lamda värde...öpptetluftfilter

Sandman88
13 oktober 2005 · 56 Inlägg

TJena undrar om lamda värdet kan öka om man har öppetluftfilter??

tack på förhand Sandman

Opel Astra (1996)
lindbergern xPuffra
13 oktober 2005 · 196 Inlägg

d ändras inte

BMW M635 (1984)
BMW M3 E30 (1987)
Sharky
13 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Ja. Absolut ! Det kan öka rätt avsevärt. Detta är en av anledningarna att jag kräks på öppna filter man dunkar på direkt på sin luftmassemätare.

/Göran

Sandman88 skrev:
TJena undrar om lamda värdet kan öka om man har öppetluftfilter??

tack på förhand Sandman

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
knet
13 oktober 2005 · 3 Inlägg

Jo det kan ändra sig.. till och med så pass att miljölampan tänds och man får släcka den jävlen.. Så gick det iallafall för mig. Sen slängde jag det jävla bajsfiltret och satte tilbaka originalboxen igen.

Sharky
14 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

OK.

Det som händer är följande:

---------------------- bakgrund ----------------------------

En luftmassamätare ( aka varmtrådsmätare) är konstruerad på så sätt att den har en tråd (eller motsv) uppspänd mitt i ett grovt mätrör. Man tillför ström till denna tråd och då blir den varm. När man värmer en metall så ändras dess resistans. Elektroniken i en luftmassamätare mäter denna resistans och försöker hålla den på samma värde (dvs samma temperatur) hela tiden.
När man öpnnar spjället på sin motor och den börjar suga i sig mera luft så kommer lufthastigheten att öka i mätröret och tråden kyls av. Elektroniken i luftmassamätaren kranar då på mera ström i tråden för att bibehålla dess temperatur. Denna extra ström som krävs är ett mått på hur hög lufthastigheten är.
För att kompensera för ytterluftens temperatur så sitter även en liten elektronisk termometer i mätröret.

Då kommer elektroniken i luftmassemätaren att kunna ge en utspänning som är proportionell mot hur fort luften rör sig. Genom att man sedan vet storleken på röret , och därmed arean, så kan man räkna ut hur mycket luft per sekund som passerar genom mätröret.
Och genom att man dessutom mäter temperaturen i mätröret så kan man räkna ut den luftmassa (kg/sek) som  motorn suger i sig.

----------------- Lambda -------------------------------------

Lambdavärdet är helt enkelt kvoten mellan massan av luft (kg) och bensin (kg) som motorn suger i sig. Optimal förbränning för bensin erhålls om man blandar 14.7 kg luft med 1 kg bensin. ( tumregel: 1 kubikmeter luft är ca 1 kg).
Om man ökar luften utan att följa med med bensinen så kommer motorn att gå magert, dvs lambda ökar .
När lambda ökar - så ökar förbränningstemperaturen och benägenheten att spika (knacka)

----------------------------- Flödet i mätröret ---------------------------------

När en biltillverkare ställer in styrsystemet i en motor så gör man det med exakt den konfiguration som bilen kommer att ha när du köper den.

Tänk på att jag skrev att värmetråden i luftmassemätaren satt i mitten, dvs den vet inte hur luften flöden längs ytterkanten av röret. Ändras lufthastigheten längs kanten på röret - men inte i mitten, så kommer värmetråden , och därmed motorns styrsystem inte att ha en aning om detta.

-------------------- Problemet ---------------------------

Problemet är att en eftermarknadstillverkare av öppna luftfilter inte kan garantera att luftflödet "längs kanten" ändras gentemot orginal luftburk.
Tillverkaren av filtret kanske kan mäta att man får jämnt (laminärt) flöde men det hjälper inte dig om biltillverkarens orginal luftburk ger ojämt flöde över rörets yta.
Det vet inte du som bilägare, och inte tillverkaren av det öppna filtret.

Därför riskerar du att sitta i skiten om du sätter dit ett öppet filter på en luftmassemätare.

------------------------- Men polarens bil går bra ---------------------

Jaha? Hur vet du det? Har du skruvat isär hans motor och kikat på hur ventilerna eller turbon ser ut? Har du lyft på tändstiften och kollat om det går snålt / varmt? Har du mätt upp den med bredbandslambda?

--------------------------- Coandaeffekten ------------------------

Kolla här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coanda_effect

Detta är ofta det som händer med öppna filter. Speciellt med öppna filter med radier eller trattar inuti sig.
Luften vill "klistra" sig längs ytterkanten och därmed kommer man att få högre totalt luftflöde genom luftmassemätaren utan att mättråden vet det.

---------------- Rätt använt ---------------------------

Vet man om detta , så kan man, som tex på nyare Volvo S60 T5 , utnyttja detta och lura vissa bilars styrsystem att ge mera effekt. Men då kräver det att det är bilar där man VET att styrsystemen ( framförallt bilar med momentmodell i sina styrsystem) beter sig på "rätt" sätt.
Detta är INGET att labba med hemma såvida man inte gillar dyra motorrenoveringar.

(På S60 T5 sätter man en bas-portstratt på luftmassemätaren, inuti orginal luftburk, och dess sprut kommer att hitta en mis-match mellan momentmodellen och lambda / uppmätt luftmassa och skruva upp motorns vridmoment.)

-------------------------- END ------------------------------

Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lindbergern xPuffra
22 oktober 2005 · 196 Inlägg

jag har haft öppetfilter på min 740 i snart 3år och lambdavärdet är samma nu som innan..

BMW M635 (1984)
BMW M3 E30 (1987)
Thiger_84
27 oktober 2005 · 509 Inlägg

Oj vad mycke Göran skrev!!!
Men på vintern då!!
Alla vet ju att en bil får i sig mer luft när de e kallt.
E de också skadlig för motorn då?? Även helt orginala bilar.

Sharky
28 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Ehhh...nej. Luftmassemätaren innehåller, som jag skrev, en temperaturgivare.

Luftmassa är inte samma sak som volym, luftmassa erhålls ur allmänna gaslagen pV=nRT, där:

p = tryck
V = Volym
n = antal molekyler, dvs hur mycket syre, dvs luftens "massa".
R = En konstant
T = Temperatur

Löser vi ut n så får vi:

n = pV/RT.

Så länge gasen har samma tryck (många moderna bilar har lufttryckssensor för att bilen skall gå bra på tex extremt höga höjder), så kan vi skriva:

n = (p/R) * (V/T) = Konstant * (V/T), dvs luftens massa beror på volymen och 1/T.

Volymen är mätrörets area gånger lufthastigheten gånger tid.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Scratch
28 oktober 2005 · 719 Inlägg

Ja det kommer mer luft! Min bil anpassar iaf sig till det ökade luftflödet genom att pumpa in mer bensin och ställa om tändningen!

live free, die young.
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
28 oktober 2005 · 1 660 Inlägg

"Fan"! Hur kan du allt Göran?? Blir lite impad! Eller har du lärt dig "att inte kunna, men veta var man kan ta reda på saker och ting" vilket ioförsig är väldigt smidigt. Iaf. en stor eloge till "allvetaren"!

Sharky
28 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Näää, jag är inget borderline case. Alltså så har jag lärt mig att veta lite om mycket och veta vart att ta reda på mycket om mycket.

Sedan som dom säger, man skall vara medveten om sina brister och använda sina starka sidor så jag vet att jag har extremt lätt att suga upp teknisk information.
Jag är tokusel på mycket annat istället.....

Mvh
Göran


GT90 skrev:
"Fan"! Hur kan du allt Göran?? Blir lite impad! Eller har du lärt dig "att inte kunna, men veta var man kan ta reda på saker och ting" vilket ioförsig är väldigt smidigt. Iaf. en stor eloge till "allvetaren"!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
hirsch-305 Saab entusiats
6 november 2005 · 45 Inlägg

Sharky skrev:
Ehhh...nej. Luftmassemätaren innehåller, som jag skrev, en temperaturgivare.

Luftmassa är inte samma sak som volym, luftmassa erhålls ur allmänna gaslagen pV=nRT, där:

p = tryck
V = Volym
n = antal molekyler, dvs hur mycket syre, dvs luftens "massa".
R = En konstant
T = Temperatur

Löser vi ut n så får vi:

n = pV/RT.

Så länge gasen har samma tryck (många moderna bilar har lufttryckssensor för att bilen skall gå bra på tex extremt höga höjder), så kan vi skriva:

n = (p/R) * (V/T) = Konstant * (V/T), dvs luftens massa beror på volymen och 1/T.

Volymen är mätrörets area gånger lufthastigheten gånger tid.

Mvh
Göran

n = substansmängden...
inte en massa utan en mängd !!! (beror på hur man tolker massa kan ju vara mängd)
sen R= 8,314 almäna gas konstanten ...
enkel kemi !
ingår i kemi A på gymnasiet!

nu kan du bara böja räkna .. wink

allt som göran sagt här stämmer !!
Det förhåller sig exakt så !!
bra skrivit! 

mvh

emil.ax
9 januari 2006 · 5 Inlägg

Varför sätter inte biltillverkarna värmetråden i kanten då (alt har flera trådar)? Detta skulle ju underlätta markant och man skulle få ett mycket mer exakt resultat och Coanda effekten skulle ju inte kunna påverka något. Finns det sånna luftmassemätare att köpa kanske?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang