frankyfish skrev:
På min bil är är 245/40 19" original och man kan gå hela vägen till 21" på 245-255/30 från tillverkaren. Men ja, jag förstår att ni inte är här för att ge råd och tips utan det mesta känns tyvärr som ren moralpredikan på något som jag faktiskt redan vet. Jag tänkte bara se över om det fanns möjligheter, men det verkar inte vara här jag skall fråga.
Då ska alltså däckverkstaden ha en fälg med rätt tum, rätt fälgbredd, rätt ET, rätt bultmönster och rätt navhål för att passa just din bil. Det är alltså ungefär 1/10000 att det finns, och de flesta gamla skrotfälgar kastar man direkt kunden inte vill ha dom då de bara tar plats annars. Jag tror inte du ska ta det som att dom var ovilliga, tror nog mer det handlar om att det inte finns fälgar att göra det med.
Att bilen kan originalmonteras med olika storlekar på fälgarna har inte med saken att göra, även med större tum så korrigeras rullomkretsen med mindre profil på däcken från fabrik. Det du vill göra är ÖKA rullomkretsen, inte bara ändra tum på fälgen, och det är det som jag ställer mig frågande till hur garantin gäller eller ej när du ändrar rullomkrets till UTANFÖR rekommenderade storlekar.
Det är en reell fråga och något du bör ta i beaktande, eftersom du bryr dig tillräckligt om garantin för att inte montera andra fjädrar.
Så ta och kontakta bilhandlaren och kolla med dom först, det kan faktiskt påverka garantin.
Och till framöver, innan du börjar spy skit ur dig, ta en valium och läs igenom ordentligt innan du kommenterar. Bara för att man inte som på facebook spottar ur sig 47 st smileys när man skriver betyder det inte att man vill dig illa.