Support/råd gällande reparation av växellåda - nu koppling?

Schenne
6 september 2023 · 5 Inlägg

Hej.
För att vara tydlig är jag väldigt dåligt insatt på området bilar överlag. Jag brukar läsa på men denna gång felade jag rejält.
Jag behöver ett råd eller åsikt om följande. 4 april byttes växellådan ut på min Skoda Fabia från 2008. En kostsam affär men jag var redo att ta det. 19.388kr. Jag fick en begagnad växellåda. På kvittot står också  poster för olja samt Urtrampningslager (plus arbetet så klart!)
Glädjen var inte långvarig. Problemet är att jag inte tog tag i det direkt eller förstod ”kopplingen”. (Ironi läker såren typ!) i juni upplevde jag jag problem som jag har dokumenterat men det var inte förrän tre veckor sedan jag kontaktade verkstaden på nytt för att berätta vad jag har upplevt för problem efter deras reparation.
Jag lämnade in bilen och fick ett samtal i fredags att det var kopplingen som nu behövde bytas ut. 10.800!!!!!
Lite lagom chockad försökte jag få det till att det måste vara lite relevant att de nyligen tagit ner motorn och allt men inte åtgärdat den samtidigt.
NU vet jag att det både rekommenderas och oftast görs med tanke på kostnaden sv tid och arbete. Lätt att vara efterklok men jag hade ingen koll på sånt! Det jag fick höra i telefonen var att de bytte lagret- som jag förstår är en av tre delar i en koppling. Det andra såg bra ut resonerade dem. Har liksom inget att säga emot. Dom tyckte att det hade gått en lång tid efter deras reparation till att jag hörde av mig.

Efter 10 minuter ringde det igen på telefonen och då var det verkstan som återkopplade och nu ville de ge mig  lite ”Good Will”. Reparatören tyckte så som jag tolkade samtalet att det här var väldigt olyckligt.
Idag fick jag SMS att bilen var klar.
7296kr är priset (dvs 3.000 ”billigare” än normalt).

Jag ska åka till dem imorgon och velar över om jag ska acceptera priset eller försöka motivera ytterligare till att kostnaden för min del hade varit oerhört mycket mindre om bytet hade gjorts samtidigt. Jag är väldigt medveten om att jag varken krävde det eller hade kunskap. Det är inte heller verkstadens jobb att säga det till mig så klart Men om man nu är en etablerad och bra verkstad kanske det vore på sin plats? Snälla, ge mig lite input så är jag tacksam. Har jag missat någon viktig detalj här så ställ gärna frågan till mig.

Jesper328
6 september 2023 · 2 374 Inlägg

Kort och koncist;
Verkstaden bör rekommendera att byta koppling vid ett sådant arbete, men om mekanikern hade inspekterat och konstaterat att det såg schysst ut (uppenbarligen en felbedömning) så är det som det är.

Personligen så rekommenderar jag det och tar hem delar innan reparation utförs om kunden vill ha det så.

Du har nog tyvärr inte så mycket att komma med i det här fallet.

Up the RA
Mossan1
7 september 2023 · 2 828 Inlägg

Håller med föregående.
Borde ha bytts innan, MEN DET BESTÄMMER KUNDEN eftersom en kopplingssats kostar ett par tusen.

Olyckligt att det inte framgick, vilket dom uppenbarligen tycker själva.

Är nog sura äpplet som gäller.

Senast redigerat av Mossan1 (7 september 2023)

Janneutanb
7 september 2023 · 7 271 Inlägg

Vad för problem dök upp efter växellådsbytet?

Men visst jag kan tycka att dom bör stå för arbetet iom att dom hade bedömt kopplingen som att vara i bra skick för att sedan visa sig vara dålig bara en månad eller två senare.

Kopplingen brukar bara kosta några få tusenlappar medan arbetet är den stora kostnaden och byter man ändå växellådan så är hela arbetskostnaden borta för kopplingsbytet.
Märkligt i mitt tycke att inte rekommendera kopplingsbyte på en 15år gammal bil även om den ser fin ut.

Tyvärr har du ingen rättighet i det hela utan det hänger bara på hur skyldig verkstaden känner sig eller vad du kan förhandla fram.

Schenne
7 september 2023 · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kort och koncist;
Verkstaden bör rekommendera att byta koppling vid ett sådant arbete, men om mekanikern hade inspekterat och konstaterat att det såg schysst ut (uppenbarligen en felbedömning) så är det som det är.

Personligen så rekommenderar jag det och tar hem delar innan reparation utförs om kunden vill ha det så.

Du har nog tyvärr inte så mycket att komma med i det här fallet.

Mossan1 skrev:
Håller med föregående.
Borde ha bytts innan, MEN DET BESTÄMMER KUNDEN eftersom en kopplingssats kostar ett par tusen.

Olyckligt att det inte framgick, vilket dom uppenbarligen tycker själva.

Är nog sura äpplet som gäller.

Janneutanb skrev:
Vad för problem dök upp efter växellådsbytet?

Men visst jag kan tycka att dom bör stå för arbetet iom att dom hade bedömt kopplingen som att vara i bra skick för att sedan visa sig vara dålig bara en månad eller två senare.

Kopplingen brukar bara kosta några få tusenlappar medan arbetet är den stora kostnaden och byter man ändå växellådan så är hela arbetskostnaden borta för kopplingsbytet.
Märkligt i mitt tycke att inte rekommendera kopplingsbyte på en 15år gammal bil även om den ser fin ut.

Tyvärr har du ingen rättighet i det hela utan det hänger bara på hur skyldig verkstaden känner sig eller vad du kan förhandla fram.

Hej!
Tack för era svar och er tid!
Jag är helt med på det om mina rättigheter och ansvar så jag kan bara ta lärdom av att prata med någon kunnig person innan jag lämnar in min bil på service nästa gång.
Jag kan tycka att valet de gjorde att enbart byta urtrampningslagret (utan att fråga eller ta hela kopplingen) som visserligen är en billig kostnad är anmärkningsvärd!
Sannolikheten att jag kört sönder kopplingen på 6 veckor låter så orimlig men det finns inga bevis. Så, det blir väl att pröjsa och uteslutande avråda andra att välja denna reparatör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang