9155
Sök

Kia Ceed 2017 batteritorsk med jämna mellanrum. Varför?

* Voff voff *
11 314 Inlägg
17 juli
Sannolikt är det ditt användningsmönster, dels kortkörningarna men dels också att du förbrukar av det utöver så att säga vanlig användning, som tömmer det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

44 Inlägg
17 juli
Trådstartare
Jag får helt enkelt köpa en extern laddare och stödladda ibland då. Vinter och när jag ska belasta batteriet som under sup-säsongen.

4 226 Inlägg
17 juli
Batteriet är provat under belastning.
Bara mäta spänningen duger inte för en hälsostatus, utan det ska mätas spänningsfall över belastning över en kortare tid, vilket gjordes.
Batteriet har levererat vad det borde.
Det är inte en multimeter som använts utan en batteritestare.

Man kan naturligtvis inte 100% utesluta andra fel, men för mig verkar det inte märkligt att det blir batteriproblem som scenariot beskrevs.

Underhållsladda ibland. Speciellt inför och efter tex pumpande.
Finns billiga laddare, (några hundra) förutsatt givetvis att 230v ström finns vid bilen.
Sätt plus på pluspolen och minus i chassiet/motorn. Då går allt ström via BMS så systemet är med på noterna.
Senast redigerat av Mossan1 (17 juli )

* Voff voff *
11 314 Inlägg
17 juli
Ansan skrev:
Jag får helt enkelt köpa en extern laddare och stödladda ibland då. Vinter och när jag ska belasta batteriet som under sup-säsongen.

Eller köpa en vettig startbooster som du kan driva din pump på, som en bonus kan du kabla igång dig själv om det skulle behövas.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

44 Inlägg
onsdag 09:16
Trådstartare
Helvete!

Körde till en öde plats från Stockholm på 4 timmar drygt under natten. Slog av, nyckeln ur, sov 5 timmar. Nu är den död! Hur???
Senast redigerat av Ansan (onsdag 09:30)

4 226 Inlägg
onsdag 10:04
Nu har vi ett nytt scenario som pekar mer mot att något inte fungerar som det ska.

Potensiella felkällor är nämnda tidigare i tråden utan att större fokus hamnade på det, då troligaste scenariot på tidigare beskrivningar har varit ett körmönsterrelaterat problem.

Såvida inte radio var igång, parkeringsljus, eller innerbelysning på, eller liknande och gör det mer logiskt.

44 Inlägg
onsdag 12:00
Trådstartare
Brådhis skrev:
Ansan skrev:

Eller köpa en vettig startbooster som du kan driva din pump på, som en bonus kan du kabla igång dig själv om det skulle behövas.

Det blir i alla fall en booster NU på stubinen!

6 912 Inlägg
onsdag 12:24
Om du kör 4 timmar (och det är sommartemperatur) och efter 5 timmars söm...märker att batteriet är tömt/dött . Vad menar du?
Du kan inte bara säga att batteriet är dött!  Du måste tala om för oss vilken spänning det har! Även om spänningen inte säger allt , men kvittot (testet av batteriet) du fick talar om att ditt batteri DÅ var helt OK men...det var då! Vad firman gjorde var att "belasta" batteriet samtidigt som de mätte spänningen! -Förstår du vad det betyder? De kopplade på ett motstånd, en belastning på batteriet så att högström flöt igenom batteriet samtidigt som de mätte spänningen! Det är så här man kontrollerar batteriets kondition. Kan inte batteriet hålla bra spänning (ca 12-12,6V ) under de sekunder man belastar batteriet så är risken stor att batteriet förr eller senare behöver bytas ut, men det betyder inte att det inte fortfarande går att starta bilen med batteriet!

-Har du skaffat multimeter så du kan kolla batterispänning och om generatorn laddar?  I ditt fall verkar generatorn inte ladda! För kör du i fyra timmar med ett batteri som några timmar tidigare kollats och funnits vara helt OK så kan batteriet inte vara helt tömt (vad det nu betyder i ditt fall).
Senast redigerat av jaka54 (torsdag 11:13)

4 226 Inlägg
onsdag 13:32
Som "jaka54" säger så behövs också en bättre beskrivning samt lite mätdata.

Kanske inte ens är batteriet som är felet.
Det kanske har full kräm och det är något med startmotorn, tändningslås, relä, jordfel mm.

Man kan ringa in det bättre med att veta exakt hur det beter sig vid startförsök.

En startbooster i all ära, men lägg också till 100kr på en multimeter.
Något som kan mäta likspänning 12v vilket de allra enklaste kan med tillräcklig noggrannhet för de flesta biländamål.

44 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Som "jaka54" säger så behövs också en bättre beskrivning samt lite mätdata.

Kanske inte ens är batteriet som är felet.
Det kanske har full kräm och det är något med startmotorn, tändningslås, relä, jordfel mm.

Man kan ringa in det bättre med att veta exakt hur det beter sig vid startförsök.

En startbooster i all ära, men lägg också till 100kr på en multimeter.
Något som kan mäta likspänning 12v vilket de allra enklaste kan med tillräcklig noggrannhet för de flesta biländamål.

Hej!

Trodde från en post ovan att jag inte behövde mäta med multimeter då den checken killen gjorde med sin apparat på Mekonomen var något likvärdigt eller bättre. Jag får köpa en multimeter idag då. Annars blir jag kanske så illa tvungen att lämna in bilen på verkstad för felsökning i alla fall...

4 226 Inlägg
för 2 timmar sedan
En bättre förklaring på vad som sker än "död" vore hjälpsamt.
Vad händer precis? Lyser lampor, klickar det, försöker startmotorn ens... osv osv.

Det man kan mäta fram lätt men en enkel multimeter är aktuell batterispänning, i olika situationer.

När den INTE startar är aktuell batterispänning som den står då högintressant.
Även vad spänningen droppar till när man försöker starta, när det inte går.

Är spänningen 12v + och 11v + när man försöker starta utan att något händer kan det vara själva startmotorn eller annat i själva bilen.

Vidare av intresse :
1. Spänning med batteriet i vila. Med stängda dörrar, öppen huv/baklucka och 5min väntan så allt går i dvala efter upplåsningen.
2.  Spänning med batteriet i vila på bil som stått orörd i några dagar.
3. Spänning när motorn går nystartad.
4.  Spänning när motorn ännu går efter en längre åktur. 30min eller mer.

Man kan mäta under belastning också, men batteriet är ju testat.

44 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Vad händer precis? Lyser lampor, klickar det, försöker startmotorn ens... osv osv.

Det man kan mäta fram lätt men en enkel multimeter är aktuell batterispänning, i olika situationer.

Är spänningen 12v + och 11v + när man försöker starta utan att något händer kan det vara själva startmotorn eller annat i själva bilen.

Vidare av intresse :
1. Spänning med batteriet i vila. Med stängda dörrar, öppen huv/baklucka och 5min väntan så allt går i dvala efter upplåsningen.

Tack för engagemang!

Det klickar klick klick klick som knastrar och lite lampor lyser till på displayer bland annat batteriesymbolen. Bättre kan jag inte förklara det. Filmade faktiskt. Lägger upp den. Allt detta är abstrakt för mig men när bärgaren kom sa han först att batteriet var helt urladdat men sa när han hade boostern på att ? det gick upp över 13? och ?att den då laddar?.

https://youtube.com/shorts/YYQQBcj-cAA? … WFlkvvug3V

Tycker den låter seg vid start men vet inte om det är nytt eller jag har börjat lyssna.

Jag åker och köper en multimeter nu då direkt.

Forummoderator
18 561 Inlägg
för 1 timme sedan
Ansan skrev:
Mossan1 skrev:

Vidare av intresse :

Tack för engagemang!

Det klickar klick klick klick som knastrar och lite lampor lyser till på displayer bland annat batteriesymbolen. Bättre kan jag inte förklara det. Filmade faktiskt. Lägger upp den. Allt detta är abstrakt för mig men när bärgaren kom sa han först att batteriet var helt urladdat men sa när han hade boostern på att ? det gick upp över 13? och ?att den då laddar?.

Tycker den låter seg vid start men vet inte om det är nytt eller jag har börjat lyssna.

Jo, inte mycket kräm i det batteriet. Över 13 volt så laddar den ju. Med den ska ladda minst 13,6 volt annars laddas inte batteriet fullt.

44 Inlägg
för 55 minuter sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Ansan skrev:
Mossan1 skrev:

Vidare av intresse :

Tack för engagemang!

Jo, inte mycket kräm i det batteriet. Över 13 volt så laddar den ju. Med den ska ladda minst 13,6 volt annars laddas inte batteriet fullt.

Han sa 13 komma något och menade att det var tom över någon siffra, antingen över 13.6.

3 285 Inlägg
för 44 minuter sedan
Okej.

Schysst batteritest, 464/440A, dvs bra SOH förutsatt att handhavande knappat in rätt CCA samt kemi.
Beror också lite på om batteriet hunnit stabilisera sig efter att du stängt av bilen, men bra oavsett är magkänslan.

I våras hade jag inne en JD Ceed med sporadiska startproblem pga batteritorsk.
Viloförbrukning på närmare 3000mA IBLAND som sjönk till 35mA efter att B+ till generatorn kopplades från.
Kundens beskrivning var ungefär densamma som din, men det förklarar inte varför bilen startar efter att den fått stå några timmar.

Ren magkänsla säger att felet ligger i;
1. Glappkontakt batteripoler eller fördelningsblock vid B+.
Eventuellt även jord mellan motor och kaross.
2. Startmotor som ibland suger allt vad batteriet har.
3. Du har faktist ett kasst batteri.
Batteritest med en Midtronics är inte alltid att lita på oavsett vad den visar.

4 226 Inlägg
för 37 minuter sedan
Såg filmen, och vad spänningen är innan och under startförsöket är viktig info.

Är det låg spänning är onekligen batteriet slut, men man vet ännu inte varför.

13.6 när.motorn går eftet att ha fått starthjälp låter lite dåligt. Laddar gör det, men inte fullt ut. Borde bli 14,3 typ.
Men det kan bero på en del saker.

Tex, om batteriet inte tar åt sig laddning bra, om det är sulfaterat tex. Då reglerar det som att batteriet är fullt.

Därför är spänningen med motorn igång även efter en tids körning intressant.

Det kan heller inte uteslutas att det är dålig kontakt vid batteriterminalerna som tidigare varit inne på.
Då skulle man få ett spänningsfall om man mäter med ena mätpinnen på terminalen/polskon, och andra direkt på batteripolen (i mitten)
Samma.mätning på både minus och plus. Mäter man mer än 0v så har man ett spänningsfall. Borde inte vara mer än enstaka millivolt.
Ha då så många förbrukare på som möjligt vid mättillfälliet. Obelastat är allt i samma potensial oavsett.
Sätesvärme, bakreutevärme, helljus. Etc.
Ju mer ström desto högre spänningsfall skulle det bli om det är resistans där.

Multimetern på DC (likström) och i regel läget för upp till 20volt. Likström kan också visas som ett streck med tre prickar under. (Betyder likriktad ström)

Sitter blocket som föregående är innan på bra till kan man göra liknande mätning där före och efter.  Men se upp så det inte kortsluter något.
Senast redigerat av Mossan1 (för 34 minuter sedan)

44 Inlägg
för 16 minuter sedan
Trådstartare
Oj tack för all hjälp och all information är så svår att ta in. Åkte till Biltema för att köpa en multimeter men kom ut med en kille med mackapär som gjorde ett test som visade detta. Se bilden! Igår körde jag från Karlskrona till Stockholm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245700/245700-352298d8ae00064b490b2dbe60abaae2.jpg

Nu får jag nog bara lämna tillbaka in bilen men är rädd för att det ska kosta miljoner - som jag inte har. Har redan som
Sagt spenderat över 20 000 på den i annat denna månad!

Killen här sa att det nog är batteriet. Ska jag bara köpa nytt batteri? Lämna in den på felsökning eller göra alla dessa komplicerade mätningar?

Kan ett bara kasst batteri bete sig så här? Det kanske är en kombo av saker som senaste postare beskrev. Nu får vi se om jag får igång bilen ens och kan köra hem.

Sök