Stel framaxel

MiltonE
26 december 2023 · 6 Inlägg

Har en Mazda b2600 från 1990 och har problem med att höja den fram då de är torision fjädring att de blir bara stumt funderar på att skaffa stel framaxel istället för att slippa ha brngsränsing på hur högt man kan höja och slippa torisoion fjädringen är det någon som har tips vilka bilar som har stel framaxel eller om ni vet nån som säljer nån för bra pris så är jag intresserad och jag tar gärna emot tipps hur man gör med utväxling och om någon har gjort de förut på en Mazda b2600 så får ni gärna skicka bilder på hur de är gjord och tips😁

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2023 · 13 746 Inlägg

spontant skulle jag kolla om inte övre bärarmarna slår i innan bilen fjädrat ut fullt.. för det gör att bilen känns stum.  med orginal fjädring så kan den aldrig bli stummare.  men om den slår i stoppet när den fjädrar ut upplevs den stummare eftersom det blir tvärstopp vid utfjädring. 

kolla var det tar i bygg bort det problemet. 

borde finnas andra övre  bärarmar att köpa.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MiltonE
26 december 2023 · 6 Inlägg

Problemet är ju att torision fjädringen är skruvade åt max för att jämna ut bilen och det fjädrar inte ner nått utan det är helt stumt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2023 · 13 746 Inlägg

MiltonE skrev:
Problemet är ju att torision fjädringen är skruvade åt max för att jämna ut bilen och det fjädrar inte ner nått utan det är helt stumt

så om jag tolkar dig rätt nu så har någon helt enkelt bara monterat längre stötdämpare som tvingar ut fjäringen? 

då får man ta loss torotionsfjädringen och kugga om den så den inte ligger i spänn..  för spänner man upp den blir det inget bra alls.. 

så gör man med tex 960 bladfjädrar monterar kortare dämpare som håller ihop bladfjädringen.

men med torsionsfjädring har man ju i regel en väldigt bra fördel att man kan  ta loss den och flytta den några splines så man får ett annat noll läge

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2023 · 13 746 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang