2716
Sök

Köpa diesel fast man nästan enbart kör korta sträckor i stadstrafik? Hur resonerar ni?

4 173 Inlägg
9 december 2024
jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte en laddhybrid (bensin)?

Plugin hybrid passar ju utmärkt när man kör mycket korta sträckor på verkorna och längre på helger tex.
Specillt om man bara kan ha en bil som måste klara dra husvagn längre sträckor mm.

Men priset på plugin är så pass mycket högre att jag har svårt att se att man sparar in dom extra pengarna.

Dubbla drivlinor ger ju också betydligt fler felkällor.

Personligen tror jag man skall ha en drivlina, EL eller ICE och inte försöka ha en blandning.

Administratör
11 960 Inlägg
9 december 2024
zemet skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte en laddhybrid (bensin)?

Plugin hybrid passar ju utmärkt när man kör mycket korta sträckor på verkorna och längre på helger tex.
Specillt om man bara kan ha en bil som måste klara dra husvagn längre sträckor mm.

Men priset på plugin är så pass mycket högre att jag har svårt att se att man sparar in dom extra pengarna.

Dubbla drivlinor ger ju också betydligt fler felkällor.

Personligen tror jag man skall ha en drivlina, EL eller ICE och inte försöka ha en blandning.

Håller med dig, och det är precis därför jag valde en hybrid. Kör oftast på el, men har möjligheten att slippa laddproblematiken vid längre resor, samt att jag kan dra husvagnen utan att behöva köra en stor el-suv.

Men om dubbla drivlinorna innebär ett problem får nog tiden utvisa. Jag hoppas inte det, men jag har lite den rädslan smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

3 317 Inlägg
9 december 2024
Offtopic i gammal tråd, men:
Har inte Toyota bevisat att det INTE är ett direkt problem med ICE och elmotor i kombo än?
Första Prius kom väl för typ 20 år sen....
Kända för att vara välfungerande i stort.
Vad är man rädd för?  (Egentligen)

Diesel vs bensin med kortkörning spelar nog mindre roll idag.
Det är förödande för både moderna bensin OCH dieselmotorer.
Bara eldrift som klarar sådant
Senast redigerat av Mossan1 (9 december 2024)

Diagnostekniker
2 815 Inlägg
9 december 2024
Jo, Toyota har onekligen bevisat att hybriddrivlina är ett vettigt alternativ.
Sedan så finns det ju både bättre och sämre konstruktioner, men Toyotas E-CVT är i stora drag felfri.
Men även en Toyota hybrid kommer att ta stryk av kortkörningar, precis som alla andra bilar med förbränningsmotorer.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 279 Inlägg
9 december 2024
Jesper328 skrev:
Sedan så finns det ju både bättre och sämre konstruktioner, men Toyotas E-CVT är i stora drag felfri.
Men även en Toyota hybrid kommer att ta stryk av kortkörningar, precis som alla andra bilar med förbränningsmotorer.

synd bara att alla hybrider istora drag missar hela grejen genom att sälja fordon som bara går på bensin.. inte e85 eller hvo.   
det hade ju varit så mycket bättre att ha rätt drivmedel så man slipper stora utsläpp om det är anledningen till att köpa något som går på el. 

är väll bara volvo som kört hybrid diesel.   kanske finns någon anna..  sen i regel jävligt tråka motoralternativ..   

tex borde vag satsat på  2.0tdi 240hk med hybriddrift..  som ett exempel. 
en sån bil blir ju väldigt pigg och roliga.. men nej då kastar man i en äklig trött maskin på 100hk smile
man måste ju inte göra hybridbilar tråkiga   

men sen gör ju toyota hållbara bilar derför fungerar hybriderna bra hos dom..

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 815 Inlägg
9 december 2024
Growe skrev:
Jesper328 skrev:

synd bara att alla hybrider istora drag missar hela grejen genom att sälja fordon som bara går på bensin.. inte e85 eller hvo.   
det hade ju varit så mycket bättre att ha rätt drivmedel så man slipper stora utsläpp om det är anledningen till att köpa något som går på el. 

är väll bara volvo som kört hybrid diesel.   kanske finns någon anna..  sen i regel jävligt tråka motoralternativ..   

en sån bil blir ju väldigt pigg och roliga.. men nej då kastar man i en äklig trött maskin på 100hk smile

Det har du rätt i.
Det är väl bilar för den breda massan helt enkelt = tråkiga bilar.
Precis som rena elbilar eller valfri Hyundai (exkl. N-modeller), t.ex.
De flesta konsumenter bryr sig väl bara om driftkostnader. smile

Jag hade kunnat tänka mig en Corolla/Auris men det är för mycket pengar.
För samma peng så kan man köpa sig en skottsäker V70N och en MK3 Supra istället och fortfarande ha lite penki över till trim. smile

Up the RA

Administratör
11 960 Inlägg
9 december 2024
Growe skrev:
Jesper328 skrev:

Mercedes har många hybrid-dieslar

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Fri fart för ett fritt folk!
14 279 Inlägg
9 december 2024
chrizz skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:

Mercedes har många hybrid-dieslar

det har jag missat helt..  iof mb är ju inget som andas kvalite i min värld.. dom har ofta problem med adblue och skit iaf på sprinters och det är ju endå bruksbilar om något smile

Kör fort så hinner inget hända...

775 Inlägg
9 december 2024
Mossan1 skrev:
Offtopic i gammal tråd, men:
Har inte Toyota bevisat att det INTE är ett direkt problem med ICE och elmotor i kombo än?
Första Prius kom väl för typ 20 år sen....
Kända för att vara välfungerande i stort.
Vad är man rädd för?  (Egentligen)

Diesel vs bensin med kortkörning spelar nog mindre roll idag.
Det är förödande för både moderna bensin OCH dieselmotorer.
Bara eldrift som klarar sådant

1997 började Toyota Prius säljas, så 27 år sedan. Kom år 2000 till Sverige.
Om inte det säger nåt om att otto+elmotor funkar så vet då inte jag.. smile

Live long, and prosper.

Sök