Uppdatera till större fälg - Passningsfråga

frankyfish
24 februari · 10 Inlägg

Hej,

Jag skall köpa nya sommarfälgar och ersätta mina befintliga 19" fälgar med 20" fälgar. Men har lite frågor kring passning och tips kring det.

Mina befintliga fälgar har har måtten:
-245/40R19 och fälgen är 8,0" med ET40

Nya fälgar + däck har jag tänkt mig två alternativ:
- 255/40 R20 8,5" ET40
- 245/40 R20 8,5" ET40


Tillverkaren säger att jag skall ha 245/35 R20. Dvs går jag upp en tum i storlek så går jag ner i profil på däcket.
Det jag vill åstadkomma är:   
- Fylla upp hjulhuset mer, det är ganska mycket utrymme där (speciellt på höjden) för att göra det lite snyggare.
- Behålla profilen för att kunna köpa tystare däck.

Jag har räknat på det:
Total diameter på befintliga hjulet (R19 med R40 i profil):     679mm
Total diameter på nya hjulet (R20 med 40 i profil):                  712mm

Jag har även mätt i hjulhuset och dets ser ut att vara bra med utrymme förutom när jag har fullt lås vid svängning, där ser det ut att vara ca 15mm clearance nu.

Ni vet inte om det finns någon däck/hjul-verkstad eller annat som kan hjälpa till med att provtesta en R20 med 255/40 för att säkra passning innan köp. Det rör sig ändå om ca 30 000kr för fälg+däck så vill helst det skall passa.

Tar gärna emot tips eller idéer!

// Nicklas

Senast redigerat av frankyfish (24 februari )

Mossan1
24 februari · 2 828 Inlägg

Du får inte ändra rullomkretsen med mer än 5% lagligt. Pga hastighetsmätare, mm.
Så större hjul som i betydande större diameter kan du glömma.

Gå upp i fälg och ner i däck eller vice versa = bibehållen diam/omkrets med +/-5% kan du göra.

Stör du dig så mycket på utrymmet i hjulhuset får du kolla in sänkningasatser istället.

Senast redigerat av Mossan1 (24 februari )

Hemmamek
24 februari · 162 Inlägg

Det är väl rimligare att dina lokala däckverkstäder vet bättre än oss huruvida de kan hjälpa dig med det.
Skriv/ring och fråga. tongue

Min luffarlösning skulle kunna vara att tejpa fast nå gummi/kartong etc runt befintliga däck och sedan testa att svänga runt, pressa ned fjädring och se om det ser ut att ha rimlig frigång. (OBS, stillastående, annars lär nog det fina kartong/gummihjulet lossna ganska omgående)
Det funkar ju inte mot eventuella större gupp man kan påträffa på vägen som skulle bottna fjädringen, men kanske kan ge ett hum.

MrHyde
24 februari · 654 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du får inte ändra rullomkretsen med mer än 5% lagligt. Pga hastighetsmätare, mm.
Så större hjul som i betydande större diameter kan du glömma.

Gå upp i fälg och ner i däck eller vice versa = bibehållen diam/omkrets med +/-5% kan du göra.

Stör du dig så mycket på utrymmet i hjulhuset får du kolla in sänkningasatser istället.

5% regeln gäller inte längre, nu är det bara bedömningsfråga. Och givetvis hur mycket hastighetsmätaren felar, men där tillåts en rätt stor felmarginal om jag inte minns fel.
Se här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Live long, and prosper.
Hemmamek
24 februari · 162 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du får inte ändra rullomkretsen med mer än 5% lagligt. Pga hastighetsmätare, mm.
Så större hjul som i betydande större diameter kan du glömma.

Gå upp i fälg och ner i däck eller vice versa = bibehållen diam/omkrets med +/-5% kan du göra.

Stör du dig så mycket på utrymmet i hjulhuset får du kolla in sänkningasatser istället.

Om 679 mm är orginal och han ska upp i 712 mm är det under 5%.

(712−679) ÷ 679 = 0,0486008837

4,9%

frankyfish
24 februari · 10 Inlägg

Hej!

Tack för svar alla, jag har givetvis ringt runt och har även varit hos euromaster men de  var inte villiga att ta fram några testhjul för att verifiera. Luffarlösningen som någon rekommendera är nog fan inte så dum, även om den inte tar hänsyn till bredden dock.

Tänkte mer, om jag var otydlig - Om någon vet någon bra däckverkstad som kan hjälpa till med sådant?

Gällande hastighetsmätaren så har jag också redan räknat på det, det är 4,9% dvs att när jag kör i 100km/h så är det mer eller mindre 105km/h, så det är inte problemet alls här.
Gällande sänkningssats så kan jag inte göra det heller, för då blir jag av med garantin enligt tillverkaren även om de är Tüv certifierade fjädrar.

MrHyde
24 februari · 654 Inlägg

frankyfish skrev:
Hej!

Tack för svar alla, jag har givetvis ringt runt och har även varit hos euromaster men de  var inte villiga att ta fram några testhjul för att verifiera. Luffarlösningen som någon rekommendera är nog fan inte så dum, även om den inte tar hänsyn till bredden dock.

Tänkte mer, om jag var otydlig - Om någon vet någon bra däckverkstad som kan hjälpa till med sådant?

Gällande hastighetsmätaren så har jag också redan räknat på det, det är 4,9% dvs att när jag kör i 100km/h så är det mer eller mindre 105km/h, så det är inte problemet alls här.
Gällande sänkningssats så kan jag inte göra det heller, för då blir jag av med garantin enligt tillverkaren även om de är Tüv certifierade fjädrar.

Att däckverkstäderna inte vill ta fram "testhjul" att prova med är väldigt enkelt, så fort dom monterat en fälg på en bil, oavsett om den rullat eller ej, så får dom inte returnera den till leverantören. Så jag förstår dom fullt ut, det är som du själv säger stora pengar för firman att slanta upp och lägga på hyllan i hopp om att dom kanske blir sålda. Jag har jobbat på däckverkstad och jag kan säga att fälgar som blir liggande och inte blir sålda inte är så ovanligt faktiskt..

Men vad säger garantin på upphängning, hjullager, drivaxlar eller liknande när du lägger på mer ofjädrad vikt? För du är väl medveten om att förutsättningarna för HELA bilen förändras när du ändrar storlek? För du har väl tänkt på att större hjulomkrets även innebär mer vikt?
Om du nu är så noga med garantin, så ta och kolla upp hur dom ställer sig till att du går utanför rekommenderade storlekar på hjul. Tror inte dom gillar det heller!

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
24 februari · 10 280 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du får inte ändra rullomkretsen med mer än 5% lagligt.

Stämmer ej! Är över 10 år sedan den lagen ändrades, men lever kvar som en internetmyt än idag.

Det som gäller är följande:

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
24 februari · 10 280 Inlägg

frankyfish skrev:
- Behålla profilen för att kunna köpa tystare däck.

Köp det du vill ha och/eller det som passar. Skillnaden mellan 35 eller 40 på 20" är noll och ingenting för komfort och ljud. Då ska du ner till 17-18" för att märka någon skillnad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
frankyfish
24 februari · 10 Inlägg

MrHyde skrev:

frankyfish skrev:
Hej!

Tack för svar alla, jag har givetvis ringt runt och har även varit hos euromaster men de  var inte villiga att ta fram några testhjul för att verifiera. Luffarlösningen som någon rekommendera är nog fan inte så dum, även om den inte tar hänsyn till bredden dock.

Tänkte mer, om jag var otydlig - Om någon vet någon bra däckverkstad som kan hjälpa till med sådant?

Gällande hastighetsmätaren så har jag också redan räknat på det, det är 4,9% dvs att när jag kör i 100km/h så är det mer eller mindre 105km/h, så det är inte problemet alls här.
Gällande sänkningssats så kan jag inte göra det heller, för då blir jag av med garantin enligt tillverkaren även om de är Tüv certifierade fjädrar.

Att däckverkstäderna inte vill ta fram "testhjul" att prova med är väldigt enkelt, så fort dom monterat en fälg på en bil, oavsett om den rullat eller ej, så får dom inte returnera den till leverantören. Så jag förstår dom fullt ut, det är som du själv säger stora pengar för firman att slanta upp och lägga på hyllan i hopp om att dom kanske blir sålda. Jag har jobbat på däckverkstad och jag kan säga att fälgar som blir liggande och inte blir sålda inte är så ovanligt faktiskt..

Men vad säger garantin på upphängning, hjullager, drivaxlar eller liknande när du lägger på mer ofjädrad vikt? För du är väl medveten om att förutsättningarna för HELA bilen förändras när du ändrar storlek? För du har väl tänkt på att större hjulomkrets även innebär mer vikt?
Om du nu är så noga med garantin, så ta och kolla upp hur dom ställer sig till att du går utanför rekommenderade storlekar på hjul. Tror inte dom gillar det heller!

Fast nu pratar jag om möjligheten att ta fram ett begagnad däck eller ett däck som gjort sin resa och vilken sliten fälg som helst, det är enbart för passform. Jag hade givetvis betalt för att montera och avmontera för att veta om det passar. 

På min bil är är 245/40 19" original och man kan gå hela vägen till 21" på 245-255/30 från tillverkaren. Men ja, jag förstår att ni inte är här för att ge råd och tips utan det mesta känns tyvärr som ren moralpredikan på något som jag faktiskt redan vet. Jag tänkte bara se över om det fanns möjligheter, men det verkar inte vara här jag skall fråga.

Tack alla för visat intresse!

frankyfish
24 februari · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

frankyfish skrev:
- Behålla profilen för att kunna köpa tystare däck.

Köp det du vill ha och/eller det som passar. Skillnaden mellan 35 eller 40 på 20" är noll och ingenting för komfort och ljud. Då ska du ner till 17-18" för att märka någon skillnad.

Fast det verkar det vara, jag har verkligen spenderat 10-tals timmar och bara betat genom däck i alla olika former och storlekar och läst reviews, sett på reviews.  Just de däck jag  köpa (om det går att få det att passa är) Hankook iON evo SUV (IK01A)  https://www.dack365.se/hitta-produkt/da … 01a/120282 det finns inget i 255/35 eller 245/35 som är i närheten av det däcket både rullmotstånd och ljudnivå (även buller inuti kupen enligt tester).

Så att dra det som en generell grej här funkar inte.  Jag har ändå ett par schysst premiumdäck på nu Bridgestone Turanza T005 på 245/40 19" och de är inte alls tysta.

MrHyde
24 februari · 654 Inlägg

frankyfish skrev:
På min bil är är 245/40 19" original och man kan gå hela vägen till 21" på 245-255/30 från tillverkaren. Men ja, jag förstår att ni inte är här för att ge råd och tips utan det mesta känns tyvärr som ren moralpredikan på något som jag faktiskt redan vet. Jag tänkte bara se över om det fanns möjligheter, men det verkar inte vara här jag skall fråga.

Då ska alltså däckverkstaden ha en fälg med rätt tum, rätt fälgbredd, rätt ET, rätt bultmönster och rätt navhål för att passa just din bil. Det är alltså ungefär 1/10000 att det finns, och de flesta gamla skrotfälgar kastar man direkt kunden inte vill ha dom då de bara tar plats annars. Jag tror inte du ska ta det som att dom var ovilliga, tror nog mer det handlar om att det inte finns fälgar att göra det med.

Att bilen kan originalmonteras med olika storlekar på fälgarna har inte med saken att göra, även med större tum så korrigeras rullomkretsen med mindre profil på däcken från fabrik. Det du vill göra är ÖKA rullomkretsen, inte bara ändra tum på fälgen, och det är det som jag ställer mig frågande till hur garantin gäller eller ej när du ändrar rullomkrets till UTANFÖR rekommenderade storlekar.
Det är en reell fråga och något du bör ta i beaktande, eftersom du bryr dig tillräckligt om garantin för att inte montera andra fjädrar.
Så ta och kontakta bilhandlaren och kolla med dom först, det kan faktiskt påverka garantin.

Och till framöver, innan du börjar spy skit ur dig, ta en valium och läs igenom ordentligt innan du kommenterar. Bara för att man inte som på facebook spottar ur sig 47 st smileys när man skriver betyder det inte att man vill dig illa.

Live long, and prosper.
MrHyde
24 februari · 654 Inlägg

frankyfish skrev:

Brådhis skrev:

frankyfish skrev:
- Behålla profilen för att kunna köpa tystare däck.

Köp det du vill ha och/eller det som passar. Skillnaden mellan 35 eller 40 på 20" är noll och ingenting för komfort och ljud. Då ska du ner till 17-18" för att märka någon skillnad.

Fast det verkar det vara, jag har verkligen spenderat 10-tals timmar och bara betat genom däck i alla olika former och storlekar och läst reviews, sett på reviews.  Just de däck jag  köpa (om det går att få det att passa är) Hankook iON evo SUV (IK01A)  https://www.dack365.se/hitta-produkt/da … 01a/120282 det finns inget i 255/35 eller 245/35 som är i närheten av det däcket både rullmotstånd och ljudnivå (även buller inuti kupen enligt tester).

Jag har ändå ett par schysst premiumdäck på nu Bridgestone Turanza T005 på 245/40 19" och de är inte alls tysta.

I alla år jag jobbat i branschen så har alltid Bridgestone varit högljudda, vill du ha tysta däck så är det Michelin eller Goodyear du ska kolla på. Hankook är bra däck men inte i samma klass som Michelin och Goodyear.

Live long, and prosper.
Reso
25 februari · 238 Inlägg

Här är en kalkyl som jag använt mig av när jag ska gå upp i storlek och vill ha några mått att gå efter.

245/40R20
https://i.imgur.com/tkAnoA3.png

255/40R20
https://i.imgur.com/YZljVZJ.png

Skulle du gå ner till 245/35R20 så skulle ju enbart diametern bli liknande, men fälgen som däcket sitter på är ju fortfarande ½" bredare.

https://i.imgur.com/6BXCQnt.png

Willtheyfit.com

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
candyweiss
25 februari · 876 Inlägg

Oavsett bredd på däcken eller storleken på fälg så blir alltid rullomkretsen och därmed storleken på hjulen ungefär den samma. Så att fylla ut hjulhusen är omöjligt, speciellt på en SUV, som i detta fallet. Finns bara en lösning, sänk bilen.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
25 februari · 10 280 Inlägg

frankyfish skrev:

Brådhis skrev:

frankyfish skrev:
- Behålla profilen för att kunna köpa tystare däck.

Köp det du vill ha och/eller det som passar. Skillnaden mellan 35 eller 40 på 20" är noll och ingenting för komfort och ljud. Då ska du ner till 17-18" för att märka någon skillnad.

Fast det verkar det vara, jag har verkligen spenderat 10-tals timmar och bara betat genom däck i alla olika former och storlekar och läst reviews, sett på reviews.  Just de däck jag  köpa (om det går att få det att passa är) Hankook iON evo SUV (IK01A)  https://www.dack365.se/hitta-produkt/da … 01a/120282 det finns inget i 255/35 eller 245/35 som är i närheten av det däcket både rullmotstånd och ljudnivå (även buller inuti kupen enligt tester).

Så att dra det som en generell grej här funkar inte.  Jag har ändå ett par schysst premiumdäck på nu Bridgestone Turanza T005 på 245/40 19" och de är inte alls tysta.

Ja, men då är det för att du hittat ett tyst däck, inte för att du minskat profilhöjden...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang