6453
Sök

BMW varnar för "Drivlinefel" & vibrerar efter service ? Verkstaden säger "Normalt

8 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej!

Jag behöver er expertis då jag hamnat i kläm mellan bilhandlaren och verkstaden gällande min BMW 218i (3-cylindrig) som jag köpte för ca 6 månader sedan.
Symtom:
Återkommande kraftiga vibrationer i hela bilen vid körning (känns i ratt och säte).
Bilen har varnat för "Drivlinefel ? Reducerad motoreffekt" (loggat i BMW-appen den 28/12).
Problemen uppstod strax efter att bilen var inne på service.

Åtgärder hittills:
Har varit hos både, Min Bil och nu senast Hedin Bil (Auktoriserad).
Hedin Bil utförde en mjukvaruuppdatering och adaption av lådan (kostnad ca 3 000 kr för jobbet). Resultat: Ingen skillnad, vibrationerna är kvar.
Nu hävdar mekanikern på Hedin att de "inte hittar några felkoder just nu" vid provkörning och viftar bort vibrationerna som en "normal egenskap" hos den 3-cylindriga motorn. Konstigt dock eftersom dessa inte fanns när jag köpte bilen utan uppkom ca 2 månader. Och det kunde han inte riktigt svara på. Han kände inte heller dom riktigt kraftiga vibrationerna då vi endast provkörde ca 10 min.

Problemen märks tydligast när bilen får jobba, t.ex. i uppförsbackar. Känns som "Fel växel"-känsla: Vid jämn fart runt 60 km/h känns det som att lådan ligger på en alldeles för hög växel och kraftiga vibrationer. Lägger jag i sport försvinner allt och bilen går superbra.

Min fundering: Jag köper inte att det är normalt. En bil varnar väl inte för "Reducerad motoreffekt" om allt är som det ska? Eftersom vibrationerna kom efter service misstänker jag att något hände då.
Mina frågor till er:
1. Kan dåliga tändstift/spolar (som byttes vid service) orsaka dessa vibrationer och felmeddelanden utan att det sätter en permanent felkod som syns vid en snabb check?
2. Är motorfästen ett vanligt problem på 218i som kan ge dessa symtom?
3. Borde jag göra en "Second Opinion" hos en annan verkstad. Vad borde jag be dem titta extra noga på?

Tacksam för alla tips!

Sök