2661
Sök

Köpråd

7 726 Inlägg
för 12 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:
The-GOAT skrev:
Är dessa tu de enda alternativen frun kan tänka sig?

Näe.. Men utbytet av begagnade bilar är väldigt litet i den prisklass hon eventuellt har möjlighet att köpa en bil i, hon har väl tänkt köpa nåt nyare och bättre senare när hon har möjlighet att ta ett lån. Men just nu och i den här prisklassen är som sagt utbytet inte så stort, utan då är det dom 2 bilarna jag har sett som ser någorlunda vettig ut.

Bilar runt 150-200k finns det ju hur mycket som helst utav ute på marknaden.
Jag utgår förresten ifrån att Outbacken är en 2.0 bensindriven eftersom du inte skrev något om diesel.
Subaru i all ära gällande driftsäkerhet men dieselmotorer visade sig vara något dom inte är något vidare bra på att konstruera.

I det aktuella prisspannet tipsar jag om bensindrivna HRV och RAV4, bägge mycket pålitliga och av samma biltyp som XC60.

Både sant och osant.
Sant är att HRV och RAV4 är mycket pålitliga kvalitetsbilar.
Osant är de är av samma typ som XC60.
XC60 är ju en mindre kombibil på styltor - INTE en SUV(som den marknadsförs som).
XC60 är även kosmetiskt stylad för att likna en SUV - men är lik förbannat en kombibil.

271 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
zemet skrev:
Varför byta bil om hon är nöjd med nuvarande?

För att den har börjat krångla lite för mycket, bland annat ser det ut som att det läcker in diesel i oljan, och sen behöver dessutom partikelfiltret bytas och det kostar 35,000:-.. Då man inte vet varför det kommer in diesel i oljan och om det kommer hjälpa med nytt partikelfilter eller om det behövs ytterligare reparationer, så känns det lite för kostsamt att lägga så mycket pengar på en bil som är så pass gammal och har gått så långt, så det kändes bättre att sälja den och köpa nåt annat...

4 268 Inlägg
för 9 timmar sedan
Slå ett rör genom DPF och kör tills motorn rasar.

Diesel i oljan tyder ju på dåliga kolvringar, det löser inte ett DPF byte.

Kör tills den rasar och skrota den sen så ingen fattig stackare blir lurad att köpa denna bilen.

271 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
zemet skrev:

Kör tills den rasar och skrota den sen så ingen fattig stackare blir lurad att köpa denna bilen.

Varför skulle jag slå ett rör genom DPF och köra tills den rasar?! Nu får du ju ge dig....

Jag har haft bilen inne på verkstad flera gånger, dom är medveten om problemen på den och det är chefen där som sagt att han kan tänka sig att köpa bilen billigt.

4 268 Inlägg
för 7 timmar sedan
Icebear skrev:
zemet skrev:

Varför skulle jag slå ett rör genom DPF och köra tills den rasar?! Nu får du ju ge dig....

Jag har haft bilen inne på verkstad flera gånger, dom är medveten om problemen på den och det är chefen där som sagt att han kan tänka sig att köpa bilen billigt.

Ett rör igenom DPFen löser problemen med högt mottryck. jag antar att ni har problem med detta eftersom DPF skall bytas.

Kolvringsbyte är dyrt. Och det är väldigt svårt för en köpare att upptäcka att den blandar diesel i oljan, helt omöjligt om man bytt motorolja nyligen.

Så jag skulle säg att det är stor risk att någon oärlig kränger bilen vidare utan att berätta om dessa fel som kanske kostar mer än bilen är värd att reparera.

Så av den anledningen säger jag att kör den tills den rasar och skrota sedan, istället för att någon stackare med dålig ekonomi köper den och sedan står utan bil.

Men han som har verkstaden kanske är en ärlig person och lagar bilen, isåfall ser jag inga problem med att sälja den vidare.

58 Inlägg
för 3 timmar sedan
torsen skrev:
The-GOAT skrev:
Icebear skrev:

Näe.. Men utbytet av begagnade bilar är väldigt litet i den prisklass hon eventuellt har möjlighet att köpa en bil i, hon har väl tänkt köpa nåt nyare och bättre senare när hon har möjlighet att ta ett lån. Men just nu och i den här prisklassen är som sagt utbytet inte så stort, utan då är det dom 2 bilarna jag har sett som ser någorlunda vettig ut.

Bilar runt 150-200k finns det ju hur mycket som helst utav ute på marknaden.
Jag utgår förresten ifrån att Outbacken är en 2.0 bensindriven eftersom du inte skrev något om diesel.
Subaru i all ära gällande driftsäkerhet men dieselmotorer visade sig vara något dom inte är något vidare bra på att konstruera.

I det aktuella prisspannet tipsar jag om bensindrivna HRV och RAV4, bägge mycket pålitliga och av samma biltyp som XC60.

Både sant och osant.
Sant är att HRV och RAV4 är mycket pålitliga kvalitetsbilar.
Osant är de är av samma typ som XC60.
XC60 är ju en mindre kombibil på styltor - INTE en SUV(som den marknadsförs som).
XC60 är även kosmetiskt stylad för att likna en SUV - men är lik förbannat en kombibil.

Samtliga tre tillhör det populära segmentet mellanstor SUV
Stupid
Unnecessary
Vehicle

Redan på åttiotalet ansågs Talbot Matra Rancho vara en SUV, eller stadsjeep som reklamen angav.
Detta en Simca Fixare 2wd och i det närmaste personbilshög markfrigång, men den var försedd med extraplast.

3 125 Inlägg
för 1 timme sedan
Ptja, problem med DPF och diesel i oljan.
Det senare beror väl kanske på avbrutna regenereringsförsök p.g.a. det förstnämnda.. kanske.
Jag skulle också slagit hål i partikelfiltret eller helt enkelt kört en sköljning på plats.

Utöver det så instämmer jag väl med kören.
Undvik allt som har med VAG att göra.
Subaru dieslar har ju sitt lite sådär jättedåliga rykte.

Vill hon, i mitt tycke, åka väldigt bekvämt och rätt så driftsäkert så ligger Merca C-klass W/S204 diesel + automat uppe i toppen.
Främst faceliften årsmod 2012-2014.

Kia Ceed 2012+.
Optima diesel.
Hyundai i30/i40.
Renault Clio/Megane 1.5dci (mycket viktigt att det är just en 1.5dci).

Annars köper man en fin gammal 9-5a eller V70.
Kastar man in en Androidstereo från Kina med Carplay och sånt så blir ju bilen plötsligt lika modern som vilken ny bil som helst.. typ.

58 Inlägg
för 53 minuter sedan
^^ Typ , ganska långt ifrån en modern bil.
Men visst hjälper det till med modern mediaenhet, jag hade någon kinapryl med flipfront så passageraren fram kunde titta på film när jag körde min 2CV4.
Senast redigerat av The-GOAT (för 51 minuter sedan)

Sök