3248
Sök

Mjuk broms Honda

69 Inlägg
1 maj
Trådstartare
Är skapligt less på min civic-98, bromsen funka bra tills jag bytte en bromscylinder bak pga den bara gick ut på en sida. Sen blev pedalen mjuk, ja jag har luftat. Ny bytte jag huvud bromscylinder för trodde att någon packning i den hade gått när jag luftat. Sen låg bromsarna på fram så har bytt ok och belägg fram också, luftat hela varvet å börjat med hö back(va inte luft i någon) pedalen är fortfarande mjuk( men den tar längst ner) förut innan jag bytte huvud cylinder kunde jag trampa pedalen hård när bilen va av men det går inte nu när jag bytt huvudcylinder. Börjar bli helt galen vad ska jag ta mig till? Alla idéer hjälper

6 688 Inlägg
1 maj
Finns nog en liten luftficka i ABS modulen

De/Dem

3 640 Inlägg
2 maj
Om systemet blir tomt med en ABS kam man ha problem.
Då kan det krävas att ABS kör en luftningsprocess man initierar via OBD.
Inget en vanlig scanner kan göra.

Nu säger jag inte att så skedde, men byter man huvudcylindern, framförallt utan att ha för-luftat den, är det risk, då man trycker luft igenom den.

Man kan ha framgång med att lufta medelst trycksatt behållare.
Pumpbromsa-metoden lyckas inte alltid, framförallt med mycket luft i systemet. Något man ska försöka undvika i det längsta.
Senast redigerat av Mossan1 (2 maj )

69 Inlägg
2 maj
Trådstartare
Finns inte ABS

xXSammy skrev:
Finns nog en liten luftficka i ABS modulen

69 Inlägg
2 maj
Trådstartare
Ja

jaka54 skrev:
Och du har fyllt på/bytt  med ny bromsvätska??

69 Inlägg
2 maj
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Om systemet blir tomt med en ABS kam man ha problem.
Då kan det krävas att ABS kör en luftningsprocess man initierar via OBD.
Inget en vanlig scanner kan göra.

Nu säger jag inte att så skedde, men byter man huvudcylindern, framförallt utan att ha för-luftat den, är det risk, då man trycker luft igenom den.

Man kan ha framgång med att lufta medelst trycksatt behållare.
Pumpbromsa-metoden lyckas inte alltid, framförallt med mycket luft i systemet. Något man ska försöka undvika i det längsta.

Förluftade huvudbromscylindern, och finns inte ABS är jag 99 på, finns då ingen antisladd ac eller annat

7 658 Inlägg
2 maj
Återstår nog bara att låta en bilverkstad lufta med sugmetoden.

För jag utgår från att du kollat alla bromsvätskeslangar, så att där inte är någon "blåsa" p g a cordbristning i slangen.
Låt en kompis trycka hårt på bromspedalen samtidigt som motorn går(för att få servohjälp).
Kolla alla bromsvätskeslangar när de är under tryck.

6 454 Inlägg
2 maj
Jag har bytt/fyllt på ny bromsvätska på både bilar utan som med ABS och då har jag kört med "tryckmetoden"! -Det har alltid fungerat perfekt!
https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
Sugmetoden har jag aldrig fått att fungera då luft alltid har passerat gängorna på nippeln och då vet man ju aldrig när luften i systemet har slutat komma.
Senast redigerat av jaka54 (2 maj )

69 Inlägg
2 maj
Trådstartare
jaka54 skrev:
Jag har bytt/fyllt på ny bromsvätska på både bilar utan som med ABS och då har jag kört med "tryckmetoden"! -Det har alltid fungerat perfekt!
https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
Sugmetoden har jag aldrig fått att fungera då luft alltid har passerat gängorna på nippeln och då vet man ju aldrig när luften i systemet har slutat komma.

Hur fungerar den metoden?

6 454 Inlägg
2 maj
Det fungerar så att det gula locket skruvas på bromsvätskebehållaren (vet inte om den passar alla bilar men till både min Audi 100 -89:a och till min Audi TT (2004) passar locket).
Slangen kopplas sedan till ett däck! Man trycksätter alltså bromssystemet med trycket från däcket. Observera att man måste ha en kompressor så man kan pumpa i ny luft i däcket för luften i däcket tar ju ganska snabbt slut.
Jag ser aldrig till att ALL bromsvätska släpps ut från bromsvätskebehållaren utan kollar vid ett av hjulen bak (lämpligen höger bak) hur bromsvätskan ser ut som rinner ut, i början är ju gammal bromsvätska orange...När bromsvätskan ser ljusgul ut stänger jag nippeln  höger bak och upprepar proceduren  på vänster bak. Det viktiga är att man aldrig tömmer ur all bromsvätska ur bromsvätskebehållaren utan alltid fyller på  allt eftersom nivån sjunker-Hur enkelt som helst!

3 047 Inlägg
2 maj
Många asiater använder sig inte av de E20-lock som vi har på europeiska bilar.
Ganska säker på att en äldre Honda tyvärr har något slags gummilock utan gängor.

Man får nog vakuumsuga.
Drar du igenom typ 6,5DL bak och 3.5DL fram, totalt en liter, så har du garanterat fått ur all luft om du inte har någon ABS-enhet.

7 658 Inlägg
3 maj
Jesper328 skrev:
Många asiater använder sig inte av de E20-lock som vi har på europeiska bilar.
Ganska säker på att en äldre Honda tyvärr har något slags gummilock utan gängor.

Man får nog vakuumsuga.
Drar du igenom typ 6,5DL bak och 3.5DL fram, totalt en liter, så har du garanterat fått ur all luft om du inte har någon ABS-enhet.

Jag "hämtade" flera lock på en plockbilskrot och använde det där gängan passade.
Borrade hål i locket och monterade en cykelslangsventil.
Använde därefter en av de adaptrar som följer med kompressorn.
Monterade en  enkel reduceringsventil på slangen mellan locket och kompressorn.
Går även alldeles utmärkt att ta luften från reservhjulet - bara man har en reduceringsventil - annars "blåser" man locket med fullt däcktryck(gissa hur jag vet?)

Sök