5392
Sök

Dålig bromsverkan bak ,med handbroms!

6 799 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Besiktiga min 1989 års Audi 100 2,0E Avant i Torsdags på Opus bilbesiktning. Allt gick bra tills de kollade handbromsens funktion. Enligt teknikern kändes spaken "stum"! (jag har ställt spaken så att den tar med bara ett till två hack).
Och det stod "otillräcklig  bromsverkan"!
Det är trummor bak på den här bilen med självjusterande bromsbackar (en liten kil dras ner med fjäder vilket får backarna att dras ut).
Jag bytte både trummor och bromsbackar för ca 4-5 år sedan.
Vad jag undrar är: Ska det gå att låsa bakhjulen med handbromsspaken på en bil med trumbromsar bak? Vad jag kommer ihåg har det aldrig gått på min Audi som jag haft sedan 1993.
Ska plocka bort bromstrummorna idag och kolla hur det ser ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0409a06ceaf5b6321464a2e4df1a7ed4.jpg
Senast redigerat av jaka54 (för 5 timmar sedan)

658 Inlägg
för 4 timmar sedan
Närapå samtliga besiktigade, och godkända, bilar jag ägt med mekaniskt manövererad parkeringsbroms bak utav trummodell har dessa kunnat låsa sig vid kraftig applicering utav parkeringsbromsen.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 593 Inlägg
för 4 timmar sedan
The-GOAT skrev:
Närapå samtliga besiktigade, och godkända, bilar jag ägt med mekaniskt manövererad parkeringsbroms bak utav trummodell har dessa kunnat låsa sig vid kraftig applicering utav parkeringsbromsen.

Jag GISSAR på dålig vire, för som Goat sa, om den har bra bromsvärden i övrigt, hb med trumbromsar funkar oftast ypperligt smile

6 799 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Bilen har bra bromsvärden i övrigt! Vad menar du med dålig vire?? Viren går hur lätt som helst, den går inte trögt alls.
Frågan är ... ska man kunna låsa hjulen på asfalt i 30-50km/t fart? Inte ens på grus kan jag låsa bakhjulen med handbromsspaken i den farten!
Senast redigerat av jaka54 (för 3 timmar sedan)

7 593 Inlägg
för 3 timmar sedan
jaka54 skrev:
Bilen har bra bromsvärden i övrigt! Vad menar du med dålig vire?? Viren går hur lätt som helst, den går inte trögt alls.
Frågan är ... ska man kunna låsa hjulen på asfalt? Inte ens på grus kan jag låsa bakhjulen med handbromsspaken!

om teknikern sa att spaken är stum, tyder det på viren smile och som du själv skriver ingen verkan smile

6 799 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Naturligtvis har handbromsen verkan! Men teknikern tyckte inte att det dög.
Frågan är om man kan/ska kunna  låsa bakhjulen i 30-50km/t med handbromsspaken!??

Fri fart för ett fritt folk!
15 117 Inlägg
för 2 timmar sedan
jaka54 skrev:
Naturligtvis har handbromsen verkan! Men teknikern tyckte inte att det dög.
Frågan är om man kan/ska kunna  låsa bakhjulen i 30-50km/t med handbromsspaken!??

kraften räknas utifrån bilen vikt den ska klara att hålla bilen stilla vid en viss lutning.

men visst är det samma grejer som en golf mk2 på den där.  180mm

då är mitt tips att byta grejer igen och köp ett kitt med allt nytt och inte bara backar. 
när allt börjar bli gammalt och slitet så blir handbromsen stum och märklig.
alltså nu menar jag att alla metall grejer mellan backarna  när dessa blir rostiga och slitna så blir dom väldigt hårda att aplicera handbromsen.

ett sånt här kitt har allt som behövs och det blir sjuk stor skillnad på handbromsen efteråt  men köp ej på skruvat om du vill ha bilen bes detta år smile
https://www.skruvat.se/reservdelar/brom … qUQAvD_BwE

Kör fort så hinner inget hända...

7 593 Inlägg
för 2 timmar sedan
kom just på en sak, kanske måste koppla ur lastavkännaren ? eller funkar den bara på hydraliken ? vet att vag har sånt smile
Senast redigerat av granadadr (för 2 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
15 117 Inlägg
för 2 timmar sedan
granadadr skrev:
kom just på en sak,, kanske måste koppla ur lastavkännaren ? eller funkar den bara på hydraliken ? vet att vag har sånt smile

det är bara till hydrauliken   det är en mekanisk arm som dras av vajern..  den fastnar väldigt ofta.   men oftast är det alla gamla rostiga metall stag och skit som aldrig blir bytt som är ett av dom större problemen dom börjar kämpa i mot och grejer blir glappa så saker börjar röra sig på ett sätt det inte är tänkt. 

nu förutsätter jag att den ser ut som en gammal golf mk2/mk3/polo 6n/9n osv  där bak. smile

Kör fort så hinner inget hända...

658 Inlägg
för 1 timme sedan
jaka54 skrev:
Frågan är ... ska man kunna låsa hjulen på asfalt i 30-50km/t fart? Inte ens på grus kan jag låsa bakhjulen med handbromsspaken i den farten!

Vem svarar du den här gången?
Om du använder funktionen "citera" så blir det tydligt vem du responderar.

6 799 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Tog bort bägge trummorna och på vänster bak gick viren inte  tillbaka när man släppte handbromshandtaget, frågan är om det skulle ha inverkan på bromskraften???
Men min fråga kvarstår...kan man låsa hjulen bak i 30-50km/t med handbromsen????

658 Inlägg
för 14 minuter sedan
jaka54 skrev:
Tog bort bägge trummorna och på vänster bak gick viren inte  tillbaka när man släppte handbromshandtaget, frågan är om det skulle ha inverkan på bromskraften???
Men min fråga kvarstår...kan man låsa hjulen bak i 30-50km/t med handbromsen????

Fråga 1: Ja!!!
Fråga 2: Ja!!!!

6 799 Inlägg
för 39 sekunder sedan
Trådstartare
The -Goat ...Menar du att man ska kunna låsa bakhjulen på asfalt med handbromsen???
Min bror har en likadan bil som jag har fast en 91:a turbo med skivor bak och han kan inte låsa bromsarna bak trots att han har både nya vajrar , bromsok och backar bytta förra året.

Sök