Summertime skrev:
Det hände först
när jag gasade på lite i en uppförsbacke för en dryg vecka sen,
gasen fastnade i topp jag panikstängde av motorn Kunde dock snart köra iväg som vanligt och körde några dagar.
Mvh
Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har erfarenhet av ungefär samma sak med två olika bilar.
På en Jeep Cherokee KJ 2006 automat Commonrail 2.5 fastnade gasen på fullt när gjorde kick-down i s m en omkörning.
Jag började att hålla emot med bromspedalen innan jag kom mig för att stänga av motorn.
När jag fått stopp på bilen gick det att starta motorn och den fungerade normalt igen.
En tid senare inträffade samma fenomen vid kick-down och omkörning.
Kontaktade VEHO BIL i Skärholmen, där jag köpt bilen ny.
Fick då veta att det med röd stil stod en varning i instruktionsboken för att lägga gummimatta ovanpå den extra textilmatta och att ev gummimatta skulle förankras i golvet medelst de två små krokarna som skulle hakas i gummimattan.
Jag var således inte första kunden som inte läst i instruktionsboken om hur man lägger in extra gummimattor.
Gummimattan hade således glidit fram och lagt sig under "flärpen" på gaspedalen och hindrade därmed gaspedalens återgång.
Andra gången var med en Land Rover Defenter 90 SVX Puma 2009.
Men den gången var det fel på gaspedalen som styrdes "by wire".
Kontaktade Land Rover-verkstaden i Bredäng.
Ny gaspedal på garantin/good will.
Nu har du förmodligen en tredje variant på temat rusande dieselmotor.
Läste längre upp/tillbaka i tråden att common rail-dieslar kan stängas av med nyckeln.
Varför kan inte andra dieselmotorer stängas av med nykeln?