5288
Sök

Ventiltätnings byte som ....(Bil Verkstad)

4 131 Inlägg
torsdag 13:46
Ang tätningarna så påverkar det knappast att låta ventilen går ner till kolven. Men hur fick man tillbaka ventilfjädern och knastren utan ventilen helt uppe begriper inte jag.

3 582 Inlägg
torsdag 14:06
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Ang tätningarna så påverkar det knappast att låta ventilen går ner till kolven. Men hur fick man tillbaka ventilfjädern och knastren utan ventilen helt uppe begriper inte jag.

Ja.. kollar man på denna guide vid 5:50 om man lägger allt i rätt ordning så får man precis med plats att lägga på o-ringen under knastren. Om ventilerna ligger på kolven så borde det bli väldigt svårt.
https://youtu.be/CBK6ACbvF9c?is=7SUef9gL4eis-NcO

Om man lägger oringen innan så finns det risk att man skadar o-ringen, eller knuffar o-ringen ur sitt spår om jag försått ?

6 Inlägg
torsdag 19:42
Mossan1 skrev:

Exakt... Makes no sense.

3 582 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Försökt leta lite men hittar inga "guides" där man inte använder tryckluft eller snöre metoden. Haynes boken säger också tryckluft eller snöre. Deras sett verkar krånlig, speciellt i en van.

Är inte alls nöjd med hela grejen, speciellt när man betalar 12.000kr i arbetskostnad i en verkstad som är kopplad till en stor kedja som påstår sig göra allt fackmannamässigt. Vanen lämnades in igen i fredags, de ska plocka isär allt igen. Så får se hur veckan blir.

744 Inlägg
för 1 timme sedan
Low skrev:
Försökt leta lite men hittar inga "guides" där man inte använder tryckluft eller snöre metoden. Haynes boken säger också tryckluft eller snöre. Deras sett verkar krånlig, speciellt i en van.

Är inte alls nöjd med hela grejen, speciellt när man betalar 12.000kr i arbetskostnad i en verkstad som är kopplad till en stor kedja som påstår sig göra allt fackmannamässigt. Vanen lämnades in igen i fredags, de ska plocka isär allt igen. Så får se hur veckan blir.

Gör om, gör rätt.
Tryckluft eller snöre är de korrekta metoderna, man släpper aldrig någonsin ner ventilerna i kolvtopparna, det är tamejfan grundläggande motorkunskaper.
Mvh fd handplockad prototypmotormekaniker för gula svensktillverkade entreprenadmaskiner.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
15 176 Inlägg
för 14 minuter sedan
The-GOAT skrev:
Low skrev:

Gör om, gör rätt.
Tryckluft eller snöre är de korrekta metoderna, man släpper aldrig någonsin ner ventilerna i kolvtopparna, det är tamejfan grundläggande motorkunskaper.
Mvh fd handplockad prototypmotormekaniker för gula svensktillverkade entreprenadmaskiner.

ja det vanliga är ju att man helt enkelt trycksätter cylinder.. och går inte det så har man några grundläggande problem att ta tag i innan man ens tänker på att riva av fjädrarna smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök