2279
Sök

Går snålt efter trimning.

246 Inlägg
fredag 21:51
Trådstartare
#81
Yes satte I en 012 nu jag hade liggandes.
Och trycket är på 3 bar.
Den går lite bättre men den måste fortfarande hämta sig vid växling.


Forummoderator
26 471 Inlägg
fredag 22:48
#82
turboblondie skrev:
Kollade även hur den ligger i vacum när man släpper gasen fast nu har jag ju bara laddtrycksmätare och enligt den ligger den på.0.8 vacum.

Filmade en snutt hur den går.på tomgång men hur tusan lägger man upp det?

Enklast är nog att lägga upp klippet på exempelvis youtube och lägga in en länk här i tråden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

170 Inlägg
fredag 23:05
#83
turboblondie skrev:
Yes satte I en 012 nu jag hade liggandes.
Och trycket är på 3 bar.
Den går lite bättre men den måste fortfarande hämta sig vid växling.

Om du har Google kan du ladda upp till "drive" å skapa en länk att posta här.

246 Inlägg
lördag 10:27
Trådstartare
#85
Lyckades ladda upp Youtube.
Där ser man hir tomgången vandrar.


690 Inlägg
lördag 13:12
#86
JawZ nämnde att LLM kan vara problemet, han skulle prova med en annan storlek. Har du hunnit testa mindre LLM?

Professionell hatare

246 Inlägg
lördag 20:06
Trådstartare
#87
Satte dit orginal lmm och testkörde.
Tomgång vid start lade den sig på 11 i afr och jämn och fin tomgång.
Körning då - jämn gas ligger den stadigt 14.3-14.7 och ger man fullt så 11 ca .
Pendlar lite lite grann 10.5-12 fast mest runt 11.
Funkar att växla snabbt och fullgasa direkt utan problem.
Nu laddar den 0.6 knappt så ska höja det en aning.
Hur långt vågar man höja landet med 19t?
Kan det vara så.enkelt att dw gjort mitt chip till orginal lmm.
Lägger upp 2st klipp.
Det ena från tomgång efter start och det andra efter provtur där jag gasar och sen hur fint tomgång lägger sig.
Är detta som det ska nu med afr värdet och så?


246 Inlägg
lördag 20:09
Trådstartare
#89
Kan då en för stor lmm göra så att den måste hämta sig efter växling pga för mycket luft in?

Jag tänkte på det någon skrev med 012 lmm och 3 bar bränsle.
Körde man det förr med större turbo osv?


170 Inlägg
för 22 timmar sedan
#90
turboblondie skrev:
Satte dit orginal lmm och testkörde.
Tomgång vid start lade den sig på 11 i afr och jämn och fin tomgång.
Körning då - jämn gas ligger den stadigt 14.3-14.7 och ger man fullt så 11 ca .
Pendlar lite lite grann 10.5-12 fast mest runt 11.
Funkar att växla snabbt och fullgasa direkt utan problem.
Nu laddar den 0.6 knappt så ska höja det en aning.
Hur långt vågar man höja landet med 19t?
Kan det vara så.enkelt att dw gjort mitt chip till orginal lmm.
Lägger upp 2st klipp.
Det ena från tomgång efter start och det andra efter provtur där jag gasar och sen hur fint tomgång lägger sig.
Är detta som det ska nu med afr värdet och så?

Det verkar ju onekligen som så... Han kanske blandat ihop och skickat fel chipp till dig. För han skriver ju på hemsidan att han gör chip för -968 spridare och original LMM

246 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#91
Ja lite så tänker jag med.


690 Inlägg
för 10 timmar sedan
#92
turboblondie skrev:
Satte dit orginal lmm och testkörde.
Tomgång vid start lade den sig på 11 i afr och jämn och fin tomgång.
Körning då - jämn gas ligger den stadigt 14.3-14.7 och ger man fullt så 11 ca .
Pendlar lite lite grann 10.5-12 fast mest runt 11.
Funkar att växla snabbt och fullgasa direkt utan problem.
Nu laddar den 0.6 knappt så ska höja det en aning.
Hur långt vågar man höja landet med 19t?
Kan det vara så.enkelt att dw gjort mitt chip till orginal lmm.
Lägger upp 2st klipp.
Det ena från tomgång efter start och det andra efter provtur där jag gasar och sen hur fint tomgång lägger sig.
Är detta som det ska nu med afr värdet och så?

Verkar som att du har hittat lösningen.

Men AFR är väldigt hög just nu. 11 AFR i tomgång och 10-11 vid gaspådrag är väldigt mycket! Sotar den någonting?

Professionell hatare

246 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#93
Alltså nej inte vad jag kan se.
Tomgång ligger det lite högt ja men vid körning ligger den ganska stabilt 14.4-14.7 .
Kenneth vara så att chipet är.gjort till 531 topp ?
Ska köra lite med den och sen kolla stiften hur dom ser ut.

Hur mycket vågar man ladda?


246 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#94
https://youtube.com/shorts/SUR7KqDw0Ts? … nR37DHG0Hv

Sorry videon var vid kallstart.
Denna videon är efter körning då ligger den 12.6 ganska stadigt.
Liten bit från 14.7 men dock bättre är 11.


597 Inlägg
för 9 timmar sedan
#95
Nä toppen kan inte vara orsaken, man kan inte "för trimma/chippa" baserat på flöde, vilket är enda skillnaden mellan topparna ifall de är antingen orginal skick lr bara lätt portade kanaler.
Den skulle inte ge orsak till att gå fetare lr mer magert med olika toppar, då är det läckage lr fel inställt system. Lr jävla flödes restriktion i mellan topparna, men det är små skillnader i mellan de topparna som skulle kunna ge upphov till ändrad bränsleblandning.

Den skickar in o ut bränsleblandningen bättre lr sämre ja, men ändrar inte blandning i sig själv.


597 Inlägg
för 9 timmar sedan
#96
Kolla video klippen också, inget vakuum läckage lr antydan till läckage från ventiler på nåt sätt. Inget indikation på dålig tändning heller.
Men varvtalet va mysko högt med motorn varm och att den vandra lite misstänkt. Men det kan va justeringen.

Fast, med den höga onormala tomgången så kan vakuum/tryck mätaren visa falskt positivt. Är du helt säker på att spjället stänger helt? Kan du trycka "ner" spjället något kanske med handkraft där länkaget mellan gasvajer rullen och justerings skruven sitter. Alltså tryck ner på länkaget som sitter på spjällhuset, inte gas rullen nu då.


246 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#97
Mja spjället kan absolut vara lite slitet.
Tror det går trycka lite om jag minns rätt från när jag justera.
Ska kolla igen.
Ska leta fram ett spjäll som känns bättre.

Hur mycket vågar man ladda?


690 Inlägg
för 4 timmar sedan
#98
Tänker väl att en bra std 531 flödar kring 180-185cfm standard kam jämfort mot vadå, 140-150cfm 530? Ganska stor skillnad i flöde. Men kanske inte spelar lika stor roll om man kör turbo.

Professionell hatare

246 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#99
Ja jag vet faktiskt inte.
Borde kanske spela nån liten roll.
Körde en runda nu i eftermiddag och har höjt landet till 1.1 och den pinnar på bra nu men man vill ha mer .
Vågar man höja mer?
Så länge afr ligger bra vid fullt ladd så är det väl ingen fara?


690 Inlägg
för 2 timmar sedan
#100
turboblondie skrev:
Ja jag vet faktiskt inte.
Borde kanske spela nån liten roll.
Körde en runda nu i eftermiddag och har höjt landet till 1.1 och den pinnar på bra nu men man vill ha mer .
Vågar man höja mer?
Så länge afr ligger bra vid fullt ladd så är det väl ingen fara?

Jag har ingen aning om hur man trimmar med turbo. Enbart sug.

Men! Enligt logikens lagar:

Om, den inte spikar,

Den har en bra AFR genom kurvan,

Och, du vet att blocket klarar effekten.

Så är det väl bara att köra på tills något av ovanstående inträffar först. Förhoppningsvis inte att blocket sprängs.

Ett högre tryck bör ju balansera ut AFR lite då den redan gick väldigt fett. Men kanske det höga bränslet förhindrade spikningar.

Professionell hatare


Sök