Öka varvtal utan pedal

Jonnte123
6 april 2023 · 57 Inlägg

Tja, håller på med en ljudbil och skulle behöva ett sätt att öka varvtalet utan att trycka på gaspedalen för att få generatorn att ladda lite mer när man står på träffar och utställningar osv, nån som har någon idé?

Skulle ju vara bra om det var något man kunde styra också så den inte står på t.ex 1800 varv konstant utan man kan pendla den lite mellan tomgång och högre varv

torsen
6 april 2023 · 7 244 Inlägg

Du skriver inte vad du har för bil - bensin, diesel, nyare eller äldre.
På en av mina hobbybilar har jag anordnat "handgas" genom att:
Under instrumentbrädan montera ett reglage till choke på äldre MC.
Därifrån en vajer till gaspedalen.
Med en vingmutter på chokereglaget kan jag låsa reglaget i önskat läge(varvtal) - eller med handen bekvämt vilande på knät använda reglaget som handgas och temporärt vila gaspedalsfoten vid längre körningar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2023 · 17 502 Inlägg

Antar att det är en hyfsat modern bil med el-gas. Men vilket märke, modell, årsmodell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
6 april 2023 · 2 377 Inlägg

Skruva fast en kittpistol framför gaspedalen.
Steglös justering. lol

Up the RA
Jonnte123
6 april 2023 · 57 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Antar att det är en hyfsat modern bil med el-gas. Men vilket märke, modell, årsmodell?

En a4b7 2008 med 2.0tdi motorn, manuell om det spelar någon roll😊

Senast redigerat av Jonnte123 (6 april 2023)

torsen
6 april 2023 · 7 244 Inlägg

Jonnte123 skrev:

Hybrid_ skrev:
Antar att det är en hyfsat modern bil med el-gas. Men vilket märke, modell, årsmodell?

En a4b7 2008 med 2.0tdi motorn, manuell om det spelar någon roll😊

Jag trodde det var fråga om en A-traktor!

trubbelturbo
6 april 2023 · 1 461 Inlägg

Jag antar att gaspedalen fungerar som en typ av vridpotentiometer?

Då tänker jag att det borde gå att "seriekoppla" in ett vridmotstånd någonstans?

Jag vill bara understryka att jag inte tar något ansvar för skador och/eller olyckor som kan tänkas uppstå vid denna typen av bonnmeck.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Jonnte123
7 april 2023 · 57 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag antar att gaspedalen fungerar som en typ av vridpotentiometer?

Då tänker jag att det borde gå att "seriekoppla" in ett vridmotstånd någonstans?

Jag vill bara understryka att jag inte tar något ansvar för skador och/eller olyckor som kan tänkas uppstå vid denna typen av bonnmeck.

Nej nej självklart, är man dum nog att få såna här idéer som jag är duktig på att få så lär man stå för vad som händer😊

Jonnte123
7 april 2023 · 57 Inlägg

torsen skrev:

Jonnte123 skrev:

Hybrid_ skrev:
Antar att det är en hyfsat modern bil med el-gas. Men vilket märke, modell, årsmodell?

En a4b7 2008 med 2.0tdi motorn, manuell om det spelar någon roll😊

Jag trodde det var fråga om en A-traktor!

Nope vanlig bil är det det gäller, men det lär väll bra lite skitsamma antar jag🤔

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2023 · 17 502 Inlägg

En gaspedal bör du kunna hitta på skroten. Den är dessutom rätt lätt att byta. Sitter väl med 3 skruvar. Då kan du i lugn och ro sitta hemma och mäta upp vilka kablar som ändrar motstånd när du trycker ner pedalen och sedan prova på bilen. multikontakt. Så har då originalet orört dessutom. Antar att man kan ansluta en vridpotta till dessa via en 1-0-1 kontakt så den får signal från pedal eller från vridpotentiometer. Skulle du "skruva bort dig" så bilen får felaktiga värden kommer den bara att ignorera pedalen och gå ner på tomgång. Motorlampa kan givetvis tändas!

Intressant litet projekt. Jag hade själv inte haft något emot förhöjd tomgång en kall vintermorgon så den kan stå ute på 1750 rpm en stund när rutorna skrapas.

Kopplas en OBD-läsare in och läses av i realtid kan du se att när gasen trycks ner så står det hur många procent på skärmen/telefonen. Frågan är ju i vilken resistens 0-100% är? Man får ha rätt vridpotta där... Därför behöver du nog mäta dig fram.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
7 april 2023 · 2 218 Inlägg

El-gas brukar gå via CAN-BUS nätverket, och som många av oss vet kan det nätverket vara extremt kinkigt och grinigt.

Jag tror din bästa chans är att koppla in "en till" orginalgaspedal, som du då modifierar att inte återgå till 0 när du släpper den, likt det Hybrid föreslår.

Men, det kan finnas ett alternativ till... Jag vet att många bilar med el-gas har ett "förhöjd tomgång"-läge som kan aktiveras via OBDII-uttaget. Exakt hur det görs beror på bilmodell.
Den funktionen är "givetvis" avsedd för felsökning, men kan inte se någon direkt anledning till att det inte skulle fungera för ditt syfte.

Jonnte123
10 april 2023 · 57 Inlägg

Lucif3r skrev:
El-gas brukar gå via CAN-BUS nätverket, och som många av oss vet kan det nätverket vara extremt kinkigt och grinigt.

Jag tror din bästa chans är att koppla in "en till" orginalgaspedal, som du då modifierar att inte återgå till 0 när du släpper den, likt det Hybrid föreslår.

Men, det kan finnas ett alternativ till... Jag vet att många bilar med el-gas har ett "förhöjd tomgång"-läge som kan aktiveras via OBDII-uttaget. Exakt hur det görs beror på bilmodell.
Den funktionen är "givetvis" avsedd för felsökning, men kan inte se någon direkt anledning till att det inte skulle fungera för ditt syfte.

Juste men då skulle man ju kunna sätta en knapp som stoppar den från att gå tillbaks till 0, lite som en fasthållare fast att man går runt hastighetsgivaren

Munkis
11 april 2023 · 1 636 Inlägg

Det går inte "bara" att montera ett mindre remhjul på generatorn så du får upp varvtalet på det viset? smile

torsen
11 april 2023 · 7 244 Inlägg

Allra enklaste sättet att erhålla konstant högre varvtal, för att t ex generatorn ska ladda mer, är att skaffa en lämplig träkloss, att placera UNDER gaspedalen i lagom läge, samt en gatsten och placera PÅ gaspedalen.

johanbrolin
11 april 2023 · 108 Inlägg

Med biltemas felkodsläsare kan jag ändra tomgångsvarvet på min E46a, som tidigare skrivits i tråden. Fungerar säkert liknande på din bil smile

Stora fötter - Stora skor
VirreEriksson
11 april 2023 · 1 301 Inlägg

Kolla pinout-schema för Ecun. De flesta äldre bilar med AC utan canbus brukar ha en pin på ecun som jordar när man kör AC, och därmed få högre tomgång. Tex 1000rpm till 1300 eller så.

Jonnte123
14 april 2023 · 57 Inlägg

torsen skrev:
Allra enklaste sättet att erhålla konstant högre varvtal, för att t ex generatorn ska ladda mer, är att skaffa en lämplig träkloss, att placera UNDER gaspedalen i lagom läge, samt en gatsten och placera PÅ gaspedalen.

Som sagt är det en ljudbil, den luften kepsen från folks huvuden, en Sten ligger inte kvar där den ska utan skakar loss ganska omgående

Lucif3r
15 april 2023 · 2 218 Inlägg

Jonnte123 skrev:
en Sten ligger inte kvar där den ska utan skakar loss ganska omgående

... Beror väl förståss på hur stor sten man använder.... wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang