7310
Sök

Hästkraftsinflation.

Forummoderator
18 590 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
När KIA EV6 GT kom jobbade jag med bilar och körde ofta dessa. 0-100 km/h på 3,5 sekunder. En mäktig sugande känsla. Pysslade även med Doge Ram TRX E85 som fixade biffen på runt 4 sekunder men en mer brutal känsla då den satte sig tungt där bak och vrålade iväg. Kändes som hela drivpaketet skulle slita sig från karossen och försvinna mot horisonten som en hjulförsedd kryssningsrobot.

I dagens läge presterar ju en vanlig familjeelbil med lite options samma siffror. Förr pratades det om sportbilar. I dag kan ju dessa hålla jämna steg med en Ferrari. Elektronik ser till att biljävlarna håller sig på vägen i de flesta fall.

I slutet av 80-talet köpte min pappa en ny Fiat Uno Turbo I.E. som fick turbotrycket uppskruvat. 0-100 km/h på under 8 sekunder och den gjorde över 200 km/h. Den var riktigt snabb! Då... Fast med alla dessa adrenalinstinna familjebilar som rullar omkring så går det oftast i runt 100 km/h på motorvägen. Min tungt lastade dieselbil med 116Hk rullar förbi i högre tempo... Det har ändrat sig. Vad tycker ni? Behöver man 600hk? Det går ju inte att köra som en vettvilling om man vill komma någonstans på en laddning med en elbil?

994 Inlägg
för 4 timmar sedan
Klart man inte behöver, våra Hyundai Kona EV vi har på jobbet med sisådär 200hk räcker gott och väl. Det handlar om status och "småkukssyndrom", precis som det gjorde med förbränningsbilarna. Alla i sina prydliga villlaområden vill ju bräcka grannarna med allt möjligt fånigt, allt ifrån senaste robotklipparen till flashigaste brevlådan, och däribland även 600hk elbilar.
Att dessa sen kör som vanligt och aldrig använder effekten hör ju inte till på nåt sätt, det bara är så.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

392 Inlägg
för 3 timmar sedan
MrHyde skrev:
Klart man inte behöver, våra Hyundai Kona EV vi har på jobbet med sisådär 200hk räcker gott och väl. Det handlar om status och "småkukssyndrom", precis som det gjorde med förbränningsbilarna. Alla i sina prydliga villlaområden vill ju bräcka grannarna med allt möjligt fånigt, allt ifrån senaste robotklipparen till flashigaste brevlådan, och däribland även 600hk elbilar.
Att dessa sen kör som vanligt och aldrig använder effekten hör ju inte till på nåt sätt, det bara är så.

Jo, de använder det inne i villaområdet. Typ 50-70 när det är 30 (trots att de har ungar själv), full fart runt hörnor utan eftertanke, full gas när man bör ta det lugnt, saktar inte in när de passerar en cykel eller hund. Sen när man kommer ut på 70-vägen så håller de 60 (och fortsätter i 60 genom varje by med 40, men aldrig snabbare än 60 där det är 70) och på motorvägen ligger de typ i 100 som du skrev. Kanske det handlar om folk som inte är vana vid automat men nu fått det iom elbilarna? (OBS, säger inte att det gäller alla med elbilar eller motorstarka nyare bilar, men damerna i 30-50-årsåldern här i kvarteret som innan körde en manuell Mitsubishi med 100hk och nu fått en tjänste-suv med automat och 300-400 hk verkar inte kunna hantera det).
Senast redigerat av JN1975 (för 3 timmar sedan)

1 000 Inlägg
för 3 timmar sedan
Det går utmärkt att köra som en vettvilling med elbilar och ändå komma någonstans.

Många kw i en elbil innebär inte någon större ekonomisk skillnad när bilen byggs då en kraftfull elmotor är marginellt dyrare att bygga än en klen dito.
Fördelen med en kraftig elmotor är utöver det självklara med säkrare omkörningar och en ökad möjlighet att flytta sig raskt vid behov är en kraftfullare gerenerering för återförsel av energi in i batteriet.

Även en bränsledriven bil behöver BTW en ökad mängd energi om man kör den som om den är stulen med den stora skillnaden att energin inte återanvänds vid inbromsning.

Behöver man effekten?
Nej, men elbilen blir bättre att bruka utav det.
Är det en förlängare? På samma vis som andra fordon med mer än 2l och 4cyl enligt samma retorik.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

219 Inlägg
för 2 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
När KIA EV6 GT kom jobbade jag med bilar och körde ofta dessa. 0-100 km/h på 3,5 sekunder. En mäktig sugande känsla. Pysslade även med Doge Ram TRX E85 som fixade biffen på runt 4 sekunder men en mer brutal känsla då den satte sig tungt där bak och vrålade iväg. Kändes som hela drivpaketet skulle slita sig från karossen och försvinna mot horisonten som en hjulförsedd kryssningsrobot.

I dagens läge presterar ju en vanlig familjeelbil med lite options samma siffror. Förr pratades det om sportbilar. I dag kan ju dessa hålla jämna steg med en Ferrari. Elektronik ser till att biljävlarna håller sig på vägen i de flesta fall.

I slutet av 80-talet köpte min pappa en ny Fiat Uno Turbo I.E. som fick turbotrycket uppskruvat. 0-100 km/h på under 8 sekunder och den gjorde över 200 km/h. Den var riktigt snabb! Då... Fast med alla dessa adrenalinstinna familjebilar som rullar omkring så går det oftast i runt 100 km/h på motorvägen. Min tungt lastade dieselbil med 116Hk rullar förbi i högre tempo... Det har ändrat sig. Vad tycker ni? Behöver man 600hk? Det går ju inte att köra som en vettvilling om man vill komma någonstans på en laddning med en elbil?

Spot on. Enligt mig har det lett till att annat mätvärden än topphastighet och acceleration blivit viktigare. Man pratar mer om körkänsla än rena siffror, mycket kanske på grund av att med fossila bilar är ofta en snabb acceleration och hög topphastighet direkt relaterat till en dynamisk körkänsla medan det i elektriska bilar inte är det på samma sätt.

Men på frågan om man behöver 600hk? Nej, men det har man väl aldrig behövt egentligen. Jag väljer hellre en manuell, bensindriven bil med ett lägre antal hästkrafter än valfri elbil som tar 0 - 100 på tre sekunder. I en manuell bil med lägre hästkrafter hinner jag njuta av upplevelsen innan jag når hastigheter som fått polisen att klippa körkortet på direkten. Med en snabb elbil når man de hastigheterna på tre sekunder utan dramatik eller något större engagemang av varken bil eller förare.

Förövrigt tror jag att antalet hästkrafter i elbilarna kommer gå ner framöver. När en ny teknik kommer vill man gärna flasha med det bästa, och då trycker man ur så många HK man kan. Men nu känns det som att biltillverkare börjat inse att gemene man hellre har en bil som är ekonomiskt försvarbar att köra i stället för en flashig elbil som förlorar halva värdet första året.

6 308 Inlägg
för 2 timmar sedan
Och trots alla dessa hästkrafter skall folk ändå sega sig upp i fart på motorvägspåfarterna så man får lägga sig ut i vänsterfilen eller om det är upptaget där till och med bromsa ned för att släppa ut dom

Fri fart för ett fritt folk!
15 276 Inlägg
för 48 minuter sedan
Utmarks-Loke skrev:
Och trots alla dessa hästkrafter skall folk ändå sega sig upp i fart på motorvägspåfarterna så man får lägga sig ut i vänsterfilen eller om det är upptaget där till och med bromsa ned för att släppa ut dom

visst är det intresant  hjälper inte att dom har 600hk dom jävlarna kan inte ens axa ifrån en bussjävel på påfarterna...    händer HELA jävla tiden.. sega jävla idioter helt enkelt..   det är som vid stoppljus  jag tar 4bilängder med min Skoda fabia med 80hk   den är inte snabb  vilken elbil som helst borde bränna förbi den upp till 70 utan att ens försöka men det händer ALDRIG   jag försöker inte rejsa med puckona utan kör iväg normalt..  men det är klart jag drar på som man ska göra upp i fart och i med högsta växel.. men inget försök att starta bra eller dra ur biljäveln ordenkligt.    borde vara förbjudet att vara trög i trafiken smile
om man inte kör ifrån en lastbil eller en buss vid stoppljusen ska man klippa körkortet direkt.. händer dagligen att jag får släppa gasen på en 14meters bussjävel för att fanskapet framför är så förbannat seg..  det är 19ton och 450hk som ska upp i fart med den absolut trögaste växellådan i ett tungt fordon som någonsin gjorts.. men nej inte fan klarar man att dra ifrån bussjäveln vid stoppljuset ens. 

samma sak på påfarter jag får hålla igen med en stor buss för att bilister är absolut hjärndöda när det gäller att framföra ett fordon smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök