Innebörden av XL-märkning på däck

Hultmult
17 april 2023 · 27 Inlägg

Hej!
Det har blivit dags att köpa nya sommardäck till bilen och har då märkt att majoriteten av däcken jag tittat på har en XL märkning. Har googlat runt för att försöka förstå mig på vad det egentligen betyder men känner inte att jag får något bra svar. Vissa säger att XL märkning endast innebär att en modell av däck har ett annat däck av samma modell med 4 lägre belastningsindex, t.ex att det finns ett som har 87 och ett som har 91 av samma modell och därmed även är märkt XL. Vissa andra säger att XL innebär att däcket på något sätt är förstärkt även fast det har samma belastningindex, alltså att ett däck märkt 91 XL är starkare/hårdare än ett märkt med endast 91. Någon som har bra koll på detta? Tack på förhand!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 april 2023 · 13 744 Inlägg

extra load..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Oreggad Ruter Knekt
17 april 2023 · 652 Inlägg

Jupp, extra load, inget mer. Behöver inte stå xl för det, men jämför du loadrating så förstår du.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Brådhis * Voff voff *
18 april 2023 · 10 280 Inlägg

Hultmult skrev:
Vissa säger att XL märkning endast innebär att en modell av däck har ett annat däck av samma modell med 4 lägre belastningsindex, t.ex att det finns ett som har 87 och ett som har 91 av samma modell och därmed även är märkt XL.

Detta är svaret!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
18 april 2023 · 7 238 Inlägg

Om jag inte minns alldeles fel så hade Volvo 145 krav på XL- eller HD-däck bak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang