Bilen skakar vid inbromsning

Hejhej-
1 december 2023 · 1 Inlägg

Hej!
Jag är en nybliven 18åring som var ute o försökte sladda lite i helgen😂(har aldrig gjort det innan så jag vet inte riktigt hur man gör) menmen, nu skakar bilen både när jag kommer upp i höga hastigheter och när jag bromsar;( läste lite att det kan bero på att bromsarna blir varma när man använder dom flitigt och blir böjda, och sen fastnar i den positionen när dom kyls ner igen. Stämmer det? Har jag förstört mammas bil nu😅 kan bromsarna bli förstörda på en kväll liksom, känns lite trist om vi måste byta bromsskivor/bromsbelägg nu. Kan det bero på andra saker också?

MickeEng
1 december 2023 · 481 Inlägg

Hallå!
Kan nog vara så blir skivorna riktigt varma och kyls ner snabbt kan de slå sig.
Kanske så att skivorna var slitna och extra känsliga för temp skillnader.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
jaka54
1 december 2023 · 5 741 Inlägg

Eller också har du fått in snö i fälgarna som skapar obalans.

mats757
1 december 2023 · 915 Inlägg

Det beror väldigt väldigt mycket på vilken bil det är. Är bilen några år gamla kanske bromsarna är bytta till något billigt piratmärke, som inte alls uppfyller originalkvalite.
En del bilar klarar bara av en maximal inbromsning från toppfart, medans vissa bilar kan köras varv efter varv runt en snabb racingbana utan problem.

Så är bromsarna slitna och och av sämre kvalite ”kan” det bli problem med överhettning som gör att bromsskivorna blir vinda.
Men det kan vara något annat problem också!

Brådhis * Voff voff *
1 december 2023 · 10 280 Inlägg

Mest sannolikt har du fullt med snö och is i fälgarna. Brukar bli så när man sladdar. smile

Ställ in bilen i värmen eller försök peta ur snön om du kommer åt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
2 december 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm, om det skakar utan att du använder broms, så gissar ja på Brådis tips...du har en jävla obalans pga. det vita helvetet som drabbat oss. Om det bara kommer vid bromsning- o ratten skakar ihop med bromspedalen, ja då kan du sabbat skivorna fram på morsans bil.
Fan ska det sladdas för, unga förare o Epa nissar e´ inget bra i trafiken. - Själv har ja aldrig gjort sånt i min ungdom..hehe. Skål/Husse

granadadr
2 december 2023 · 7 290 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, om det skakar utan att du använder broms, så gissar ja på Brådis tips...du har en jävla obalans pga. det vita helvetet som drabbat oss. Om det bara kommer vid bromsning- o ratten skakar ihop med bromspedalen, ja då kan du sabbat skivorna fram på morsans bil.
Fan ska det sladdas för, unga förare o Epa nissar e´ inget bra i trafiken. - Själv har ja aldrig gjort sånt i min ungdom..hehe. Skål/Husse

jag är 50 år,, åker brett än,, wink   jag själv ser det som att man lär sig hur en bil reagerar i olika situationer,, som man lär sig på halkbana,,   dem flesta normala människor börjar på en parkering,  i ungdomens dagar var vi 4 pers i bilen, for ut på öde grusvägar på kvällen,  vi åkte ALLTID av, men hade kul å idag är jag MKT sällan rädd när det händer något,, jag vet i ryggraden hur jag ska göra ,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
jaka54
2 december 2023 · 5 741 Inlägg

Snö är ju härligt! Ju mer desto bättre!  Och sladda är ju roligt och man lär sig hur bilen reagerar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang