Har en Generator 140ah från en Saab 9-5. Saken är den att jag tänkte använda denna ihop med en liten 7hk bensinmotor för att snabbladda batterier. Denna fungerade i bilen då den togs ut men fastspänd i skruvstycket får jag inte denna att ladda då jag snurrar med en skruvdragare, kopplat en multimeter till B1+ samt till generator höljet, ingen laddning. Fick tips att man måste koppla en lampa mellan B1+ till den lilla skruven Märkt ?? för att få laddsignal men fortfarande ingen laddning. Gör jag rätt eller är generatorn ändå paj? A
Vad är det för typ av batterier du vill ladda?? Blybatterier, Lipo,Life,Nicad eller Nikelmetall hydrid?? Måste inte en generator vara ansluten till jord någonstans??!!
Vad är det för typ av batterier du vill ladda?? Blybatterier, Lipo,Life,Nicad eller Nikelmetall hydrid?? Måste inte en generator vara ansluten till jord någonstans??!!
Hallå! Skulle vilja säga att du ska koppla den till ett batteri och behöver också en jord anslutning för att få en sluten krets. Är det inbyggt laddrelä annars behövs ett sådant också. Mvh///Micke.E
?? = D+, dvs fält. Krävs rätt så saftiga varvtal för att få en generator att börja ladda utan fältström. Edit: eller ja, bör vara. Ta mig inte på orden.
Anslut generatorn mot ett batteri. Veva igång den med skruvdragare och dutta till d+ med en plusmatning från batteriet. Alltså dutta = mindre än en sekund.
Hallå! Skulle vilja säga att du ska koppla den till ett batteri och behöver också en jord anslutning för att få en sluten krets. Är det inbyggt laddrelä annars behövs ett sådant också. Mvh///Micke.E
Jo har provat med att koppla till ett batteri men hjälpte inte, men kanske man behöver ett laddrelä? Men hur veta om det finns inbyggt?
?? = D+, dvs fält. Krävs rätt så saftiga varvtal för att få en generator att börja ladda utan fältström. Edit: eller ja, bör vara. Ta mig inte på orden.
Anslut generatorn mot ett batteri. Veva igång den med skruvdragare och dutta till d+ med en plusmatning från batteriet. Alltså dutta = mindre än en sekund.
Anslutit generatorn mot ett batteri, borde det inte vara samma sak som en dutt? Kan ju testa det också.
?? = D+, dvs fält. Krävs rätt så saftiga varvtal för att få en generator att börja ladda utan fältström. Edit: eller ja, bör vara. Ta mig inte på orden.
Anslut generatorn mot ett batteri. Veva igång den med skruvdragare och dutta till d+ med en plusmatning från batteriet. Alltså dutta = mindre än en sekund.
Anslutit generatorn mot ett batteri, borde det inte vara samma sak som en dutt? Kan ju testa det också.
Nej, D+ krävs för att skapa magnetfält. Inget magnetfält = rotorn har inget att påverka, och ingen energi genereras. Batteriet krävs för att diodbryggan/regulator inte ska få stryk av spänningsspikarna som uppstår om du kör generatorn utan anslutning.
?? = D+, dvs fält. Krävs rätt så saftiga varvtal för att få en generator att börja ladda utan fältström. Edit: eller ja, bör vara. Ta mig inte på orden.
Anslut generatorn mot ett batteri. Veva igång den med skruvdragare och dutta till d+ med en plusmatning från batteriet. Alltså dutta = mindre än en sekund.
Anslutit generatorn mot ett batteri, borde det inte vara samma sak som en dutt? Kan ju testa det också.
Nej, D+ krävs för att skapa magnetfält. Inget magnetfält = rotorn har inget att påverka, och ingen energi genereras. Batteriet krävs för att diodbryggan/regulator inte ska få stryk av spänningsspikarna som uppstår om du kör generatorn utan anslutning.
Jag har nu provat göra efter dina tips men generatorn är stendöd, troligen är den ändå paj. Laddrelä möjligen man skulle prova men undra om inte de flesta nyare generatorer har de inbyggda? Saaben den suttit i är år -06
Generatorn är ingen dynamo utan måste ha magnetiserade lindningar för att alstra ström. Men frågan är om det är så enkelt som att bara spänningsätta D+? Kanske.
Spekulation: En Volvo V70 2006 har LIN signal från generatorn och styrdon. Troligen också Saab. Frågan är om det kan vara så att det inte funkar utan att ett styrdon säger "ladda" till regulatorn på data-språk till sådana här moderna till semimoderna generatorer? Men det är bara öppen spekulation....
Generatorn är ingen dynamo utan måste ha magnetiserade lindningar för att alstra ström. Men frågan är om det är så enkelt som att bara spänningsätta D+? Kanske.
Spekulation: En Volvo V70 2006 har LIN signal från generatorn och styrdon. Troligen också Saab. Frågan är om det kan vara så att det inte funkar utan att ett styrdon säger "ladda" till regulatorn på data-språk till sådana här moderna till semimoderna generatorer? Men det är bara öppen spekulation....
Bra poäng. Slog upp ett schema, där #2 är generatorn. Detta en 9-5 -06a. Där har vi en "klassisk" variant med B+, D+, och jord.