E broms

kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

Tänkte byta bromsskiva/belägg på VW passat combi 2011 som har elektrisk handbroms, har jag förstått det rätt att jag behöver något som denna för att avaktivera bromsen innan eller är jag helt ute o cyklar? https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000046391

Mvh

Jesper328
24 juli 2023 · 2 389 Inlägg

Om du tänkt köpa den så kan jag istället rekommendera ”obdeleven”.
Billigare och (med absolut största sannolikhet) bättre. smile

Vet inte hur kinkiga VW är, men du kanske kan köra motorn med ett batteri.
Har själv aldrig gjort sådant då jag har diagnosverktyg som fixar sånt istället.

Up the RA
kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

Jesper328 skrev:
Om du tänkt köpa den så kan jag istället rekommendera ”obdeleven”.
Billigare och (med absolut största sannolikhet) bättre. smile

Vet inte hur kinkiga VW är, men du kanske kan köra motorn med ett batteri.
Har själv aldrig gjort sådant då jag har diagnosverktyg som fixar sånt istället.

tack för tipset, blir o ta det billigaste isåfall om jag behöver välja.

Du har diagnosverktyg? Är inte det här det, eller vad menar du att du har?

Jesper328
25 juli 2023 · 2 389 Inlägg

Saksamma - samma sak.
Biltemagrunkan är ett diagnosverktyg det med och fixar säkert det du tänkt använda det till.
Men då är obdeleven ett bättre alternativ enligt mig.

Sen har vi felkodsläsare som inte kan göra så mycket mer än att läsa felkoder, och live-data om man har tur.

Up the RA
it_mutt Avstängd
25 juli 2023 · 10 388 Inlägg

Den fungerar till det. Även Biltemas billigare vag-enhet fungerar till din bil (upp till 2016 om jag inte missminner mig). Men det är bara att dubbelkolla i deras lista (för den billigare).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kottret
25 juli 2023 · 17 Inlägg

Jesper328 skrev:
Saksamma - samma sak.
Biltemagrunkan är ett diagnosverktyg det med och fixar säkert det du tänkt använda det till.
Men då är obdeleven ett bättre alternativ enligt mig.

Sen har vi felkodsläsare som inte kan göra så mycket mer än att läsa felkoder, och live-data om man har tur.

okej tack ska kolla. funderar på obdeleven... 120 euro med pro subscription i 24 månader.. lite dyrare än biltemas men kanske har fler funktioner..

it_mutt skrev:
Den fungerar till det. Även Biltemas billigare vag-enhet fungerar till din bil (upp till 2016 om jag inte missminner mig). Men det är bara att dubbelkolla i deras lista (för den billigare).

Tack, hade funkat utmärkt till denna 2011, men har en 2020 golf också, så funkar tyvärr inte för mig den billigare

Jesper328
25 juli 2023 · 2 389 Inlägg

Tror att jag köpte min obdeleven för 650kr ifrån eftermontering.se.
Det var ju några år sen dock, men jag brukar använda den än idag när jag skruvar VAG och skall göra annat än att felsöka. 🙂

Up the RA
kottret
25 juli 2023 · 17 Inlägg

Jesper328 skrev:
Tror att jag köpte min obdeleven för 650kr ifrån eftermontering.se.
Det var ju några år sen dock, men jag brukar använda den än idag när jag skruvar VAG och skall göra annat än att felsöka. 🙂

Blev en obdeleven ändå för mig också, beställde den nyss. Det tråkiga tycker jag är bara att jag behöver betala varje gång för att avaktivera/aktivera bromsen

Jesper328
25 juli 2023 · 2 389 Inlägg

Jajemen, det kostar om man ska använda deras ”appar”.
Däremot så kan du gå in i rätt styrdon och sätta bromsarna i serviceläge helt gratis. 🙂

Vet att jag gjorde en väldans massa grejer utan att betala något på en Golf jag hade.
Likaså så körde jag en abs-luftning häromveckan helt gratis.

Tips: finns massa info på deras forum.
Bästa är att googla ”obdeleven B7 passat parking brake”.

Senast redigerat av Jesper328 (25 juli 2023)

Up the RA
kottret
25 juli 2023 · 17 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jajemen, det kostar om man ska använda deras ”appar”.
Däremot så kan du gå in i rätt styrdon och sätta bromsarna i serviceläge helt gratis. 🙂

Vet att jag gjorde en väldans massa grejer utan att betala något på en Golf jag hade.
Likaså så körde jag en abs-luftning häromveckan helt gratis.

Tips: finns massa info på deras forum.
Bästa är att googla ”obdeleven B7 passat parking brake”.

Ska titta mer på det när leveransen är här. Tack för tipsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang