Drivaxel som inte vill lossna....

Kohlswa
16 mars · 27 Inlägg

Jag har en Renault Megane 2006. 1.6 liters motorn med 5växlad låda. Jag får för kung och fosterland inte ur drivaxeln ut lådan. Den måste ur för packningen läcker som ett såll. Jag har provat alla nivåer av våld och även frågat snällt men skiten vill inte ur. Några tips eller tricks? Jag har letat men det verkar inte som att det ska vara några stoppskruvar eller liknande. Lånade även Haynes boken på biblioteket och där står det att förarsidan är bara att dra ur. Men det går fan i mig inte.
HJÄLP!!

jaka54
16 mars · 5 741 Inlägg

Men själva drivaxeln är väl skruvad med 6 stycken skruvar? Och det är väl själva delen bakom mot växellådan du inte kan få ut?! Rätta mig om jag har fel.

På Audi 100  (83-91)så skruvar man först bort drivaxeln (6 skruvar)  sedan  lossar man den delen som går in i växellådan genom att dra ut men...på Audi 100 sitter den inre delen fast med en C-clip inne i växellådan ( Så är det alla Audi 100 från 1983-91...och antagligen även senare ).
Man drar bara ut axeln men...på vissa Audi 100, som på min brors 91:a Audi 100 Turbo så sitter det en insexskruv i mitten som måste lossas...sen är det bara att dra ut den inre axeldelen men man bör använda en draghammare för ibland sitter axeldelen hårt.

Men ...du kanske har en hel axel som går in i växellådan?? I så fall sitter den fast med en C-clip som jag beskrev ovan och du bör använda en draghammare för att lossa axeln men du kan också använda en lång "pray bar" (vad heter det på svenska?) som du bänder med mellan inre axeldelen och växellådan.

Senast redigerat av jaka54 (16 mars )

Kohlswa
16 mars · 27 Inlägg

jaka54 skrev:
Men själva drivaxeln är väl skruvad med 6 stycken skruvar? Och det är väl själva delen bakom mot växellådan du inte kan få ut?! Rätta mig om jag har fel.

På Audi 100  (83-91)så skruvar man först bort drivaxeln sedan  lossar man den delen som går in i växellådan genom att dra ut men...på Audi 100 sitter den inre delen fast med en C-clip inne i växellådan ( Så är det alla Audi 100 från 1983-91...och antagligen även senare ).
Man drar bara ut axeln men...på vissa Audi 100, som på min brors 91:a Audi 100 Turbo så sitter det en insexskruv i mitten som måste lossas...sen är det bara att dra ut den inre axeldelen men man bör använda en draghammare för ibland sitter axeldelen hårt.

Men ...du kanske har en hel axel som går in i växellådan?? I så fall sitter den fast med en C-clip som jag beskrev ovan och du bör använda en draghammare för att lossa axeln men du kan också använda en lång "pray bar" (vad heter det på svenska?) som du bänder med mellan inre axeldelen och växellådan.

Det stämmer att den sitter med C-clip. Problemet är att jag inte får till det med kofot. Svårt att få grepp då axeln sitter nästan som i en kopp. Testade slägga och rep som draghammare men den vill inte släppa. Men repet kanske fjädrar för mycket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars · 13 746 Inlägg

är det på lådsidan den sitter fast alltså?

jag brukar knacka in något mellan lådan och drivaxeln.,.

volvo har ju en C låsning på drivaxeln in i lådan och där tar jag alltid en huggmejsel eller n kofot och slår in i mellan så hoppar dom så fint  men att dra ut den för hand eller försöka bryta lite i dom går aldrig..


men är det en kopp i vägen kanske det är svårt att få in den på något lite stummare ställe. 

för du får aldrig loss den med rep.. att försöka slå ut hela drivaxeln kan fungera oxå men kan sluta med att knuten sitter kvar men axeln släpper.. 

var något volvo jag höll på med som satt som fan.  så vi fick först slå in slagmejseln på ena sidan sen ett koben på andra sidan och slå samtidigt på dom så gav det sig.. men det är ju alltid en viss risk att göra så.  man kan ju potent spräcka lådan.  men dom brukar vara starka just där.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kohlswa
16 mars · 27 Inlägg

Growe skrev:
är det på lådsidan den sitter fast alltså?

jag brukar knacka in något mellan lådan och drivaxeln.,.

volvo har ju en C låsning på drivaxeln in i lådan och där tar jag alltid en huggmejsel eller n kofot och slår in i mellan så hoppar dom så fint  men att dra ut den för hand eller försöka bryta lite i dom går aldrig..


men är det en kopp i vägen kanske det är svårt att få in den på något lite stummare ställe. 

för du får aldrig loss den med rep.. att försöka slå ut hela drivaxeln kan fungera oxå men kan sluta med att knuten sitter kvar men axeln släpper.. 

var något volvo jag höll på med som satt som fan.  så vi fick först slå in slagmejseln på ena sidan sen ett koben på andra sidan och slå samtidigt på dom så gav det sig.. men det är ju alltid en viss risk att göra så.  man kan ju potent spräcka lådan.  men dom brukar vara starka just där.

Jag får göra ett försök. Just nu är jag sugen på att riva ur lådan så även söndagen är räddad... Men helst av allt vill man ju slippa ett sånt pass stort jobb.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars · 13 746 Inlägg

Kohlswa skrev:

Growe skrev:
är det på lådsidan den sitter fast alltså?

jag brukar knacka in något mellan lådan och drivaxeln.,.

volvo har ju en C låsning på drivaxeln in i lådan och där tar jag alltid en huggmejsel eller n kofot och slår in i mellan så hoppar dom så fint  men att dra ut den för hand eller försöka bryta lite i dom går aldrig..


men är det en kopp i vägen kanske det är svårt att få in den på något lite stummare ställe. 

för du får aldrig loss den med rep.. att försöka slå ut hela drivaxeln kan fungera oxå men kan sluta med att knuten sitter kvar men axeln släpper.. 

var något volvo jag höll på med som satt som fan.  så vi fick först slå in slagmejseln på ena sidan sen ett koben på andra sidan och slå samtidigt på dom så gav det sig.. men det är ju alltid en viss risk att göra så.  man kan ju potent spräcka lådan.  men dom brukar vara starka just där.

Jag får göra ett försök. Just nu är jag sugen på att riva ur lådan så även söndagen är räddad... Men helst av allt vill man ju slippa ett sånt pass stort jobb.

att ta ner lådan löser INGET.  drivaxeln sitter ju fortfarande fast..  smile och läcker där bakom så gör det föga nytta.. 

föresten ang läckan  det är inte så att lagret innför är skrot och det är derför det läcker..     det har hänt mig. hade ett jävla spel inne i lådan. nu var det väll lite extremt det var min lek som dödade lagrena i lådan.. att enhjuls spinna hela tiden gjorde inte den lådan en tjänst kan jag säga.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kohlswa
16 mars · 27 Inlägg

Growe skrev:

Kohlswa skrev:

Growe skrev:
är det på lådsidan den sitter fast alltså?

jag brukar knacka in något mellan lådan och drivaxeln.,.

volvo har ju en C låsning på drivaxeln in i lådan och där tar jag alltid en huggmejsel eller n kofot och slår in i mellan så hoppar dom så fint  men att dra ut den för hand eller försöka bryta lite i dom går aldrig..


men är det en kopp i vägen kanske det är svårt att få in den på något lite stummare ställe. 

för du får aldrig loss den med rep.. att försöka slå ut hela drivaxeln kan fungera oxå men kan sluta med att knuten sitter kvar men axeln släpper.. 

var något volvo jag höll på med som satt som fan.  så vi fick först slå in slagmejseln på ena sidan sen ett koben på andra sidan och slå samtidigt på dom så gav det sig.. men det är ju alltid en viss risk att göra så.  man kan ju potent spräcka lådan.  men dom brukar vara starka just där.

Jag får göra ett försök. Just nu är jag sugen på att riva ur lådan så även söndagen är räddad... Men helst av allt vill man ju slippa ett sånt pass stort jobb.

att ta ner lådan löser INGET.  drivaxeln sitter ju fortfarande fast..  smile och läcker där bakom så gör det föga nytta.. 

föresten ang läckan  det är inte så att lagret innför är skrot och det är derför det läcker..     det har hänt mig. hade ett jävla spel inne i lådan. nu var det väll lite extremt det var min lek som dödade lagrena i lådan.. att enhjuls spinna hela tiden gjorde inte den lådan en tjänst kan jag säga.. smile

Min tanke var att det kan vara lättare att komma åt med lådan nere. Jag får axeln att röra sig 3-4mm sen tar det tvärstopp. Så det är liksom inte stumt. Kan ju vara ett lager som gett sig där inne.... Sett andra forum där det hänt..

Mossan1
16 mars · 2 828 Inlägg

Själva axeltapparna brukar sitta intryckt i splines i själva differentialens solhjul och inte ha direktkontakt mot något lager öht.  Däremot mot packboxen.

C-ringar kan vara ett elände ibland.

Har lyckats flertalet ggr med att sätta press/bänd utåt och samtidigt knackat på inre skålen med en hammare.
Utrymmet kan göra det hela utmanande, svar ja, men en lös låda på golvet hjälper nog föga. Då ramlar den runt bara och hopplöst att få bänd.

Kohlswa
16 mars · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:
Själva axeltapparna brukar sitta intryckt i splines i själva differentialens solhjul och inte ha direktkontakt mot något lager öht.  Däremot mot packboxen.

C-ringar kan vara ett elände ibland.

Har lyckats flertalet ggr med att sätta press/bänd utåt och samtidigt knackat på inre skålen med en hammare.
Utrymmet kan göra det hela utmanande, svar ja, men en lös låda på golvet hjälper nog föga. Då ramlar den runt bara och hopplöst att få bänd.

Är det hål rätt igenom diffen om man tar bort passagerarsidans drivaxel? Då kan man knacka innervägen är min tanke.

Mossan1
16 mars · 2 828 Inlägg

Kohlswa skrev:
Är det hål rätt igenom diffen om man tar bort passagerarsidans drivaxel? Då kan man knacka innervägen är min tanke.

Jag har inte sett alla differentialer som finns, men vad jag minns och sett brukar dom indirekta solhjulen, dvs de som inte axlarna sitter i, sitta på en axel som passerar centrum.  Dvs ivägen för att kunna knacka så.

Kohlswa
17 mars · 27 Inlägg

Jag tröttnade på att fråga axeln snällt och lånade stor glidhammare och kätting. Nu är axeln ute.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang