2726
Sök

Vad kallas denna sensorn för?

13 Inlägg
4 juli
Trådstartare
#1
Hej!

Jag undrar vad denna delen (sensor) kallas för? Och så ska den väl inte se ut, kabeln är ju typ helt nött och oljig ( se bilder nedan)? Vilka problem kan orsakas om det är något fel på denna?

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-9037c446eed3742dc3eaff170b6fb004.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249584/249584-5520e0c398d1c7f9191cbef8dcc14e89.jpg

1 481 Inlägg
4 juli
#2
Bil?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

13 Inlägg
4 juli
Trådstartare
#3
trubbelturbo skrev:
Bil?
Det är en Audi A2, 1.4, 2002

1 481 Inlägg
4 juli
#4
Det där ser ut som oljetrycksgivaren. Lite svårt att se på bilden, men om inte isoleringen är såpass nött att tråden är synlig så är det nog ingen fara. Ser precis likadant ut på denna bilden, samma bil och motor.

Kan alltid bli lite oljigt och smutsigt med tiden i motorrummet, det spills och sölas och så vidare så det behöver inte betyda något. Det ser rent och städat ut i övrigt också. Du kan ju torka av den och kolla vid senare tillfälle hur den ser ut om du är osäker på om det läcker eller trycks ut olja någonstans.

https://www.a2oc.net/community/index.php?attachments/dsc03359-jpg.14497/

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

5 597 Inlägg
4 juli
#5
Det är oljetryckskontakten.

Förmodligen ett mindre läckage genom kontakten så det tryckt ut liten mängd olja genom kontaktstycket.
Skadat kabelhölje går att åtgärda genom att skarva på en ny reparationskabel.

Det som händer om den kabeln går av är att oljetryckslampan antingen inte tänds alls eller lyser hela tiden.


13 Inlägg
4 juli
Trådstartare
#6
Tack för svar! smile

Då är det förmodligen inte den som orsakar alla problem och lampor med denna bilen..Just nu lyser epc, motorlampan, abs och anti-spinn samtidigt. Det går liksom inte att gasa. Jag började med att rengöra spjällhuset så gott jag kunde, startade om bilen, lamporna försvann och det gick och köra en sväng (tänkte att det kanske var spjällhuset som var problemet trots allt, det var väldigt skitigt). Men dagen efter så lös lamporna igen och samma problem. Jag läste i ett Audi A2 forum att man skulle titta efter kablar som nötts mot varandra osv, men jag hittar inget när jag tittar. En mekaniker tittade på bilen när endast motorlampan och epc lös, då bytte han map sensorn och olja. Men motorlampan och epc började lysa återigen och nu även abs och anti-spinn. Jag tryckte även ut säkring nr 40 (har att göra med traction control) och startade om bilen, men ingen skillnad gällande anti spinn. Kanske ska tillägga att bakhjulen är av olika dimension än framdäcken, men det har inte varit ett problem innan, dessa ska bytas men kan det vara det som stör när det gäller abs o anti spinn? Har beställt en felkodsläsare. Men är det någon som har några ideer vart problemet kan ligga? ?
Senast redigerat av ErikaPia (4 juli )

5 597 Inlägg
5 juli
#7
Utan några felkoder är det svårt att gissa sig fram.
Att rycka ut säkringar ger i regel bara mer varningslampor.

Varit med om några bilar där kablarna till gasspjället nötts inuti robotslangen dom ligger i.
Om kablaget går i robotslang på din bil så rekommenderar jag att du tar lös och kollar noggrant hur kablaget ser ut.


13 Inlägg
onsdag 18:32
Trådstartare
#8
Nu har jag läst av med felkodsläsaren och jag får fram följande 3 koder:

* Manufacturer control (läst på lite att det kan tydligen bero på många olika saker, t ex att man inte kört bilen på ett tag? Eller att koden inte går att läsa med just denna läsare?)

* Kod P2101 (båda koderna är denna kod, vet inte varför den visas två gånger på läsaren)

Någon som vet hur detta kan åtgärdas?

5 597 Inlägg
onsdag 21:05
#9
https://www.vwvortex.com/threads/epc-li … e.9538108/

Här har du någon som haft samma felkod på likadan motor, var då map-sensor som var fyllt med smuts. Men du har skrivit att en mekaniker har nyligt bytt den så man får då anta att den inte är problemet.

Det man kan prova är att utföra grundinställning av gasspjället. Det ska göras efter man rengjort spjället.
Risken är om grundinställningen inte lyckas så går bilen inte längre att gasa med.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … Alignment_(TBA)


13 Inlägg
onsdag 21:15
Trådstartare
#10
simlar skrev:
https://www.vwvortex.com/threads/epc-light-no-power-p2101-fault-code.9538108/

Här har du någon som haft samma felkod på likadan motor, var då map-sensor som var fyllt med smuts. Men du har skrivit att en mekaniker har nyligt bytt den så man får då anta att den inte är problemet.

Det man kan prova är att utföra grundinställning av gasspjället. Det ska göras efter man rengjort spjället.
Risken är om grundinställningen inte lyckas så går bilen inte längre att gasa med.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … Alignment_(TBA)
Ja, map sensorn är bytt av en mekaniker redan. Men motorlampan började lysa efter ett tag efter den var bytt, och då rengjorde jag spjället, jag tog inte bort spjället utan rengjorde bara vid ytan så gott jag kunde. Jag tryckte lite på det, jag kanske hade sönder det? Jag läste efter jag rengjort att det är väldigt känsligt..

Ja jag gjorde ingen grundinställning, läste om det efter. Bilen är jätte konstig nu, och olika slags lampor lyste nu idag när jag startade den (först ville den knappt starta, liksom inget tryck i bilen längre)..Vad gör jag då om jag misslyckats med att göra grundinställningen?

5 597 Inlägg
onsdag 21:23
#11
Om grundinställningen misslyckas så blir du tvungen att laga felet så grundinställningen går igenom.
Oftast har det slutat med byte gasspjäll när jag felsökt detta på kundbilar.


13 Inlägg
onsdag 21:26
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Om grundinställningen misslyckas så blir du tvungen att laga felet så grundinställningen går igenom.
Oftast har det slutat med byte gasspjäll när jag felsökt detta på kundbilar.
Okej, förstår..aj aj..hade tänkt att försöka sälja den bilen, men det känns som det blir svårt nu när den inte ens fungerar normalt..

5 597 Inlägg
onsdag 21:58
#13
Går alltid sälja som repobjekt, men då är det ju lägre peng man får för den men ibland kan det vara värt för att slippa huvudvärken.


13 Inlägg
torsdag 22:41
Trådstartare
#14
simlar skrev:
Går alltid sälja som repobjekt, men då är det ju lägre peng man får för den men ibland kan det vara värt för att slippa huvudvärken.
Ja det är klart..Det jag vet är defekt på bilen nu är ju spjällhuset (om det nu är inställningen eller om hela spjället är trasigt), ett hjullager som behöver bytas, två däck behöver bytas.

Det som bytts för ett år sedan är nya stötdämpare bak, två nya allrounddäck fram, två nya bromsskivor, luft, kupe och oljefilter.

Bytt för ca 2 månader sen är map sensorn, ett hjullager och olja + filter.

Så ganska mycket bytt så hade gärna fått lite för bilen, men kanske inte så många som är sugna på så gammal bil som ändå är defekt. Men vad tror du man skulle kunna få för den? Den är inte besiktigad för året.

5 597 Inlägg
torsdag 22:48
#15
Gissar på runt 10,000kr som repobjekt, då Audi A2 ligger relativt högt i pris.
Pris kan skilja mycket beroende på bilens kosmetiska skick.


13 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#16
simlar skrev:
Gissar på runt 10,000kr som repobjekt, då Audi A2 ligger relativt högt i pris.
Pris kan skilja mycket beroende på bilens kosmetiska skick.
Tack för svar! Tänkte också runt det priset, och hoppas på det bästa. En mekaniker jag känner till trodde bara typ 2000 kr, men tycker det lät lite lite...

Forummoderator
17 735 Inlägg
för 5 timmar sedan
#17
ErikaPia skrev:
simlar skrev:
Gissar på runt 10,000kr som repobjekt, då Audi A2 ligger relativt högt i pris.
Pris kan skilja mycket beroende på bilens kosmetiska skick.
Tack för svar! Tänkte också runt det priset, och hoppas på det bästa. En mekaniker jag känner till trodde bara typ 2000 kr, men tycker det lät lite lite...
Ville väl köpa den själv... "Du kan få 4000 för jag är snäll" lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 930 Inlägg
för 5 timmar sedan
#18
Du sa att du hade olika stora hjul fram och bak. -Så kan det väl inte vara i original?!



Sök