Pyspunka - trasig fälg?

Peter_1981
17 juli 2023 · 5 Inlägg

Har problem med någon form av punktering på höger bakdäck och undrar vad ni skulle gjort?

Började med pyspunka på höger bak där luften gick ur relativt långsamt. Åkte till däcksfirma som konstaterade att däcket läckte på insidan. De kunde därför inte laga det och rekommenderade byte.

Bytte däcket men pyspunkan består. Körde 35 mil för några dagar sedan och då behöll däcket trycket men sedan stod bilen parkerad i 48 timmar och när jag skulle köra iväg var det i stort sett tomt på luft.

Vad kollar man härnäst? Ventilen (hur)? Fälgen (finns det någon firma i Stockholm som kan laga fälgar ”medan man väntar)?

Senast redigerat av Peter_1981 (17 juli 2023)

Brådhis * Voff voff *
17 juli 2023 · 10 299 Inlägg

Bytte däckfirman ventilen när man bytte däcket? Man brukar och bör göra det, men alla gör tyvärr inte det...

Prova att bryta lite på ventilen fram och tillbaka och se om det pyser.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juli 2023 · 14 079 Inlägg

Peter_1981 skrev:
Har problem med någon form av punktering på höger bakdäck och undrar vad ni skulle gjort?

Började med pyspunka på höger bak där luften gick ur relativt långsamt. Åkte till däcksfirma som konstaterade att däcket läckte på insidan. De kunde därför inte laga det och rekommenderade byte.

Bytte däcket men pyspunkan består. Körde 35 mil för några dagar sedan och då behöll däcket trycket men sedan stod bilen parkerad i 48 timmar och när jag skulle köra iväg var det i stort sett tomt på luft.

Vad kollar man härnäst? Ventilen (hur)? Fälgen (finns det någon firma i Stockholm som kan laga fälgar ”medan man väntar)?

Vad menas med det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
17 juli 2023 · 5 800 Inlägg

Läcker det trots att du bytt däck så åk till en däcksfirma och be dem byta gummit (där ventilen sitter) och ventil.
Sen...hur ser fälgen ut? En seriös däcksfirma borde göra rent anliggningsytan mellan däck och fälg...innan de sätter på nytt däck.

Peter_1981
17 juli 2023 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:
Bytte däckfirman ventilen när man bytte däcket? Man brukar och bör göra det, men alla gör tyvärr inte det...

Prova att bryta lite på ventilen fram och tillbaka och se om det pyser.

Det var en ganska ”enkel” firma bokad via däck365 så vet faktiskt inte om de bytte, om jag får gissa så kanske de inte gjorde det…

Peter_1981
17 juli 2023 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:

Peter_1981 skrev:
Har problem med någon form av punktering på höger bakdäck och undrar vad ni skulle gjort?

Började med pyspunka på höger bak där luften gick ur relativt långsamt. Åkte till däcksfirma som konstaterade att däcket läckte på insidan. De kunde därför inte laga det och rekommenderade byte.

Bytte däcket men pyspunkan består. Körde 35 mil för några dagar sedan och då behöll däcket trycket men sedan stod bilen parkerad i 48 timmar och när jag skulle köra iväg var det i stort sett tomt på luft.

Vad kollar man härnäst? Ventilen (hur)? Fälgen (finns det någon firma i Stockholm som kan laga fälgar ”medan man väntar)?

Vad menas med det?

/Benny

Det bubblade på ett ställe när de hade på såpa men det var på däckssidan så de kunde inte ge någon garanti på själva lagningen av det.

Kanske hänger det ihop, att jag eller sambon slagit i något på däckets insida så att både däck och fälg skadats.

trubbelturbo
17 juli 2023 · 1 465 Inlägg

Kolla fälgen om det finns några sprickor (kan vara svårt att se, ser ofta ut som en mindre repa bara) alternativt nämnda ventil. Pumpa däcken och blanda vatten och lite diskmedel i en sprayflaska och spruta på så ser man ofta om det bubblar någonstans.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mossan1
17 juli 2023 · 2 874 Inlägg

Ventilen är vanlig felkälla, och BÖR bytas med däcket. Men sker inte alltid, speciellt inte vid "budgetarbeten".

Med 4st nya premiumdäck är det en annan femma.
Rostig anliggningsyta är också möjligt.
Läck igenom fälgen, tex spricka är möjligt men inte vanligt.
Alufälg eller stålfälg?

Däcksidor kan som sagt inte lagas.
Bara i slitbanan.

Brådhis * Voff voff *
17 juli 2023 · 10 299 Inlägg

Och det är ju inte direkt ovanligt att aluminiumfälgar börjar flagna i lacken efter ett antal år och då läcker det som trådskaparen beskrivit. Där bör ju då däckfirman slipa av fälgen innan man lurar på kunden nya däck helt i onödan...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Peter_1981
18 juli 2023 · 5 Inlägg

Det satt en skruv i nya däcket… alltså vad är oddset på det. 😂

Lucif3r
18 juli 2023 · 2 227 Inlägg

Lika stor som med gamla däck wink
Jag hade samma otur strax efter jag köpt nya däck....

torsen
18 juli 2023 · 7 279 Inlägg

Peter_1981 skrev:
Det satt en skruv i nya däcket… alltså vad är oddset på det. 😂

En skruv i ett NYTT däck?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli 2023 · 14 079 Inlägg

torsen skrev:

Peter_1981 skrev:
Det satt en skruv i nya däcket… alltså vad är oddset på det. 😂

En skruv i ett NYTT däck?

Jaa, TS körde väl på en skruv med det nya däcket fast man kan läsa ut det som att det redan satt en skruv i det nya däcket vid leverans.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (18 juli 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Peter_1981
18 juli 2023 · 5 Inlägg

torsen skrev:

Peter_1981 skrev:
Det satt en skruv i nya däcket… alltså vad är oddset på det. 😂

En skruv i ett NYTT däck?

Alltså skruven åkte nog i efter montering, kan väl anta att det inte levererades ”skruvat”. 😊

Ändå rätt lurigt.
1. Pyspunka på höger bak pga skadad däcksida.
2. Bytte alla 4 däck till nya då det var dags.
3. 20 mil senare - pyspunka höger bak, nu med skruv i däck.

Nu lagat så slutet gott, allting gott.

Senast redigerat av Peter_1981 (18 juli 2023)

torsen
18 juli 2023 · 7 279 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ventilen är vanlig felkälla, och BÖR bytas med däcket. Men sker inte alltid, speciellt inte vid "budgetarbeten".

Med 4st nya premiumdäck är det en annan femma.
Rostig anliggningsyta är också möjligt.
Läck igenom fälgen, tex spricka är möjligt men inte vanligt.
Alufälg eller stålfälg?

Däcksidor kan som sagt inte lagas.
Bara i slitbanan.

Men det kan läggas i en slang.
Så gjorde en gummigubbe åt mig för bortåt 3 - 5 år sedan.
Håller fortfarande.
Dyrt och nästan oslitet terrängdäck.
Kör aldrig fortare än högst 80 km/t.
Och då korta sträckor.
Men det är olämpligt att köra fortare - t ex motorvägsfart.

För för närmare 20 år sedan körde jag hål på sidan på ett nytt extraförstärkt Cooper AT.
Skulle inte kunna hända enlig Pro Imp, generalagenten och importören av Cooper.
Så jag fick ett nytt däck.

Men sista gången var Cooperdäcket köpt av dackonline.se till nästan halva priset mot Pro Imp.
Ingen idé att att reklamera till Tyskland, tyckte jag, så det blev en slang i däcket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang