Vibrationer vid inbromsning i högre hastigheter.

perryper
15 mars · 2 Inlägg

Hej, Jag har läst en del trådar om detta men sällan någon slutför och redovisar vad som faktiskt var felet, vilket jag tänkte göra här. Jag har en V70 MY10. Den förra ägaren hade bytt skivor och belägg runtom (kvitto finns för verifikation) till biltema skivor och belägg. Jag märker dock nu efter några hundra mil att bilen vibrerar i ratten vid inbormsning på motorväg eller högrehastigheter.

Felsökning jag gjort själv.
*Plockat av samtliga bromsar och motionerat kolven så den löper som den skall, vilket den gör på varje enskild OK.
*Plockat av skivorna och rengjort på hjulnavet/lagret så inte skivorna sitter ojämnt.
*Kollat bussningarna i framvagnen så att det inte glappar, vilket det inte gör..

Åtgärder sedan tidigare:
*Bussningar i främre bärarmen bak är bytt sedan 100mil tillbaka.

Vad säger ni, kan jag göra några mer tester? Skall jag bara bita i det sura äpplet och köpa mig brembo skivor runt och och testa? Kan det vara hjulnaven som är skeva? (låter inte dåliga i övrigt...)

Tack!

/Per

torsen
15 mars · 7 238 Inlägg

perryper skrev:
Den förra ägaren hade bytt skivor och belägg runtom  till biltema skivor och belägg. Jag märker dock nu efter några hundra mil att bilen vibrerar i ratten vid inbormsning på motorväg eller högrehastigheter.

Felsökning jag gjort själv.

*Plockat av skivorna och rengjort på hjulnavet/lagret så inte skivorna sitter ojämnt.

Den åtgärd du redan vidtagit är den jag skulle ha rekommenderat.
Återstår att köpa Volvo originalskivor eller från annat känt kvalitetsföretag.
Anser jag.

Jesper328
15 mars · 2 372 Inlägg

Som ovan, snåla inte på bromsarna.
Är själv en snåljåp och har lärt mig detta den hårda vägen.
Billigt skräp (inkl. Biltema) blir fort dåligt även om det körs in på ett korrekt sätt.

På med nya skivor och belägg.
Nya glidbleck om du har sådana.
Gör rent okhållaren ordentligt, tar belägget emot i hållaren så är det inte rent nog. smile
Montera beläggen TORRT.
Du kan ha lite fett på baksidan av beläggena där bromskolv och ok ligger an.

Up the RA
perryper
18 mars · 2 Inlägg

Jesper328 skrev:
Som ovan, snåla inte på bromsarna.
Är själv en snåljåp och har lärt mig detta den hårda vägen.
Billigt skräp (inkl. Biltema) blir fort dåligt även om det körs in på ett korrekt sätt.

På med nya skivor och belägg.
Nya glidbleck om du har sådana.
Gör rent okhållaren ordentligt, tar belägget emot i hållaren så är det inte rent nog. smile
Montera beläggen TORRT.
Du kan ha lite fett på baksidan av beläggena där bromskolv och ok ligger an.

Tack så mycket, beställningen ligger på ritkiga grejer. Samt ett nytt OK vänster fram som jag anser inte är värt att rädda innan det blir kass igen...

/Per

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang