Det här ska bli en intressant tråd att följa.
Tror många kommer få svårt att skilja på bästa bilen och den bil dom tyckt mest om.
Svårt att pricka in både den bästa bilen, och bilen jag tyckt mest om, eftersom jag ägt så många, under så lång tid.
Det finns så många kriterier:
Driftsäkerhet.
Driftkostnader.
Komfort.
Vägegenskaper.
Vinteregenskaper.
Sommaregenskaper.
Brudmagneter.
Jag har ägt MINST följande bilar:
50 Citroen (2CV, "skåp", Dyane, AX, BX, GX)
14 SAAB (92 t o m 99)
10 Opel (1957 t o m 1972)
9 BMC (Austin 850 & 1275, Morris Minor & 850 & 1000, MGA 1500 & 1600 MkII, MGB 1800)
6 VW (typ 1, Jetta, Vento)
4 Mazda (2, 3, 6, Tribute 3,0)
4 Suzuki (SJ 413, Samurai, Jimny)
3 Volvo (Pv 544 B18 Sport, 2 kombin)
3 Renault (R16)
3 JEEP (Cherokee, Wrangler)
2 BMW (700SC, 2002)
2 FIAT (1500 Juventus)
2 Plymouth
2 Peugeot (404)
2 Land Rover Defender
2 Mercedes (G-Wagen, 124 E-klass)
1 Lexus
1 Vauxhall
1 Ford (Focus Kombi)
1 Nissan (Terrano II)
1 Mitsubishi (3,5 Shogun)
1 Lada NIVA ( 2121 G)
En bil jag vill höja till skyarna var en Peugeot 404 Super De Luxe Automatique.
En annan är Renault 16 TS.
Men då menar jag komfort, driftsäkerhet och driftsekonomi(på den tiden).
Brudmagneterna har varit MGA, MGB, JEEP Wrangler och Land Rover Defender - nercabbade.
Strulpellarna har varit SAAB, Volvo, BMW, VW, Land Rover, Jeep, Lada Niva, FIAT, BMC.(Dyra och otillförlitliga)
Blandat omdöme om Citroen, Suzuki, Ford, Vauxhall.
I gott minne bevarad är OPEL, Plymouth, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Honda.
Tråkigaste bil har varit Lexus - så könlös - men driftsäker.
Bästa väghållningsegenskaper har BMW 700, BMW 2002, Austin Cooper 1275 och Citroen GS & 2CV.
Bästa terrängbilar har varit Nissan Terrano II, Mitsubishi Shogun, Mercedes G-Wagen, Land Rover Defender, Suzuki Jimny.
Vackraste bilen är Citroen GS.
Fulaste bilen är Honda CR-V.
Sämst värme och ventilation toppas av BMW, BMC, Land Rover, Suzuki SJ, Lada NIVA och JEEP.
Bäst "hundbil" är Honda CR-V och Ford Focus Kombi.(rymmer bur som inte går in i Volvo V70)
Bilen som jag åtrår mest, men ännu inte har ägt, är Toyota Land Cruiser = bilarnas mest överlägsna bil!
Önskebilen är en Lada NIVA tillverkad och förfinad av Honda eller Lexus.
Om jag med kniven mot strupen tvingas välja en bil, av dom jag ägt, blir svaret Honda CR-V med motiveringen att den är bekvämast att gå in i och ut ur - trots utseende och buller/vindbrus i motorvägsfart, samt att jag VET att den klarar mer än 10 år med bara byte vindrutetorkarblad och startbatteri, samt att den rymmer en tillräckligt stor hundbur där bak.