7335
Sök

Laga rosthål i underrede?

4 344 Inlägg
för 14 timmar sedan
Allting är relativt
jag har
Renault Megane  samt en
VW Golf VI
dessa väger lika mycket som en Volvo 244
ställer jag VW:n på någon av trafikverkets vågar ( tex, vid trorsö/E20 ) så visar den  ca >1.4 ton med lite reseatteraljer i bagaget

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

976 Inlägg
för 11 timmar sedan
spillolja skrev:
Allting är relativt
jag har
Renault Megane  samt en
VW Golf VI
dessa väger lika mycket som en Volvo 244
ställer jag VW:n på någon av trafikverkets vågar ( tex, vid trorsö/E20 ) så visar den  ca >1.4 ton med lite reseatteraljer i bagaget

Förlåt, jag hänger inte med alls i vad du svarar på eller menar.
Utöver att mindre moderna personbilar väger mer än äldre större personbilar.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 338 Inlägg
för 2 timmar sedan
The-GOAT skrev:
spillolja skrev:
jag som trodde det var mer plåt i en Camaro än i en Corsa
dessutom 4 cylindrar till i "krockzonen"

Mer plåt och cylindrar innebär inte per automatik att det blir krocksäkrare.
Har du kapitalt missat fordonsutvecklingen de senaste 100åren?
Det finns ett tydligt exempel när en Modus och en 940 frontas, Modusen är betydligt säkrare.

https://youtu.be/qBDyeWofcLY?si=5nupI3_Ye67sdPzM

Är Modus över lag säkrare eller är den säkrare när den möter en 945:a på detta vis? Hittar inget direkt om detta, men du kanske vet?

Sidokollision? Älgkollision? Att 945:an är en gammal konstruktion är ju ingen tvekan om, men är den de facto sämre än Modus på alla punkter eller på just denna?

Har sett en hel del bilar som krockat med älg, eller som tex gått med sidan först in i ett träd, i mitt yrkesliv och kan ju lugnt säga att det finns vissa, även moderna/nya, bilar jag aldrig skulle välja.
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

976 Inlägg
för 1 timme sedan
Brådhis skrev:
The-GOAT skrev:
spillolja skrev:
jag som trodde det var mer plåt i en Camaro än i en Corsa
dessutom 4 cylindrar till i "krockzonen"

Det finns ett tydligt exempel när en Modus och en 940 frontas, Modusen är betydligt säkrare.

Är Modus över lag säkrare eller är den säkrare när den möter en 945:a på detta vis? Hittar inget direkt om detta, men du kanske vet?

Sidokollision? Älgkollision? Att 945:an är en gammal konstruktion är ju ingen tvekan om, men är den de facto sämre än Modus på alla punkter eller på just denna?

Har sett en hel del bilar som krockat med älg, eller som tex gått med sidan först in i ett träd, i mitt yrkesliv och kan ju lugnt säga att det finns vissa, även moderna/nya, bilar jag aldrig skulle välja.

Modus är en säkrare bil än 900-serien, även inberäknat uppdateringen med SIPS.
900 är ju en gammal omodern konstruktion redan i grunden men jämfört med andra bilar av samma generation med baskonstruktionen ståendes i sjuttiotalet är den ansedd som att vara säker.

Just de empiriska du presenterar påvisar enskilda olyckor där flera faktorer skiljer från olycka till olycka, jag skulle inte dra några större växlar på vad du upplever ute på fältet just pga dessa små differenser som kan göra stora skillnader i krockresultatet.
Jag ser enbart de kliniska studierna utförda i kontrollerade miljöer, krocktester, som pålitliga.
Du som är genuint bilkunnig och ser olycksdrabbade bilar ser ju även samma bilmodeller med varierande krockresultar beroende på några kilometers tillika centimeters påverkan av resultatet.
Exempelvis en trädkramare, 10km/h högre träffhastighet några centimeter bakom B-stolpen gör en gigantisk skillnad i hur långt bilen lindar sig runt trädet precis som en älgs storlek och träffyta varierar från olycka till olycka tillika träffhastighet.
Men, ja givetvis finns det bilar som är sämre alternativ än andra.
V70N exempelvis är lögre klassad än en jämngammal Avensis eller Prius (Jag har inte skrivit Prius på länge och behövde få det ur mig) medans en Tesla Model 3 är högre klassad än en Volvo S80 från samma generation, trots att den är lite mindre.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 338 Inlägg
för 54 minuter sedan
The-GOAT skrev:
Brådhis skrev:
The-GOAT skrev:

Modus är en säkrare bil än 900-serien, även inberäknat uppdateringen med SIPS.
900 är ju en gammal omodern konstruktion redan i grunden men jämfört med andra bilar av samma generation med baskonstruktionen ståendes i sjuttiotalet är den ansedd som att vara säker.

Just de empiriska du presenterar påvisar enskilda olyckor där flera faktorer skiljer från olycka till olycka, jag skulle inte dra några större växlar på vad du upplever ute på fältet just pga dessa små differenser som kan göra stora skillnader i krockresultatet.
Jag ser enbart de kliniska studierna utförda i kontrollerade miljöer, krocktester, som pålitliga.
Du som är genuint bilkunnig och ser olycksdrabbade bilar ser ju även samma bilmodeller med varierande krockresultar beroende på några kilometers tillika centimeters påverkan av resultatet.
Exempelvis en trädkramare, 10km/h högre träffhastighet några centimeter bakom B-stolpen gör en gigantisk skillnad i hur långt bilen lindar sig runt trädet precis som en älgs storlek och träffyta varierar från olycka till olycka tillika träffhastighet.
Men, ja givetvis finns det bilar som är sämre alternativ än andra.
V70N exempelvis är lögre klassad än en jämngammal Avensis eller Prius (Jag har inte skrivit Prius på länge och behövde få det ur mig) medans en Tesla Model 3 är högre klassad än en Volvo S80 från samma generation, trots att den är lite mindre.

Jag är egentligen enig med det du skriver, och jag tror vi ser det ungefär lika där.

Att små skillnader blir stora skillnader förstår jag självklart och verkligheten skiljer sig alltid från repeterbara försök i ett laboratorium. Jag håller till fullo med om att det kan skilja så lite som 5 centimeter mellan katastrof och helt oskadd, och det är också fascinerande att se hur en bil kan se ut i förhållande till hur oskadda folk är. Det har hänt en hel del med krocksäkerheten bara dom senaste 30 åren.

Men när man flera gånger ser hur en viss bilmodell beter sig tex vid älgolycka så kan man faktiskt ändå dra vissa, om än förstås empiriska, slutsatser kring helheten och den bilen. Vissa saker förväntar man sig helt enkelt att en bil ska tåla/klara.
Senast redigerat av Brådhis (för 52 minuter sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 302 Inlägg
för 21 minuter sedan
Att några inlägg i en tråd vandrar iväg, (en bit) från direkta ämnet/frågan (tex kuriosa), är väl rätt ok. Om.smakfullt.

Men är inte detta långt ifrån rosten på trådskaparens bil, och så i allt för många inlägg?
Och i munhuggningston.

Hade det munhuggits om åsikt i laga eller ej, och i HUR man lagar nämnda rost hade jag nog hållit tyst så länge det inte var direkta otrevligheter.

Sök