4467
Sök

Vilken var/är din bästa bil?

1 216 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Tänkte se om det finns något intresse av att prata om vilken bil som varit bäst för er genom åren!

Behöver inte vara den mest pålitliga men berätta gärna varför den var bäst för just dig smile

För mig finns det flera stycken men om jag måste välja en som jag varit allra mest nöjd med generellt måste det vara min E91 BMW 325i -07.
Trevlig att köra, lastade bra, fiffig baklucka som gick att öppna bara glaset på och det mesta i utrustningsväg förutom M-sport. Köpte den 2017 för 61 000kr och då hade den rullat strax under 18 000 mil. Lycka till att köpa en 10 år gammal BMW idag till motsvarande pris...
Gjorde researchen innan jag köpte bilen, ville ha en rak sexa utan direktinsprut och manuell låda för optimal driftsäkerhet och prestanda.
Sedan har vi färgen som jag fastnade för direkt, Sonora metallic.

Det tråkiga var att interiören var ljusbeige tyg, inte det bästa mot smuts. Samt några tråkiga reparationer, exempelvis oljetråg-gängan som verkar vara gjord av papp på BMW från denna generationen. Har lyckats dra sönder gängan till två BMW vid vanlig oljeservice. Oljenivå-sensorn fick också bytas ut då den spökade, inte gratis. Sålde den då jag skulle börja långpendla och behövde något som drog mindre soppa. Nästa blev en E90 320d efficientdynamics. Inte alls lika trevligt utrustad tyvärr!

https://www1.garaget.org/archive/205/204971/402501/large_402501-3801760.jpg
Senast redigerat av Jokabsson (för 7 timmar sedan)

703 Inlägg
för 7 timmar sedan
ferrari 348 behöver jag säga mer ;.)

447 Inlägg
för 7 timmar sedan
doktorduett skrev:
ferrari 348 behöver jag säga mer ;.)

Ägde du den länge?
Blev det några höga servicekostnader under tiden?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

447 Inlägg
för 7 timmar sedan
Min nuvarande Tesla Model 3 Long Range Dual Motor Refresh-21.
Perfekt kombination för mina ändamål.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 225 Inlägg
för 7 timmar sedan
Vår Megane IV har visat sig vara en pålitlig kärra med låga driftskostnader, MEN man måste nästan ha ett dropp med red bull för att hålla sig vaken i den.
Så ja, kanonbil vad gäller A till B.

Däremot så är ju jag en sån där som uppskattar en körupplevelse där man nästan blir ett med maskinen, och det är inte många bilar som erbjuder detta.

En bil som kommer på tanke direkt är ju Mk3 Golf VR6.
Inga raketer, men kombinationen av ljud, vibrationer, och väghållning gör dessa till löjligt roliga bilar.
Likaså gäller GC8/GF8 WRX - sanslöst roliga bilar.

Sen är ju BMW generellt svårslagna vad gäller körupplevelse.
E36 är kul, men E46orna känns mycket mer gedigna, och jag skulle nog anse att E46 är peak BMW.

1 216 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Vår Megane IV har visat sig vara en pålitlig kärra med låga driftskostnader, MEN man måste nästan ha ett dropp med red bull för att hålla sig vaken i den.
Så ja, kanonbil vad gäller A till B.

Däremot så är ju jag en sån där som uppskattar en körupplevelse där man nästan blir ett med maskinen, och det är inte många bilar som erbjuder detta.

En bil som kommer på tanke direkt är ju Mk3 Golf VR6.
Inga raketer, men kombinationen av ljud, vibrationer, och väghållning gör dessa till löjligt roliga bilar.
Likaså gäller GC8/GF8 WRX - sanslöst roliga bilar.

Sen är ju BMW generellt svårslagna vad gäller körupplevelse.
E36 är kul, men E46orna känns mycket mer gedigna, och jag skulle nog anse att E46 är peak BMW.

Håller med, E46 är perfekt storlek, mer robust samtidigt som de inte väger för mycket.

Hade gärna haft en M3 i garaget, drömbil sedan Most Wanted 2005 smile

Gorgilus addictus
4 777 Inlägg
för 6 timmar sedan
Min VW Golf GTI V5 års 2000.
Hade den i nästan  8 år och 15000 mil. Gick verkligen kanon bra under hela tiden jag hade den. Fick byta LMM och vanliga slitage delar bara. Lite kul med V5 istället för den tråkiga 1.8T. Visst den drack som en alkis på happy hour men rolig var den!
https://www1.garaget.org/archive/18/17015/140613/140613-2132364.jpg
Senast redigerat av THEBADGUY (för 6 timmar sedan)

Allt för den där jävla hatten!

7 884 Inlägg
för 43 minuter sedan
Det här ska bli en intressant tråd att följa.
Tror många kommer få svårt att skilja på bästa bilen och den bil dom tyckt mest om.

Svårt att pricka in både den bästa bilen, och bilen jag tyckt mest om, eftersom jag ägt så många, under så lång tid.

Det finns så många kriterier:
Driftsäkerhet.
Driftkostnader.
Komfort.
Vägegenskaper.
Vinteregenskaper.
Sommaregenskaper.
Brudmagneter.

Jag har ägt MINST följande bilar:
50 Citroen (2CV, "skåp", Dyane, AX, BX, GX)
14 SAAB (92 t o m 99)
10 Opel (1957 t o m 1972)
9 BMC (Austin 850 & 1275, Morris Minor & 850 & 1000, MGA 1500 & 1600 MkII, MGB 1800)
6 VW (typ 1, Jetta, Vento)
4 Mazda (2, 3, 6, Tribute 3,0)
4 Suzuki (SJ 413, Samurai, Jimny)
3 Volvo (Pv 544 B18 Sport, 2 kombin)
3 Renault (R16)
3 JEEP (Cherokee, Wrangler)
2 BMW (700SC, 2002)
2 FIAT (1500 Juventus)
2 Plymouth
2 Peugeot (404)
2 Land Rover Defender
2 Mercedes (G-Wagen, 124 E-klass)
1 Lexus
1 Vauxhall
1 Ford (Focus Kombi)
1 Nissan (Terrano II)
1 Mitsubishi (3,5 Shogun)
1 Lada NIVA ( 2121 G)

En bil jag vill höja till skyarna var en Peugeot 404 Super De Luxe Automatique.
En annan är Renault 16 TS.
Men då menar jag komfort, driftsäkerhet och driftsekonomi(på den tiden).

Brudmagneterna har varit MGA, MGB, JEEP Wrangler och Land Rover Defender - nercabbade.

Strulpellarna har varit SAAB, Volvo, BMW, VW, Land Rover, Jeep, Lada Niva, FIAT, BMC.(Dyra och otillförlitliga)

Blandat omdöme om Citroen, Suzuki, Ford, Vauxhall.

I gott minne bevarad är OPEL, Plymouth, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Honda.

Tråkigaste bil har varit Lexus - så könlös - men driftsäker.

Bästa väghållningsegenskaper har BMW 700, BMW 2002, Austin Cooper 1275 och Citroen GS & 2CV.

Bästa terrängbilar har varit Nissan Terrano II, Mitsubishi Shogun, Mercedes G-Wagen, Land Rover Defender, Suzuki Jimny.

Vackraste bilen är Citroen GS.

Fulaste bilen är Honda CR-V.

Sämst värme och ventilation toppas av BMW, BMC, Land Rover, Suzuki SJ, Lada NIVA och JEEP.

Bäst "hundbil" är Honda CR-V och Ford Focus Kombi.(rymmer bur som inte går in i Volvo V70)

Bilen som jag åtrår mest, men ännu inte har ägt, är Toyota Land Cruiser = bilarnas mest överlägsna bil!

Önskebilen är en Lada NIVA tillverkad och förfinad av Honda eller Lexus.

Om jag med kniven mot strupen tvingas välja en bil, av dom jag ägt, blir svaret Honda CR-V med motiveringen att den är bekvämast att gå in i och ut ur - trots utseende och buller/vindbrus i motorvägsfart, samt att jag VET att den klarar mer än 10 år med bara byte vindrutetorkarblad och startbatteri, samt att den rymmer en tillräckligt stor hundbur där bak.

Sök