Mossan1 skrev:
Sitter det ett luftspjäll som stänger insuget på D4'orna?
Annars skulle den inte stanna med nyckeln om den brinner sin motorolja.
Därför infördes sådana spjäll på vissa Dieslar.
Är spridarna problemet så bryts strömmen med nyckeln på commonraildieslar.
Men spridare som får den att rusa okontrollerat IBLAND låter en smula märkligt. Omöjligt = absolut inte, men jag hade nog velat kontrollera så gaspedalen ger signal rätt. Går att göra med motor av.
Eftersom den ändå stannar med nyckeln är det ju möjligt att göra lite experiment i tom miljö. Dvs inte efter gator i stan...
Allmänt, och om fler läser:
Är det manuell låda är det ju inte svårt att köra motorstopp med hög växel och broms.
Automater kan man inte göra motorstopp med.
Peta i N går ju så man kommer ut, sen varvar den tyvärr sönder.
Går inte N att lägga i heller (det har hänt vissa bilar) får man bromsa ner till väldigt låg hastighet och stoppa bilen med att köra ner i dike eller mot något stadigt så man kommer ur bilen i alla fall och sen varvar den sönder.
Stoppa en rusande diesel när den förbränner sin egen motorolja kan bara utföras medelst att stänga luftflödet. En tröja proppad ner i insuget typ, men en övervarvande motor är inte ofarligt att vara nära.
Därför har ett luftspjäll införts på nyare och dyrare dieselbilar.
Denna Volvo kan vara en av dom.