2447
Sök

Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
420 Inlägg
31 december 2024
#841
Hejsan jag funderar på att skaffa lite större fälgar till min Seat Leon -21 o undrar beträffande däck vilken storlek som matchar 205/55/16 som jag har på bilen idag, jag har en uppsättning 225/45/18 liggande utan fälg och undrar om dessa skulle funka om jag skaffar fälgar utan däck? Bilen är inte sänkt o jämför jag bilens original  16" sommardäck med dessa 18" så tycker jag att skillnaden ser minimal ut höjdmässigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-7e007229e22cd3cfaefbb8c5b437962d.jpg

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

4 268 Inlägg
1 januari
#842
UrPeppe skrev:
Hejsan jag funderar på att skaffa lite större fälgar till min Seat Leon -21 o undrar beträffande däck vilken storlek som matchar 205/55/16 som jag har på bilen idag, jag har en uppsättning 225/45/18 liggande utan fälg och undrar om dessa skulle funka om jag skaffar fälgar utan däck? Bilen är inte sänkt o jämför jag bilens original  16" sommardäck med dessa 18" så tycker jag att skillnaden ser minimal ut höjdmässigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40028/40028-7e007229e22cd3cfaefbb8c5b437962d.jpg

Jag skulle tro att 18" fungerar, men tänk på att skaffa fälgar med rätt ET mått.

Här kan du jämföra så slipper du gissa:)
https://rullomkrets.se/
Senast redigerat av zemet (1 januari )


7 Inlägg
24 juni
#843
Hej! Ska köpa nya fälgar till min Passat. Har hittat en kille som säljer en komplett uppsättning VW-hjul. Utifrån tillverkarens rekommendationer är däcken rätt (205/55/R16) men fälgarna har inte samma beteckning som tillverkarens rekommendationer:

Rekommendation: 6,5Jx16et42 mm
Nya fälgarna: 6,5Jx16H2 ET50

Jag har förstått det som att skillnaden i ET är OK (8 mm skillnad ju) men hur är det med "H2"? Fattar det som att det handlar om fälgens "styvhet"? Tror ni att de nya fälgarna passar min bil?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Alexanderve (24 juni )

47 Inlägg
3 augusti
#844
Hej, prövar igen om det är någon som vet vad dessa fälgar heter eller vad det är för märke? Hitta de på skroten och var för snygga för att slänga. Sitter på min Volkswagen med bultmönster 5/100.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242379/242379-c7a663cf60636d9b51d5f847ce0ccaba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242379/242379-09aa3dba205ce532dfbaae85e31d6a22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242379/242379-dc6d9b129375ce2954715dcddb5b2697.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242379/242379-edd750b8b635518fde813c7ee0fb7a77.jpg

884 Inlägg
3 augusti
#845
Hamirix skrev:
Hej, prövar igen om det är någon som vet vad dessa fälgar heter eller vad det är för märke? Hitta de på skroten och var för snygga för att slänga. Sitter på min Volkswagen med bultmönster 5/100.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242379/242379-c7a663cf60636d9b51d5f847ce0ccaba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242379/242379-09aa3dba205ce532dfbaae85e31d6a22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242379/242379-dc6d9b129375ce2954715dcddb5b2697.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242379/242379-edd750b8b635518fde813c7ee0fb7a77.jpg

Dom är snygga, så bra att dom inte slängdes!
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med fälgmärke och modell, men jag kan tipsa om 2 facebook-grupper du kan fråga i. Ena heter Official Wheels och den andra heter Rare Wheel Awareness. Prova lägg ut bilderna där och fråga, så kanske du får svar smile
Senast redigerat av MrHyde (3 augusti )

Que Sera, Sera

5 Inlägg
torsdag 09:29
#846
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

884 Inlägg
torsdag 21:08
#847
Leyer skrev:
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

Om det endast är däcken det handlar om så funkar det nog, men är det kompletta hjul så är det en helt annan historia.
Fälgbredd, inpressning(ET), navhål, bultmönster och storlek på bulthål spelar in isf.
Sen kommer bilens hastighetsmätare visa högre hastighet än du egentligen åker, i och med mindre däckdimension. Och apropå storleksskillnaden, vissa moderna bilar gillar inte att få på en annan storlek än original, det kan behöva programmeras in nämligen. Av auktoriserad verkstad alltså. Men hade jag varit du så hade jag först och främst hört med Volvo hur dom ställer sig till en mindre dimension än original så inte något säkerhetssystem eller liknande ballar ur.

Que Sera, Sera

5 Inlägg
Igår 06:53
#848
MrHyde skrev:
Leyer skrev:
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

Om det endast är däcken det handlar om så funkar det nog, men är det kompletta hjul så är det en helt annan historia.
Fälgbredd, inpressning(ET), navhål, bultmönster och storlek på bulthål spelar in isf.
Sen kommer bilens hastighetsmätare visa högre hastighet än du egentligen åker, i och med mindre däckdimension. Och apropå storleksskillnaden, vissa moderna bilar gillar inte att få på en annan storlek än original, det kan behöva programmeras in nämligen. Av auktoriserad verkstad alltså. Men hade jag varit du så hade jag först och främst hört med Volvo hur dom ställer sig till en mindre dimension än original så inte något säkerhetssystem eller liknande ballar ur.

Tack för svar!

Det är endast däck, har tänkt skaffa fälgar.
Ja, har tänkt höra med Volvo. Men samtidigt tänker jag att de aldrig skulle godkänna något annat än orginial trots att det hade fungerat hur bra som helst.

78 Inlägg
Igår 08:00
#849
Leyer skrev:
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

EX30 single motor
(de andra har 19" som minsta diameter) har ett högre belastningsindex om 102, 92 kommer bli för klent anser jag.

* Voff voff *
11 019 Inlägg
Igår 09:22
#850
Sedan kan det ju vara värt att nämna att om det handlar om en leasingbil där du måste hålla nere milen för att inte betala extra så är det ju tråkigt att göra av med dom genom -> hastighetsmätaren visar för mycket -> kilometerräknaren går för fort...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

884 Inlägg
för 18 timmar sedan
#851
Leyer skrev:
MrHyde skrev:
Leyer skrev:
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

Om det endast är däcken det handlar om så funkar det nog, men är det kompletta hjul så är det en helt annan historia.
Fälgbredd, inpressning(ET), navhål, bultmönster och storlek på bulthål spelar in isf.
Sen kommer bilens hastighetsmätare visa högre hastighet än du egentligen åker, i och med mindre däckdimension. Och apropå storleksskillnaden, vissa moderna bilar gillar inte att få på en annan storlek än original, det kan behöva programmeras in nämligen. Av auktoriserad verkstad alltså. Men hade jag varit du så hade jag först och främst hört med Volvo hur dom ställer sig till en mindre dimension än original så inte något säkerhetssystem eller liknande ballar ur.

Tack för svar!

Det är endast däck, har tänkt skaffa fälgar.
Ja, har tänkt höra med Volvo. Men samtidigt tänker jag att de aldrig skulle godkänna något annat än orginial trots att det hade fungerat hur bra som helst.

Att det fungerar bra att åka på gör det säkert, men om vi säger att till exempel autobroms eller adaptiv farthållare räknar ut stoppsträckan genom att räkna varven på ABS-sensorerna så kommer den inte räkna rätt i och med mindre dimension/rullomkrets. Det finns säkerligen många andra system som det är liknande med, ABS-sensorernas räknande av hastighet är ihopkopplade med i princip alla säkerhetssystem på nått sätt.

Och som Brådhis påpekar om leasingbil så kan jag också tillägga att dom nog inte heller gillar att du kör en "icke-godkänd" storlek. Om det nu är en leasingbil det gäller.

Avslutningsvis så är The-GOAT på rätt spår också, har du ett lägre belastningsindex än bilen är typad med så är däcken egentligen inte ens godkända för bilen. Men då pratar vi extremt nitisk besiktningsman för att upptäcka det, vilket å andra sidan extremt sällan händer. Däremot vid en olycka, där försäkringsbolagen bokstavligen letar fel som gör att dom slipper betala, kanske det kan bli problem.

Jag menar inte att du ska bli hypokondriker över detta, jag bara konstaterar de saker som kan påverka. smile
Jag förstår att det är en kostnadsbesparing det handlar om, men frågan är ju om det är värt att chansa på en så pass ny och tekniskt avancerad bil?
Senast redigerat av MrHyde (för 18 timmar sedan)

Que Sera, Sera

5 Inlägg
för 2 timmar sedan
#852
The-GOAT skrev:
Leyer skrev:
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

EX30 single motor
(de andra har 19" som minsta diameter) har ett högre belastningsindex om 102, 92 kommer bli för klent anser jag.

Brådhis skrev:
Sedan kan det ju vara värt att nämna att om det handlar om en leasingbil där du måste hålla nere milen för att inte betala extra så är det ju tråkigt att göra av med dom genom -> hastighetsmätaren visar för mycket -> kilometerräknaren går för fort...

MrHyde skrev:
Leyer skrev:
MrHyde skrev:
Om det endast är däcken det handlar om så funkar det nog, men är det kompletta hjul så är det en helt annan historia.
Fälgbredd, inpressning(ET), navhål, bultmönster och storlek på bulthål spelar in isf.
Sen kommer bilens hastighetsmätare visa högre hastighet än du egentligen åker, i och med mindre däckdimension. Och apropå storleksskillnaden, vissa moderna bilar gillar inte att få på en annan storlek än original, det kan behöva programmeras in nämligen. Av auktoriserad verkstad alltså. Men hade jag varit du så hade jag först och främst hört med Volvo hur dom ställer sig till en mindre dimension än original så inte något säkerhetssystem eller liknande ballar ur.

Tack för svar!

Det är endast däck, har tänkt skaffa fälgar.
Ja, har tänkt höra med Volvo. Men samtidigt tänker jag att de aldrig skulle godkänna något annat än orginial trots att det hade fungerat hur bra som helst.

Att det fungerar bra att åka på gör det säkert, men om vi säger att till exempel autobroms eller adaptiv farthållare räknar ut stoppsträckan genom att räkna varven på ABS-sensorerna så kommer den inte räkna rätt i och med mindre dimension/rullomkrets. Det finns säkerligen många andra system som det är liknande med, ABS-sensorernas räknande av hastighet är ihopkopplade med i princip alla säkerhetssystem på nått sätt.

Och som Brådhis påpekar om leasingbil så kan jag också tillägga att dom nog inte heller gillar att du kör en "icke-godkänd" storlek. Om det nu är en leasingbil det gäller.

Avslutningsvis så är The-GOAT på rätt spår också, har du ett lägre belastningsindex än bilen är typad med så är däcken egentligen inte ens godkända för bilen. Men då pratar vi extremt nitisk besiktningsman för att upptäcka det, vilket å andra sidan extremt sällan händer. Däremot vid en olycka, där försäkringsbolagen bokstavligen letar fel som gör att dom slipper betala, kanske det kan bli problem.

Jag menar inte att du ska bli hypokondriker över detta, jag bara konstaterar de saker som kan påverka. smile
Jag förstår att det är en kostnadsbesparing det handlar om, men frågan är ju om det är värt att chansa på en så pass ny och tekniskt avancerad bil?

Förstår! Tack för alla svar. Tänker att jag ger upp tanken om befintliga däck. Letar hjul på blocket och det finns inget i exakta original.

Hade 215/55/R18 eller 235/55/R8 passat? Finns en massa hjul till XC40 @ V60 CC, där fälgarna är samma (förutom et 50,5 istället för 48,5)

Annars får jag bita i det sura äpplet och köpa nytt.
Senast redigerat av Leyer (för 2 timmar sedan)

* Voff voff *
11 019 Inlägg
för 2 timmar sedan
#853
Leyer skrev:
The-GOAT skrev:
Leyer skrev:
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

EX30 single motor
(de andra har 19" som minsta diameter) har ett högre belastningsindex om 102, 92 kommer bli för klent anser jag.

Brådhis skrev:
Sedan kan det ju vara värt att nämna att om det handlar om en leasingbil där du måste hålla nere milen för att inte betala extra så är det ju tråkigt att göra av med dom genom -> hastighetsmätaren visar för mycket -> kilometerräknaren går för fort...

MrHyde skrev:
Leyer skrev:

Tack för svar!

Det är endast däck, har tänkt skaffa fälgar.
Ja, har tänkt höra med Volvo. Men samtidigt tänker jag att de aldrig skulle godkänna något annat än orginial trots att det hade fungerat hur bra som helst.

Att det fungerar bra att åka på gör det säkert, men om vi säger att till exempel autobroms eller adaptiv farthållare räknar ut stoppsträckan genom att räkna varven på ABS-sensorerna så kommer den inte räkna rätt i och med mindre dimension/rullomkrets. Det finns säkerligen många andra system som det är liknande med, ABS-sensorernas räknande av hastighet är ihopkopplade med i princip alla säkerhetssystem på nått sätt.

Och som Brådhis påpekar om leasingbil så kan jag också tillägga att dom nog inte heller gillar att du kör en "icke-godkänd" storlek. Om det nu är en leasingbil det gäller.

Avslutningsvis så är The-GOAT på rätt spår också, har du ett lägre belastningsindex än bilen är typad med så är däcken egentligen inte ens godkända för bilen. Men då pratar vi extremt nitisk besiktningsman för att upptäcka det, vilket å andra sidan extremt sällan händer. Däremot vid en olycka, där försäkringsbolagen bokstavligen letar fel som gör att dom slipper betala, kanske det kan bli problem.

Jag menar inte att du ska bli hypokondriker över detta, jag bara konstaterar de saker som kan påverka. smile
Jag förstår att det är en kostnadsbesparing det handlar om, men frågan är ju om det är värt att chansa på en så pass ny och tekniskt avancerad bil?

Förstår! Tack för alla svar. Tänker att jag ger upp tanken om befintliga däck. Letar hjul på blocket och det finns inget i exakta original.

Hade 215/55/R18 eller 235/55/R8 passat? Finns en massa hjul till XC40 @ V60 CC, där fälgarna är samma (förutom et 50,5 istället för 48,5)

Annars får jag bita i det sura äpplet och köpa nytt.

Om jag inte minns helt fel så skiljer något med bultarna till XC40, minns inte exakt vad dock (kan vara att koningen och/eller tjockleken skiljer) men det är lurigt att sätta dit XC40-fälgar på övriga iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 Inlägg
för 47 minuter sedan
#854
Brådhis skrev:
Leyer skrev:
The-GOAT skrev:
Leyer skrev:
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

EX30 single motor
(de andra har 19" som minsta diameter) har ett högre belastningsindex om 102, 92 kommer bli för klent anser jag.

Brådhis skrev:
Sedan kan det ju vara värt att nämna att om det handlar om en leasingbil där du måste hålla nere milen för att inte betala extra så är det ju tråkigt att göra av med dom genom -> hastighetsmätaren visar för mycket -> kilometerräknaren går för fort...

MrHyde skrev:

Att det fungerar bra att åka på gör det säkert, men om vi säger att till exempel autobroms eller adaptiv farthållare räknar ut stoppsträckan genom att räkna varven på ABS-sensorerna så kommer den inte räkna rätt i och med mindre dimension/rullomkrets. Det finns säkerligen många andra system som det är liknande med, ABS-sensorernas räknande av hastighet är ihopkopplade med i princip alla säkerhetssystem på nått sätt.

Och som Brådhis påpekar om leasingbil så kan jag också tillägga att dom nog inte heller gillar att du kör en "icke-godkänd" storlek. Om det nu är en leasingbil det gäller.

Avslutningsvis så är The-GOAT på rätt spår också, har du ett lägre belastningsindex än bilen är typad med så är däcken egentligen inte ens godkända för bilen. Men då pratar vi extremt nitisk besiktningsman för att upptäcka det, vilket å andra sidan extremt sällan händer. Däremot vid en olycka, där försäkringsbolagen bokstavligen letar fel som gör att dom slipper betala, kanske det kan bli problem.

Jag menar inte att du ska bli hypokondriker över detta, jag bara konstaterar de saker som kan påverka. smile
Jag förstår att det är en kostnadsbesparing det handlar om, men frågan är ju om det är värt att chansa på en så pass ny och tekniskt avancerad bil?

Förstår! Tack för alla svar. Tänker att jag ger upp tanken om befintliga däck. Letar hjul på blocket och det finns inget i exakta original.

Hade 215/55/R18 eller 235/55/R8 passat? Finns en massa hjul till XC40 @ V60 CC, där fälgarna är samma (förutom et 50,5 istället för 48,5)

Annars får jag bita i det sura äpplet och köpa nytt.

Om jag inte minns helt fel så skiljer något med bultarna till XC40, minns inte exakt vad dock (kan vara att koningen och/eller tjockleken skiljer) men det är lurigt att sätta dit XC40-fälgar på övriga iaf.

Dessa ska passa EX30 & XC40. Så tänker att det måste vara samma? https://www2.bilia.se/biltillbehor/styl … _31439226/

* Voff voff *
11 019 Inlägg
för 11 minuter sedan
#855
Leyer skrev:
Brådhis skrev:
Leyer skrev:
The-GOAT skrev:
Leyer skrev:
Hej!

Jag har 4 vinterdäck till befintlig bil som bara rullat ett par hundra mil. Ska nu skaffa en Volvo EX30 och undrar om de kan fungera trots att det inte är exakt samma dimension?

Befintliga är 215/50R18 92T.
Volvo EX30 ska enligt specifikation ha 225/55 R18.

Det blir väl 5% skillnad i omkrets? Däcken klarar 630 kg st, totalt 2520 kg. E30 har totaltvikt på 2235 kg.
Finns det något annat som sätter stopp?

EX30 single motor
(de andra har 19" som minsta diameter) har ett högre belastningsindex om 102, 92 kommer bli för klent anser jag.


Förstår! Tack för alla svar. Tänker att jag ger upp tanken om befintliga däck. Letar hjul på blocket och det finns inget i exakta original.

Hade 215/55/R18 eller 235/55/R8 passat? Finns en massa hjul till XC40 @ V60 CC, där fälgarna är samma (förutom et 50,5 istället för 48,5)

Annars får jag bita i det sura äpplet och köpa nytt.

Om jag inte minns helt fel så skiljer något med bultarna till XC40, minns inte exakt vad dock (kan vara att koningen och/eller tjockleken skiljer) men det är lurigt att sätta dit XC40-fälgar på övriga iaf.

Dessa ska passa EX30 & XC40. Så tänker att det måste vara samma? https://www2.bilia.se/biltillbehor/styl … _31439226/

Ja, verkar onekligen så. Då minns jag nog fel alt. blandar ihop det med något annat. smile
Senast redigerat av Brådhis (för 11 minuter sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök