8909
Sök

Trött på Blocket? Jag byggde Motortorget

7 Inlägg
måndag 16:22
Trådstartare
Tjena!
Jag heter Daniel och har byggt motortorget.com en marknadsplats för fordon som ska vara så enkel som Blocket var förr.
Blocket har blivit krångligare för varje uppdatering, så jag tröttnade och byggde något eget.

Kika gärna och berätta vad ni tycker vad saknas, vad är bra, vad skulle få er att använda det?

Men tråden är inte bara till för det!
Dela gärna med dig av ditt senaste bygge, drömfordonet, ett köpmisstag, en rolig historia från vägen eller råd inför ett köp.

Allt som rör fordon är välkommet här.
Enkelt som förr.

Ain't no place like home...
4 656 Inlägg
måndag 16:58
Spännande!
Jag hoppades att t.ex Wayke skulle fylla tomrummet efter Blocket 1.0, men det spårade ju ur rätt fort där med.
Förhoppningvis kan denna sidan få fotfäste o ge oss vad vi saknar från "den gamla goda tiden" !

Jag har mycket historier om försäljningar via Blocket, men inget som bör skrivas här då de innehåller hot, svordomar o mardrömsmaterial i allmänhet...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 Inlägg
tisdag 07:15
Trådstartare
Cuefa skrev:
Spännande!
Jag hoppades att t.ex Wayke skulle fylla tomrummet efter Blocket 1.0, men det spårade ju ur rätt fort där med.
Förhoppningvis kan denna sidan få fotfäste o ge oss vad vi saknar från "den gamla goda tiden" !

Jag har mycket historier om försäljningar via Blocket, men inget som bör skrivas här då de innehåller hot, svordomar o mardrömsmaterial i allmänhet...

Haha jag vet känslan, samma sak med tradera tänkte att det kanske kan vara något men känns bara som jättar som vill sko sig själva mer än att lyssna på användarna.. Vi håller tummarna, responsen är bra hittills i funktionalitet. Men inga användare - ingen plattform, så hoppas på lite inflöde av annonser kanske bubblan spricker sen.

hahaa låter som spännande historier som ska delas runt lägerelden! Även om det där och då säkerligen inte var det mest roligaste som hänt.
Tack för att du tog dig tid att svara, uppskattar det smile förhoppningsvis är detta starten för tråden

7 Inlägg
Igår 07:52
Trådstartare
Tjena allihopa,

Med påsken runt hörnet blir jag alltid lite extra tankfull den här veckan. Den 11 april är det tre år sedan jag förlorade en av mina absolut viktigaste personer, morfar till min son och en av de människor som trodde mest på mig.
Han var en fantastisk människa som bara hade gott i sig. Och vi delade båda ett stort motorintresse.

Det sista vi gjorde tillsammans var att vi lånade en Porsche Panamera för en dag. Vi körde, skrattade, åt god mat och njöt. Två dagar senare ringde en kompis till honom och berättade att han svimmat av i soffan.

Han lärde mig att man alltid ska drömma, jobba framåt och samtidigt finnas där för andra. Det är en av anledningarna till att jag byggde Motortorget, för att försöka göra något som faktiskt behövdes, för alla som tröttnat på krånglet.

Förhoppningsvis hade han gillat det.
Kör försiktigt i påsk allihopa

174 Inlägg
Igår 16:18
Jag är positiv till ett Blocket alternativ, lite som Booli är till Hemnet. Med det sagt ser din hemsida ut som precis alla andra "vibe-kodade" hemsidor, inte särskilt inspirerande. För att kunna konkurrera med Blocket kommer du behöva spendera miljoner på marknadsföring. Lycka till, men jag tror tyvärr det är ett mycket dyrt och svårt jobb du har framför dig. smile

7 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Vansterfilen skrev:
Jag är positiv till ett Blocket alternativ, lite som Booli är till Hemnet. Med det sagt ser din hemsida ut som precis alla andra "vibe-kodade" hemsidor, inte särskilt inspirerande. För att kunna konkurrera med Blocket kommer du behöva spendera miljoner på marknadsföring. Lycka till, men jag tror tyvärr det är ett mycket dyrt och svårt jobb du har framför dig. smile

Tack för svar smile tänker det också alla alternativ är en start, tråkigt att du känner på det sättet men alla åsikter är bra feedback speciellt dom som är mer raka! Så uppskattar det verkligen, kommer inte behöva spendera miljoner tack & lov.

Då jag vanligtvis jobbar med performance marketing och även har en fullstack utvecklare, e-commerce utvecklare etc så vi har en bra grund att kunna ta detta framåt.

Så en utmaning backar jag aldrig från och det är med hjälp av community som det kan formas till något riktigt bra. Så uppskattar det verkligen, undrar också om det är något som du saknar på marknadsplattformar, hur behöver det vara i UI/UX för att tilltala dig? etc smile

17 Inlägg
för 8 timmar sedan
MotorTorget skrev:
..........
Då jag vanligtvis jobbar med performance marketing och även har en fullstack utvecklare, e-commerce utvecklare etc så vi har en bra grund att kunna ta detta framåt.

Trådstarten ger intrycket att du har knåpat ihop sajten själv ("jag har byggt"), som en egen hobbyverksamhet,
men det är alltså ett helt team utvecklare. (Ni har även sidan "Lediga jobb" hos er, men just nu inget ledigt).

På vilka fler plattformar marknadsför ni er? Eller endast i denna tråd?
Konkurrensen är stor, många annonssajter har kommit och gått genom åren, marknadsföring är avgörande.

7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Turbosuper skrev:
MotorTorget skrev:
..........

Trådstarten ger intrycket att du har knåpat ihop sajten själv ("jag har byggt"), som en egen hobbyverksamhet,
men det är alltså ett helt team utvecklare. (Ni har även sidan "Lediga jobb" hos er, men just nu inget ledigt).

Konkurrensen är stor, många annonssajter har kommit och gått genom åren, marknadsföring är avgörande.

Tjena smile jag har knåpat ihop hela sajten själv, men jag har folk som kan hjälpa mig med sånt jag är mindre bra på (skulle kunnat formulerat mig bättre). "Lediga jobb" är för SEO och vem vet förhoppningsvis i framtiden kanske det kan komma upp lediga jobb där.

Kör mycket sociala medier, börjat arbeta rätt hårt med google nu senaste veckan så det har börjat indexerat nu, har satt upp utskick för kalla mail och skapat listor för att ringa kallt också.

Men eftersom jag kör överlag helt solo så tar det lite tid smile Marknadsföring är alltid avgörande och det är bara göra jobbet varje dag, små små steg framåt. Då blir det hållbart och bygger sig starkare hela tiden. Men det är så grymt kul ! Därför jag ser all feedback som bra feedback, för meningen är att bygga det som folk vill ha och låta alla höras. Så det inte blir en sån pannkaka som blocket gjorde efter uppdateringarna

Uppskattar att du tog dig tid att skriva smile

57 Inlägg
för 3 timmar sedan
Turbosuper skrev:
MotorTorget skrev:
..........

Att de har utvecklare och säger "jag har byggt själv", är som när något säger åt en AI att "skapa" något och sen säger "Jag har gjort detta, men AI". Inte mycket att hurra över.

7 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Superiora skrev:
Turbosuper skrev:
MotorTorget skrev:
..........

Att de har utvecklare och säger "jag har byggt själv", är som när något säger åt en AI att "skapa" något och sen säger "Jag har gjort detta, men AI". Inte mycket att hurra över.

haha jag har en fullstack utvecklare som är mig behjälplig. men jag har byggt allting själv nu blir det bara rörigt kring detta, vet att det svider när människor skapar och gör något av livet min vän. Men även du kan, istället för att klaga på plattformar, blocket eller vad nu är en nagel i ögat. så kom med feedback så vi gör något riktigt bra av det hela smile tänkte garaget skulle vara en super bra community där man delar med sig och är behjälpliga. Ha en riktigt fin kväll

174 Inlägg
för 1 timme sedan
MotorTorget skrev:
Superiora skrev:
Turbosuper skrev:

haha jag har en fullstack utvecklare som är mig behjälplig. men jag har byggt allting själv nu blir det bara rörigt kring detta, vet att det svider när människor skapar och gör något av livet min vän. Men även du kan, istället för att klaga på plattformar, blocket eller vad nu är en nagel i ögat. så kom med feedback så vi gör något riktigt bra av det hela smile tänkte garaget skulle vara en super bra community där man delar med sig och är behjälpliga. Ha en riktigt fin kväll

Men vafan. Att börja beefa med randoms på internetforum har väl aldrig varit en bra strategi för att få sin verksamhet att växa.

Verkligen ett stort lycka till, men det är supertydligt att hemsidan är lite skönt "vibe-kodad" och problemet med det är att det idag är mycket hög konkurrens givet att varannan shuno kan dra ihop en hemsida. Att skapa några trådar på Garaget och Sweclockers och få morsan och farsan att ge höga google-reviews räcker tyvärr inte. Speciellt inte när du ska konkurrera med en hemsida som i princip har monopol.

Innan du slänger samma "vet att det svider när människor skapar.." mot mig så har jag skapat rätt mycket i mitt liv. Må ditt verk lyckas bättre än mina, men tänk om kring din approach till människor som ger dig feedback, även om den kanske är något tråkigt skriven.
Senast redigerat av Vansterfilen (för 1 timme sedan)

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Vansterfilen skrev:
MotorTorget skrev:
Superiora skrev:

Men vafan. Att börja beefa med randoms på internetforum har väl aldrig varit en bra strategi för att få sin verksamhet att växa.

Verkligen ett stort lycka till, men det är supertydligt att hemsidan är lite skönt "vibe-kodad" och problemet med det är att det idag är mycket hög konkurrens givet att varannan shuno kan dra ihop en hemsida. Att skapa några trådar på Garaget och Sweclockers och få morsan och farsan att ge höga google-reviews räcker tyvärr inte. Speciellt inte när du ska konkurrera med en hemsida som i princip har monopol.

Innan du slänger samma "vet att det svider när människor skapar.." mot mig så har jag skapat rätt mycket i mitt liv. Må ditt verk lyckas bättre än mina, men tänk om kring din approach till människor som ger dig feedback, även om den kanske är något tråkigt skriven.

Tack för ett ärligt svar, jag uppskattar det. Rakt och ryggrad går alltid hem i min bok

Du har helt rätt i en sak approachen är viktig, och det är lätt att gå i försvar när man lagt ner mycket tid och energi. Det är något jag definitivt tar med mig.

Samtidigt står jag fast vid varför jag gör det här. Det handlar inte om att "slå Blocket" från dag ett, utan att bygga något bättre steg för steg tillsammans med användare som faktiskt saknar något annat. Alla stora plattformar började små, och någonstans måste man börja.

Angående "vibe-kodat" Jag fattar vad du menar. Tröskeln för att bygga något idag är lägre, vilket också gör att konkurrensen är brutal. Därför tror jag inte att det som avgör i längden är vem som bygger snyggast sida först, utan vem som faktiskt lyssnar, förbättrar löpande och skapar värde över tiden.

Marknadsföringen kommer såklart vara avgörande, där håller jag helt med. Men jag ser det inte som en one shot, utan som ett långsiktigt bygge där community, feedback och uthållighet är det som kan göra skillnaden.

Och oavsett vad jag uppskattar att du tog dig tid att skriva. Även kritisk feedback är värdefull om man använder den rätt och ge mig gärna konkreta saker så det kan växa sig bättre för användare. allt gott
Senast redigerat av MotorTorget (för 1 timme sedan)

Sök