Vad är ett superbatteri???? Menar AGM blybatterier eller Lipo /Litium jon järn batterier? Lipo används i modellflygsammanhang och Litium jon järn batterier i Mc. AGM är dyrare än vanliga blybatterier men de hör också till kategorien blybatterier. Har ett sånt batteri köpt på Biltema 2012 i min Audi TT som fortfarande fungerar perfekt , fast jag får ju förstås ladda det var tredje månad eftersom bilen bara är en "sommarbil".
Helt klart skulle jag köpa Biltemas silverfärgade blybatteri! Har använt sådana i flera bilar och det äldsta batteriet höll i över 18 år!
En laddare av enklaste sort är ett måste när man meckar med bilar och Mc som jag gör. I min ena Mc kör jag med Litium jon järn batteri (Lämnar högre spänning och mer ström än ett vanligt blybatteri men kapaciteten är bara ca 4 Ah men sådana batterier på en vanlig bil är ju helt onödigt då de är extremt dyra.
Varför man med fördel kan använda dem på en Mc är att de väger bara hälften av vad ett vanligt blybatteri gör samt att de kan lämna högre spänning (ca 13,4V) och ger mer startström.