2514
Sök

Lossa bromsnipplar - Peugeot Expert 2012

18 Inlägg
14 april
Trådstartare
#1
Hej!
Min huvud fråga just nu är - Hur lossas en "fastrostad" bromsslang?
En bifråga - Är det någon skillnad mellan bromsok i gjutjärn / aluminium?

Planerar att byta bromsklossar / bromsok och ev. bromsskivor bak på en Peugeot Expert tepee (Buss) från 2012.
Dessa ok är lite speciella, eftersom även handbroms vajern sitter fast i dessa. (tänkte bifoga en bild - men misslyckades - får meddelandet "fel format")
Håller på att ta reda ut vilka verktyg / reservdelar / moment som krävs för att lyckas.
Är detta ett komplicerat projekt?

Samtidigt som bromsoken kollades - kände jag på broms nippeln och den kändes väldigt stum.
Nippel in i bromsoket ville inte röra på sig. (dock nippeln mot karossen kändes lätt att jobba med)
Bromsrören ser lite knepiga ut. Först en bromsslang från bromsoket, sedan halvvägs ett veckat broms rör mot karossen.
Upplevde spontant att det inte var någon delbar skarv mellan bromsslang och bromsrör (men kan ha fel).

När jag sökte efter en ny bromsslang/rör passerades ett reservdelsnummer 4889.15 & 4889.16
Nipplarna verkar dock vara M10x1mm (lite standard?)

Har en (billig?) 6-kant "rör nyckel" 11mm, men upplever den lite glapp eller kanske inte tillräckligt styv?.
Vågar inte vrida hårdare, för då kanske nippeln blir "rund"...
Finns det
- Bättre verktyg?
- Andra metoder att lossa nippeln och rädda bromsslang/röret?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 316 Inlägg
14 april
#2
Albireo skrev:
Hej!
Min huvud fråga just nu är - Hur lossas en "fastrostad" bromsslang?
En bifråga - Är det någon skillnad mellan bromsok i gjutjärn / aluminium?

Planerar att byta bromsklossar / bromsok och ev. bromsskivor bak på en Peugeot Expert tepee (Buss) från 2012.
Dessa ok är lite speciella, eftersom även handbroms vajern sitter fast i dessa. (tänkte bifoga en bild - men misslyckades - får meddelandet "fel format")
Håller på att ta reda ut vilka verktyg / reservdelar / moment som krävs för att lyckas.
Är detta ett komplicerat projekt?

Samtidigt som bromsoken kollades - kände jag på broms nippeln och den kändes väldigt stum.
Nippel in i bromsoket ville inte röra på sig. (dock nippeln mot karossen kändes lätt att jobba med)
Bromsrören ser lite knepiga ut. Först en bromsslang från bromsoket, sedan halvvägs ett veckat broms rör mot karossen.
Upplevde spontant att det inte var någon delbar skarv mellan bromsslang och bromsrör (men kan ha fel).

När jag sökte efter en ny bromsslang/rör passerades ett reservdelsnummer 4889.15 & 4889.16
Nipplarna verkar dock vara M10x1mm (lite standard?)

Har en (billig?) 6-kant "rör nyckel" 11mm, men upplever den lite glapp eller kanske inte tillräckligt styv?.
Vågar inte vrida hårdare, för då kanske nippeln blir "rund"...
Finns det
- Bättre verktyg?
- Andra metoder att lossa nippeln och rädda bromsslang/röret?

Kanske är det tum?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

18 Inlägg
14 april
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
...
Kanske är det tum?

Nej, Jag tror att franska bilar enbart håller millimeter hela vägen :-)
Har funderat över rörnyckeln - trots att det står 11mm - kanske den är "tum" - bara märkt med mm?
(tror den blanka rör-nyckeln kommer från Biltema / Jula - eller något liknande ställe)
11 mm = 0,433 tum
7/16 tum = 0,4375 tum
0,4375 tum = 11,11 mm
Om det är så skulle nyckeln jag testade vara ca 0,1mm - 10% för stor.
Men var finns bättre kvalité? (om det skulle vara fel på nyckeln?)
och finns det något sätt att få nippeln att sitta lösare?

Diagnostekniker
2 985 Inlägg
14 april
#4
Nipplarna har säkert en 10mm fattning som nu är lite rostig, vilket är varför du får på en 11a som känns lite glapp.

Borsta av med en stålborste.
Dra på rostlösare eller krypsmörja.
Låt dra några minuter.
Trä på en långhylsa över nippeln.
Knacka runt om och på hylsan.
Dra på med rostlösare.
Knacka lite igen.
Lossa nippeln, drag sedan åt.

Nu kan du köra med en vanlig ringnyckel.

Edit: kan du värma så är det också bra för att koka in rostlösaren.
Senast redigerat av Jesper328 (14 april )

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 581 Inlägg
14 april
#5
Jesper328 skrev:
Nipplarna har säkert en 10mm fattning som nu är lite rostig, vilket är varför du får på en 11a som känns lite glapp.

Borsta av med en stålborste.
Dra på rostlösare eller krypsmörja.
Låt dra några minuter.
Trä på en långhylsa över nippeln.
Knacka runt om och på hylsan.
Dra på med rostlösare.
Knacka lite igen.
Lossa nippeln, drag sedan åt.

Nu kan du köra med en vanlig ringnyckel.

Edit: kan du värma så är det också bra för att koka in rostlösaren.

kan vara lite farligt dock..   beror iof på vad man värmer med.. men varit med om bromslangar som skjuter när man varit och värmt med gassvetsen smile

Kör fort så hinner inget hända...

18 Inlägg
14 april
Trådstartare
#6
Hur får jag på en "långhylsa" - med en bromslang i vägen?
(är det den som ska "splittas" för att få ett stadigt grepp om nippeln?)
Önskemålet är att försöka rädda bromsslangen/röret (passerade ett pris på nästan 800kr/st - pirat)
Nippeln är nog av mässing (tror jag) dvs. ganska mjuk.
Att värma är en utmaning och jag tror inte så mycket på att värma, när det gäller gjutjärn.
Kan lätt bli för varmt för bromsslangen - och att inte värma nippeln kan vara väldigt svårt.

Där emot slag mot bromsoket - vid nippeln - kanske fungerar.
Men jag tror - det viktigaste är att ha ett bra verktyg att dra med.
Men är BACHO bättre än något annat fabrikat (BGS / YATO / HST / Promeister / AMPRO) i detta sammanhang?
Om jag "räddar" en bromsledning pga. bra verktyg, har det betalat igen sig direkt.

Diagnostekniker
2 985 Inlägg
14 april
#7
Jag syftar på luftnippeln. smile

Bromsrörskopplingar vid övergång till slang brukar jag enbart köra rostlösare på.
Är fattningen mjuk så får man ta en svetstång med runda käftar istället för en ringnyckel.

Finns smidiga minibrännare vid precisionsvärmning.. blir inte lika varmt men kan ibland hjälpa. smile

Up the RA

18 Inlägg
16 april
Trådstartare
#8
Tack! Ska kolla lite närmare... Hittade en film där nippeln värmdes med värmepistol, nippeln nöps med svetstång och knackade med en hammare på svetstången + lite rostolja - med framgång. Det är denna typ av broms slang/rör jag hoppas på att "rädda" - original kostar den ca 1500kr + m / sida https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235348/235348-3ac6bf0003e1e0dc85321769c90d9a74.jpg
I värsta fall får jag väl börja försöka såga upp bromsoket (som ändå är skrot) Ska även försöka hitta en "rörnyckel" med bättre precision.
När jag ändå är inne på bromsar - något bra tips på bromsluftare? (så man slipper vara två vid luftning)?

7 613 Inlägg
16 april
#9
Såvitt jag vet och erfarit har Citroen/Peugeot 10 mm nyckelvidd på bromsnipplarna.
Du skriver till att börja med inte om det är fråga om luftningsnipplar eller rörnipplar - egalt egentligen.
Luftningsnipplar "tar du" med lång 10 mm hylsa.
Rörnipplar "tar du" med bromsrörnyckel 10 mm - jag har Biltemas.
Du inleder ALLTID med att knacka på nipplarna med kopparklubba eller hammare och mässingsdorn.
Sedan fortsätter du med att minimalt "dra åt" nippeln.
Därefter provar du att minimalt dra nippeln åt rätt håll.
Släpper den då inte gör du om operationen.

När det gäller hjulcylindrar och/eller bromsok, där nipplarna sitter fast, och bromsrören ändå ska kasseras, brukar jag, med lösa hjulcylindrar/bromsok, sätta fast dom i bänkskruvstycket och gänga av dom.
Dels får man ett jättebra tag om hjulcylindern/bromsoket, dels släpper nippeln eftersom den deformeras i skruvstycket och "tappar taget" när den kläms.

18 Inlägg
17 april
Trådstartare
#10
Bra idé att ta lös bromsok med slang / rör. (dock lite knepigt när slangen / röret vindlar sig igenom annat...)

Är ganska säker att gängan till bromsoken från bromsslangen är M10x1 (fingängad) samt att greppet är 11mm.

Ingen aning var grunden till denna bil kommer från. Även om detta är en Peugeot Expert, så kanske grunden kommer från Toyota Proace eller Fiat Scudo eller Citroen Jumpy eller ... (kanske finns någon fler som samarbetat?)
De är ganska lika varandra - bara motorhuven skiljer - vad jag ser (vet inte varför bilderna blev lite "knepiga" :-) )

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235348/235348-1c92555b2a22995d117fb24eaeeceafe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235348/235348-908e396193823c52ea33c88416d62146.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235348/235348-12e2fe30cf2947324dd3eaf3fb30120f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235348/235348-cb073f3a008458bc0a7f95a0c8e19143.jpg

6 389 Inlägg
17 april
#11
Att värma med värmepistol tror jag inte går, alldeles för lite värme.
När jag trasslat med åtsittande bromsrörsnipplar som inte går att lossa på sedvanligt sätt med nyckel , så har jag antingen värmt med gasollåga eller svetslåga och ömsom kylt med sprayolja eller vatten. Problemet har alltid varit att få nippeln att lossa från röret så att inte röret vrider sig när man vrider på sexkantskallen. Det har alltså inte varit problem med att få loss själva nippeln.



Sök