3216
Sök

För höga värden, vad göra? (Suzuki Baleno -99 bensin)

6 Inlägg
18 september 2023
Trådstartare
#1
Hej,

Dotterns bil som inte går igenom bilbesikningen. Har endast gått 15.000mil, är fin i övrigt så vill helst inte skrota och dottern vill lägga ner minimalt med pengar.

Sett trådar om fylla 60% bensin och 40% E85, det ska neutralisera höga värden men som ni ser nedan är allt åt skogen.
Finns det någon annan billigt sätt att ner alla värden? (utan att åka till bilmekanikern)


(max värden)
CO 2500 varv: 1,2 (0,3) CO: 1,1 (0,5)
Lambda: 1,04 (0,97-1,03) HC: 900 (200)

5 820 Inlägg
18 september 2023
#2
Lambda säger den går snålt men resten av värdena säger den går fett.

Kolla efter avgasläckage till att börja med.
Senast redigerat av simlar (18 september 2023)


6 Inlägg
18 september 2023
Trådstartare
#3
Läcker inte i avgasrör, är så tyst!

3 047 Inlägg
18 september 2023
#4
cavemannen skrev:
Läcker inte i avgasrör, är så tyst!

Behöver in bröla om den bara för att du har ett läck.
Ta en trasa och håll emot slutröret, då kommer du höra om du har ett läckage vilket är troligt med tanke på värdena.


3 640 Inlägg
18 september 2023
#5
Avgasläcka (även pytte, men på fel ställe) kan släppa in luft som lurar bilprovningens syresensor (lamda = syrehalt) OCH om läckan är i närheten av sista syresensorn i bilen så den också luras att höja longterm fueltrim  skulle det kunna förklara alla värden.

Men kan också vara annat som ligger bakom höga CO men med högt co OCH hög lamda kommer extra syre in någonstans.  Sannolikt EFTER första syresensorn. Annars skulle den magra av och ge felkod på mager blandning innan några avgasvärden påverkas radikalt.
Senast redigerat av Mossan1 (18 september 2023)

6 Inlägg
19 september 2023
Trådstartare
#6
Ok, ska prova det. Säkert är det så. Tack så mycket:-)

4 202 Inlägg
19 september 2023
#7
En slurk E85 för 50-100:- resten bensin är fina grejer, men det fixar inte värderna det blir tom.  sämre , om inte något läckage finns så är det kanske katten, en universalkatt och att man är händig så fixar man det för under 1000:- Kr

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 Inlägg
6 november 2023
Trådstartare
#8
Tack för era tips.

Har nu testat om läckage i avgasrör och kan konstatera att det läcker inte.

Kolla luftintag och gummirör, allt helt och intakt. Kanske inte har något med saken att göra...?


Kan det vara katalysatorn som Spillolja säger?

Har vi någon superkunnig som kan felet?
(max värden)
CO 2500 varv: 1,2 (0,3) CO: 1,1 (0,5)
Lambda: 1,04 (0,97-1,03) HC: 900 (200)

Bilen går till 31/12 sen är det besiktning sad

5 820 Inlägg
6 november 2023
#9
Tvivlar starkt på katalysatorn med tanke på det är så otroligt hög HC och CO är mer än dubbelt så hög än vad den får vara.

Symptom på defekt katalysator i mina erfarenheter är CO på nära 0,5 vid både tomgång och 2500rpm samt HC på runt 100.

Du har något annat fel.
HC är oförbrända kolväten. T.ex om motorn bränner olja blir HC hög.
Det som är så märkligt är att Lambda är så hög.

När byttes tänddelarna sist?
Tändstiften men inte heller att glömma fördelarlock, rotor och tändkablar om din motor har det.

Om en insprutare läcker får du även höga värden, men man tycker motostyrningen borde reagera och sätta felkod på fet bränsleblandning i så fall.

Har du möjlighet att läsa av mätvärden i motorstyrdonet via OBD?
Kolla så kylvätsketemp och insugstemp är rimliga.
Kolla insugstrycket är rimligt om den har en sådan sensor.
Kolla så lambdaregleringen fungerar som den ska.


6 Inlägg
7 november 2023
Trådstartare
#10
Köpte den för ca 3 år sen, då gick den bara på 3 burkar så jag bytte hela tändsystemet och då gick den fint igen. Stift har bytts 2ggr. Det är insprutare.

Får nog skaffa en OBD, mekar helst utanför motorn :-)

4 202 Inlägg
7 november 2023
#11

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 Inlägg
13 november 2023
Trådstartare
#12
Testar allt :-) den vandrar en del på tomgången så helt klart värt att testa.


Sök