10623
Sök

Trött bil!

3 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Har en Nissan Stanza 1.8, 1984 års modell.
Den har tidigare endast stått i många år. Men fick sedan fart på den igen sen ca 5 år tillbaka och den går nu som sommarbil. Men...den känns trött när jag använder den. Tappar fart i uppförsbackar osv. Beror detta på att den körs för lite eller finns det något man kan göra? Tips och tankar mottages gärna!

4 310 Inlägg
för 13 timmar sedan
Har problemet blivit värre med tiden eller har den alltid varit "trött?

Den var ju ingen raket ens som ny så jag skulle inte bli så förvånad om man behöver växla ner i uppförsbackar.

Har du servat bilen? Jag tänker framförallt på luftfilter då jag antar att bilen inte misständer eller går ojämnt?

6 740 Inlägg
för 10 timmar sedan
Som vanligt om en förbränningsmotor inte fungerar bra!
1. Byt tändstift tillo NGK eller Bosch och sätt dit nytt fördelarlock och rotor.
2. Kolla att det blir bra gnista!
3. Byt luftfilter!
4. Byt olja och oljefilter.
5. Kolla ventilglappet och ställ ventilerna (om det är en motor med ställbara ventiler).
6. Kolla kompressionen i varje cylinder. I "Hanes böckerna" står vilken kompression en motor ska ha/bör ha.
De här sakerna är enkla att göra själv och gör du de här sakerna så har motorn bra förutsättningar att fungera bra!

7 932 Inlägg
för 4 timmar sedan
Nisse24 skrev:
Hej!
Har en Nissan Stanza 1.8, 1984 års modell.
Den har tidigare endast stått i många år. Men fick sedan fart på den igen sen ca 5 år tillbaka och den går nu som sommarbil. Men...den känns trött när jag använder den. Tappar fart i uppförsbackar osv. Beror detta på att den körs för lite eller finns det något man kan göra? Tips och tankar mottages gärna!

Öppna luftrenaren och kolla så att inget djur byggt bo där.
Går motorn bättre med luftrenarinsatsen borta?

Fri fart för ett fritt folk!
15 089 Inlägg
för 1 timme sedan
tyvärr känns omodärna bilar oftast trötta kör själv en audi a2 1.4 bensin på 75hk aldrig kört en tröttare bil.  den gör 140 men det är det fortaste jag vågat köra upp dit tar 14dagar.. 

men jag tror problemet är flera..  dels att den har  väldigt lite effekt.  men det är väll mest troligen en förgasare.  och det är ju verkligen inte det bästa och framför allt om den stått länge.  tex kan högartsdelen i förgasaren satt igen sig..  det man kan prova är att sätta handen för förgasaren när luft filterboxen är borta har man tur så släpper det pga det höga vacumet. 

jag personligen skulle nog köra ett maxx ecu för runt 10k   det är ju en bil som är värd att hålla liv i .. med brandbandslambda och lite modern styrsystem blir nog bilen väldigt mycket roligare smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök