6347
Sök

Peugeot 2008 (2016) - högtrycksledning till AC kondensor bröts av

4 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#1
Var och skulle göra en AC-service häromdagen och på plats konstaterades av kondensorn var trasig. Då bytet skulle hamna på 8500kr (enbart kondensorn 3.3k), tänkte jag att jag skulle fixa det själv då jag hittade kondensor online för 700-1000kr. Allt gick smidigt tills jag skulle koppla loss nedre röret (högtrycksledningen) från kondensorn. Till skillnad från den övre anslutningen fanns massa vit oxidation runtom den. Lirkade, försökte vrida runt och dra men fick inte loss, och till slut knackade jag på själva pinnbulten. Fick av den efter en stund, men märker då att en del av röret brutits av och är fast i kondensatorn. Har ungefär 3mm kvar till själva anslutningen.

Förmodar att det är helt kört med detta röret nu? Någon som vet om något sånt här går att laga? Man kommer inte ifrån att montera loss hela ledningen förmodar jag? Verkar inte som att det går att köpa högtrycksledningen separat, utan den finns bara i paket (https://eurofrance.se/luftkonditionerin … ginal.html), men då blir det att byta allt.

Såg en video där någon bröt av på samma sätt, men satte på en o-ring på det lilla som var kvar och att den ändå höll trycket. Känns tveksamt dock?

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253308/253308-e4e878657446fddb5bafdbe3ddffb935.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253308/253308-76364325cc35752256fe923911ed62c4.jpg
Senast redigerat av devlink (för 4 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
15 198 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
ser inte ut att vara av vad jag kan se.. ska ju sitta en oring där?!
nu tittar jag på röret och aldrig att det går av så där rakt.. men ingen bra bild iof smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#3
Growe skrev:
ser inte ut att vara av vad jag kan se.. ska ju sitta en oring där?!
nu tittar jag på röret och aldrig att det går av så där rakt.. men ingen bra bild iof smile

Ja precis, det ska sitta 2st o-ringar egentligen. Ungefär 8-9mm av röret bröts av och sitter kvar i kondensorn. Det är den avbrutna biten som håller två o-ringar.

Här är en bättre bild. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253308/253308-f2f2e16c9ab02039cb99d310c35c3bff.jpg

Ungefär såhär ska det se ut:
https://i.ebayimg.com/images/g/1G8AAOSwoR5nfWJG/s-l400.jpg
Senast redigerat av devlink (för 1 timme sedan)

4 316 Inlägg
för 1 timme sedan
#4
Ska det bli tätt så är det nog bara att byta ut rören
piratdelen kostar ännu mera:
https://www.trodo.se/hogtrycksledning-k … -ktt160151
ta ett kik på ebay:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=980 … m570.l1313

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#5
spillolja skrev:
Ska det bli tätt så är det nog bara att byta ut rören
piratdelen kostar ännu mera:
https://www.trodo.se/hogtrycksledning-k … -ktt160151
ta ett kik på ebay:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=980 … m570.l1313

Ja, det börjar kännas som att den enda utvägen är att byta allt. Tack! Det billigaste jag hittat är ifrån https://carfrance24.com/en_GB/p/AC-Hose … SA-C3/4121. Blir ca 1250kr med frakt, och de hävdar att den är "original", om man kan lita på det. smile

4 316 Inlägg
för 39 minuter sedan
#6
Det är nog bara att slå till

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault


Sök