6137
Sök

Volvo P1800S -67 Väcks till liv igen

15 163 Visningar
Uppdaterades senast idag 09:13
Bilar och motor fantast
284 Inlägg
2 juni
#41
Kul att följa!

Mvh
Daniel.
Ständigt pågående projektet som börjar gå mot sin fortsättning i rullande form

563 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#42
Man borde ha lärt sig vid det här laget att rost finns där man minst anar det. I mitt fall så upptäckte jag att balken vid bensintanken var genomrostad pga tectylen hade försvunnit pga värmen från avgassystemet.

Så istället för att laga balken efter blästringen så tog jag tag i problemet i måndags. Var lite mekigt och tog lång tid, pga passform och att skära loss de gamla delarna utan att skada för mycket av den rostfria plåten.

Slutligen så tog jag beslutet att demontera framstammen för att blästraren ska komma åt ordentligt och bli av med all ytrost.

Bilderna får tala sitt språk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-e8db4b89c278212c13ac2da618b22a5d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-15ce46ac921db3d10736202ac7fe3325.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-84a8413fdc62f386257d4ce7e5b14b16.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-283e6892e81cb9b470e6b151f9aedf2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-fa68bd8a1f0d678cb93022d243073665.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-7fc4d9dc6b155fd8e4cf2357cb092251.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-ca2fae2eaa331c668976da1c2d9d686b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-7a161f82636c9d4155759087fe0af0e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-ecc8d0fbc986afb707d06611b9ccc2f1.jpg
Senast redigerat av MawE (12 juni )

/Martin

563 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#43
Ägnade dagen till att slipa ner färgen på taket och vid bakluckan. Körde med en satineringsmaskin och vinkelslip med grovrengörare. Sjukt smidigt då det tar bort färgen men inte skadar plåten. Tog 3-4h så det var jag nöjd med.

Nästa steg är att åtgärda småhål på diverse ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-9904aa888d6f7889e309648d287d6ed9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-4044b6429a1af7055a2fbe6410b4e4fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-e7b7779c304a055e858517e54106e2db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-0e37b9570e25f325831f4ceb621a36db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-0737f95d5d39bd15aa1f868b1fb3a694.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-f64ab2f99583398b46bcae6cb012eab9.jpg

/Martin

563 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#44
Lagade igår ett rosthål som kunde varit bättre placerad. Detta är första gången jag svetsar på en plåt som kommer att vara synlig när bilen väl är klar.

Passbiten blev ganska bra, och jag gjorde den rundad för att minska risken för sprickbildning. Tyvärr så slog sig plåten trots att jag hopped runt ofta när jag punktsvetsade. Jag borde låtit det svalna mer och haft en träkloss bakom. Oavsett vad så hade det ändå behövts tennspacklas för att undvika sprickbildning.

Någon som känner någon i södra Skåne som kan hjälpa till med tennspackling mot ersättning?

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-64f1512e1ebb57d6db53500746c63638.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-069ed671bc88ccfc1a2b8e2327cedf5b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-b7de3e42ad6321fd664b5a8213533968.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-2ca57be44fd42cf495192d0876017967.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-1b4a972a8661a8f3432649ca0b94ad8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-a52fe6bcb65e6c403b39dbd8b92b41d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-3ce65b7004d7181e1abee2ebda4837fc.jpg

/Martin

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 640 Inlägg
18 juni
#45
Jag brukar växla mellan att punkta & slipa , då håller man nere tempen & slutresultatet blir bättre. smile
Men tycker det ser bra ut ändå.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

563 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#46
farbrorbozze skrev:
Jag brukar växla mellan att punkta & slipa , då håller man nere tempen & slutresultatet blir bättre. smile
Men tycker det ser bra ut ändå.

Låter rimligt. Ska köra på din metod nästa gång vid liknande svetsning.

/Martin

563 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#47
Hej,

Har åtgärdat ett tiotal hål senaste veckan. Tyvärr var även en balk under kylaren så pass rutten att jag valde att byta ut det mesta. When in Rome smile

1,5 vecka kvar till blästring nu så gäller att köra på för att åtgärda alla småsaker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-2e87e7f026962668d08334172756dad1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-79099d43738f626d09390afb201b3697.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-580001e63a78076196b6fc47efc3ad45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-5f2a693e52c8032112fab7cc577c99f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5503/5503-8a273c7c9c5b760d210963015e4645e8.jpg
Senast redigerat av MawE (för 1 timme sedan)

/Martin


Sök