - i Linköping.
Deras huvudinriktning var då extraljus och fästen för dessa - samt en massa krimskrams som dekorationstejp och fejkantenner m m.
Köpte några år senare en 3/8"-sats som följt mig "som reserv" i bagaget på flera bilar.
Tyvärr inte fintandat spärrskaft, men det håller.
Bland det bästa med Biltema är deras batterier.
Har även fått reklamera batteri - men det har gått smidigt - till skillnad från hos Mekonomen.
Nu har jag varit svagsint och köpt tre BOSCH-batterier.
Dessa har inte tagit laddning efter 4 år = efter det att garantin löpt ut.
I Suzukin är jag inne på andra BOSCH-batteriet som "lagt av" före 4 års ålder.
I 2CV:n Har BOSCH-batteriet slutat ta laddning före 4 år.
Har aldrig inträffat på BILTEMA-batterier, med ett undantag.
Helt "utom tävlan" så är Hondans batteri efter snart 8 år helt intakt.(liksom allt annat på Hondan!)
ÄR BOSCH-batterier sämre än andra batterier, eller har jag haft otur med 3 BOSCH-batterier på raken?
De är heller inte billiga - men bortåt 50% billigare hos Autoexperten gentemot Mekonomen.
BILTEMA har inte lämpligt batteri, och plats finns inte för annat batteri.
Passande batteri ska vara mycket långsmalt och ha små poler som är omvänt placerade mot standardbatterier typ passande Volvo.
Pluspolens kabelsko är dessutom sammanbyggd med huvudsäkringen, så att byta till batteri med normalpoler låter sig inte göras(lätt) - om det bara var polerna som är annorlunda mot europeisk standard. Tyvärr!
Bland handverktygen från BILTEMA är det endast 2 nycklar för bromsrör som brustit, men det var inget problem med att reklamera.
Ett par "uppkörningsramper" deformerades något av tyngden från en MB E-klass framvagn. Vikten överskred inte rekommenderad maxvikt. Har jag inte reklamerat(hittar inte kvittot - som BILTEMA är noga med vid reklamationer - med all rätt).
Ser man på viss båt- och offroad-utrustning å är BILTEMA mycket billiga.
Tågvirke, schackel, ryckstropp m m, för att nämna några exempel.
När BILTEMA reade ut sina karossdelar till Opel och SAAB, för länge sedan, handlade jag massor av stänkskärmar, skärmkanter och "trösklar". Mycket dålig passform. Lika dålig som de danska Klokkerholm. Kanske Klockerholm? Såldes senare även av Mekonomen. Lika dålig passform då. Tyvärr. Men de var billiga. Stötfångare till 2CV kostade en tiondedel av vad originalen betingade.
Finns mycket att skriva om BILTEMA, men jag stannar vid att det är synd att de inte har batterier till Suzuki Jimny.