Martin 9-3 skrev:
Mortalis skrev:
Martin 9-3 skrev:
Kan man på något sätt påverka automatiska nivåregleringen?
Rätta mig om jag har fel men den justerar väl själv beroende på hur man lastar bilen? Sitter det 3 pers bak och man har skuffen full i sand

så känner den av och vinklar ner halvljuset?
Skulle vara fint att kunna fixa så den inte räknar med de 50kg batterier och baslåda+steg och "låsa" nivån där. Sen räcker det gott för att påverka ljusbilden då baken fjädrar ner 3-4cm med de grejorna

.
Med nya lamporna så ska ljusstyrkan vara mindre, blåare men inte lika stark som originalxenonet. Så man kanske kan kompensera med att vinkla upp dem?

Min golf har iaf ingen automatisk nivåreglering, ställer den manuellt med ett litet reglage, ifall jag lastat bilen mkt..
Sån skulle jag vilja eftermontera. Vore kul att veta hur senorerna funkar, om man kan montera något som lurar dem att bilen är lättare bak
Varför vill du lura någon sensor? Ska du ha lamporna så högt så de bländar?
Standardinställningen(så som lamporna lyser när bilen står till och med ordinarie last) går att justera antingen med justerskruvar eller via databoxen beroende på bil/modell.
Lamporna har inget gyro så de vet inte hur de är inställda. Grundinställningen måste vara korrekt, det som korrigeras med den automatiska nivåregleringen är bara förhållandet mellan fram/bakaxel.
Kolla under bilen så ser du troligtvis små ledade armar på exempelvis höger fram och vänster bak som avgör skillnaden.
Nivåregleringen på BMWs Xenonstrålkastare fingerar på följande sätt . Systemet arbeter i två olika moder; en dynamisk och en statisk:
Den dynamiska “moden” är aktiv:
1.) 30 sekunder efter påslag av tändningen och halvljus
2.) när bromspedalen är nertryckt
3.) under acceleration och retardation större än en förbestämd tröskel. Acceleration och retardation kalkyleras genom jämförelse mellan två konsekutiva hastighetsavläsningar. Detta görs varannan sekund .
Korrigeringen av strålkastarnivån görs i dynamisk mod så snabbt som möjligt, typiskt 300mS.
Vid alla andra tillfällen; t.ex. lugn körning i konstant fart, så är den statiska “moden” aktiv och justering av ljusnivån görs var 30 sekund.