2936
Sök

Dyra amerikanska bilar

764 Inlägg
7 december 2024
Trådstartare
Har letat projekt ett tag nu och upptäcker att så fort en bil har någon koppling till USA så sticker priset med minst det dubbla jämfört med en motsvarande(skick, ålder m.m.) europé. Vi är ett väldigt amerika-kärt land och speciellt bilkulturen har alltid haft en förkärlek till stora jänke-V8or, men även "moderna" rishögar är oheligt dyra.
Har som exempel sett sönderkörda, obesiktade Caprice eller liknande(även utan V8) från 80-talet kosta nära dubbla om inte trippla jämfört med en europé vilket jag tycker är märkligt.
Är vi så hemskt frälst i jänkare att allt som hör USA till är värd sin vikt i guld? Är lite avundsjuk på andra länder som har en mer hälsosammare syn på detta. tongue

Live long, and prosper.

3 393 Inlägg
7 december 2024
Vilken amerikansk v8 jänkare från samma era kan jämnföras mot en europeisk bil från samma era?

Diagnostekniker
2 794 Inlägg
8 december 2024
Gäller väl egentligen att de flesta exotiska bilar har dragit i pris.
Vet att farsan köpte sin Challenger -70 för ungefär 150k året 2006.
Samtidigt importerade hans polare en MKIV Supra för totalt 120k.
Man får nog ge en bit över 300 för båda idag.

Men ja, annars så stämmer det du säger.
Har länge suktat över en Crown Vic ~99 men de är så löjligt överprisade för vad de är.

Kan väl vara så att det är en relativt liten marknad för jänkare och andra exotiska bilar vilket driver upp priserna.
Finns ingen större konkurrens, och folk är beredda att betala bra mer än vad bilen egentligen är värd.

Up the RA

* Voff voff *
10 686 Inlägg
8 december 2024
Low skrev:
Vilken amerikansk v8 jänkare från samma era kan jämnföras mot en europeisk bil från samma era?

Ur perspektivet entusiastbil? Vilken som helst! Fast inte i Sverige då, här måste man ha amerikansk V8 (men vad det är spelar ingen roll) för att vara en del av "kulturen". big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

tummen mitt i handen
174 Inlägg
10 december 2024
Problemet med 50-, 60- och 70-tals jänkare är att priserna i princip - förutom själva skicket naturligtvis - styrs nästan enbart av motorstorlek. Ju mindre motor, 6:or i synnerhet ju lägre pris. V8:or kostar alltid BETYDLIGT mer och snackar vi big block så får man räkna med toppris. Rent generellt sjönk ju motorstorleken från och med ingången till 1970-talet iom oljekrisen. Har personligen enbart intresserat av 50- och 60-tals bilar fram till mitten av 70-talet.

Har själv både bott i Kalifornien och varit där flera gånger och kört upp bilarna till New Jersey och fraktat hem dom till Sverige. Tyvärr har jag av ekonomiska skäl varit tvungen att sälja samtliga bilar. Mitt största dilemma är att jag inte kan mecka själv. Annars har samtliga bilar jag tagit hem från Kalifornien varit superpärlor dvs bilar som enbart haft en ägare, få ärliga mil på vägmätaren, rostfria Californiabilar samt naturligtvis helt kompletta med full dokumentation.

Nu är jag dessutom pensionär och har all tid över för att leta bilar i USA. Men nu är det väl snarare den höga dollarkursen som sätter stopp för billetande. Är det någon däremot som vill få en bil upptransporterad från Kalifornien till hamnarna i New Jersey kan höra av sig. Kanske jag kan åta mig uppdraget.

GOD JUL!

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

Sök