3957
Sök

Snedslitna däck på SAAB 9-5 98:a

biatch
58 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
har precis köpt en 9-5a 98:a och med den följde det med jättefina 18" fälgar med 225/40-18 däck. däcken var otroligt snedslitna - kan det bero på att det är nåt fel på tex framvagnen och bakvagnen? eller är de för breda och slår i inne i hjulhuset i kraftiga gupp? det är på insidan av alla däck de är slitna. förra ägaren säger att fjädrarna är helt slut och slår igenom för minsta lilla - men när jag hämtade den så var det 15" vinterfälgar på och det finns inte en tendens att den slår igenom.

vad tror ni? jag har ju bara 4 däck som med facit i hand är jäkligt snedslitna och undrar varför. vart börjar jag? är det så enkelt att 18" egentligen är för breda med 225 på en 9-5a så jag bör gå ner på 17" så jag kan ha lite smalar däck? eller kan de vara nåt mekaniskt?

sen en fråga - hur gör man för att byta emblemen på huv och baklucka?  lol

Saab 9-5 AERO kombi

31 Inlägg
3 november 2008
lucille skrev:
har precis köpt en 9-5a 98:a och med den följde det med jättefina 18" fälgar med 225/40-18 däck. däcken var otroligt snedslitna - kan det bero på att det är nåt fel på tex framvagnen och bakvagnen? eller är de för breda och slår i inne i hjulhuset i kraftiga gupp? det är på insidan av alla däck de är slitna. förra ägaren säger att fjädrarna är helt slut och slår igenom för minsta lilla - men när jag hämtade den så var det 15" vinterfälgar på och det finns inte en tendens att den slår igenom.

vad tror ni? jag har ju bara 4 däck som med facit i hand är jäkligt snedslitna och undrar varför. vart börjar jag? är det så enkelt att 18" egentligen är för breda med 225 på en 9-5a så jag bör gå ner på 17" så jag kan ha lite smalar däck? eller kan de vara nåt mekaniskt?

sen en fråga - hur gör man för att byta emblemen på huv och baklucka?  lol

Dom är inte för stora dom däcken men kanske göra en fyrhjulsinställning på bilen! emblemen lossar du lättast genom att dra med en nylonlina under emblemet för att få loss klistret sedan får man bända försiktigt då dom även sitter på några centrerings pinnar big_smile

Livet börjar runt 1 Bar =)

1 291 Inlägg
3 november 2008
följdfråga, blir snedslitningen som en typ trappsteg eller hur man nu ska förklara bäst.
troligtvis är bussningarna i bakvagnen slut, väldigt vanligt fel.
har du inte möjlighet att hissa upp bilen och kolla så syns det genom att du får negativ camber bak. dvs att hjulen lutar mot varandra om du kollar på bilen bakifrån.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 november 2008
Om det nedslitna området på däcken har "farthinder" så är det bussningarna som är slut och då kostar det ungefär 3,5K att fixa på Saab.

Runt 2K hos en vanlig verkstad.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

biatch
58 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
okej men då kan de ju vara det som hänt. bustningarna är bytta i bakvagnen precis innan jag köpte den. så de ska vara helt nya ny. däcken som den haft på sommarfälgarna lär ju ha hängt med ett tag. men all 4 däck var ungefär lika dant slitna. så det kanske måste bytas fram med? räcker det att byta bustningar elelr kan det vara nåt mer i bakvagnen? lär väl iofs synas om den fortsätter slita snett då jag precis köpt nya däck.

så 225/40-18 är inte för stort för denna bil?? det låter skönt. big_smile kan även tillägga att den är sänkt om det kan göra nåt med snedslitningen.

om man kollar på däcken så är dem blankslitna (och då menar jag BLANKSLITNA!) på insidan och sedan på utsidan finns det iafl 5mm mönster. det är en jämn snedslitning - så de sluttar jättefint innåt lol

ang emblemen - ska man alltså limma fast dem nya då? vad ska man använda för lim?? (hatar emblem som flagnat så de är silvergärgade) roll

Saab 9-5 AERO kombi

2 164 Inlägg
3 november 2008
225/40 18" är INTE för stort för bilen.
Gör en 4 hjuls inställning på bilen och de är nog så också att du ska tänka på powerflex bussningar i bakvagnen.
Men annars är de nog så att han har sänkt bilen utan 4 hjuls inställning och då är de vanligt med sneslitna däck!

MVH

F

biatch
58 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Gör en 4 hjuls inställning på bilen och de är nog så också att du ska tänka på powerflex bussningar i bakvagnen.
Men annars är de nog så att han har sänkt bilen utan 4 hjuls inställning och då är de vanligt med sneslitna däck!

MVH

F

varför måste man göra 4 hjulsinställning om man sänker den? hur går en sån till??

ett pucko på bilar undrar lol
Senast redigerat av lucille (3 november 2008)

Saab 9-5 AERO kombi

2 164 Inlägg
3 november 2008
lucille skrev:
Fredrik-79 skrev:

MVH

F

varför måste man göra 4 hjulsinställning om man sänker den? hur går en sån till??

ett pucko på bilar undrar lol

I och med att de är individuella hjulställ runt om så blir däckens anläddningsyta fel mot underlaget och däcken slits fel om man inte gör en 4 hjuls inställsning eller som vissa säge hjulinställning runt om.

MVH

F

biatch
58 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
I och med att de är individuella hjulställ runt om så blir däckens anläddningsyta fel mot underlaget och däcken slits fel om man inte gör en 4 hjuls inställsning eller som vissa säge hjulinställning runt om.

MVH

F

ja det känns ju rätt logiskt. men då de bytt bustingarna bak så måste man ju göra en hjulinställning för att de ska bli bra. så frågan är ju om de gjort de över huvud taget. emn han som hade den var pedant så de borde vara gjort. bustningarna byttes efter att han tagit av sommardäcken - antagligen sett att de var slitna snett och gjort nåt åt det.så det kanske är bra nu - men man vågar ju som inte chansa och slita däckena på en halv sesång. big_smile

Saab 9-5 AERO kombi

2 164 Inlägg
4 november 2008
Däcken lär vara slut.
Men de är bra att göra hjulinställning så allt är som de ska vara.
Finns många som skippar hjulinställning runt om för att spara pengar. Men å andra sidan är de ju billigt mot en omgång däck.

MVH

F

biatch
58 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
jo jag ska göra en 4 hjuls inställning. kostar väl bara runt femton hundra?

sen en fundering till - hur vet man vilka fjädrar man ska byta till då det är sänkningssats på nu och vi inte vet hur många mm den är sänkt. finns ju en del olika fjädrar med olika mycket sänkning. det lär ju knappast finnas kvar nån märkning på fjädrarna. nån som har nåt bra tips hur jag får reda på vad jag ska sätt dit? eller ska jag ta 30mm sänkning som verkar vara "standard" om man inte vill ha en bil som snubblar över smågrus? tongue

Saab 9-5 AERO kombi

2 164 Inlägg
4 november 2008
Mellan 600 och 1000 kr för en 4 hjulsinställning.
Sänknings satser finns lite överallt.
Kolla på GE-motorsport, speedparts, maptum och ett antal till så vet du vad som finns.

MVH

F

biatch
58 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
jo alltså jag vet ju vad som finns - men bör man inte sätta dit liknande fjädrar för att de ska bli rätt? så jag vill veta hur jag får reda på vilken längd det är på fjädrna jag har idag så jag kan byta till likdana. måste jag inte byta fram åxå om jag sätter in en anna ängd bak? annars blir den ju ojämn - och det vill jag inte. (dragster) lol

Saab 9-5 AERO kombi

211 Inlägg
5 november 2008
lucille skrev:
jo alltså jag vet ju vad som finns - men bör man inte sätta dit liknande fjädrar för att de ska bli rätt? så jag vill veta hur jag får reda på vilken längd det är på fjädrna jag har idag så jag kan byta till likdana. måste jag inte byta fram åxå om jag sätter in en anna ängd bak? annars blir den ju ojämn - och det vill jag inte. (dragster) lol

Kolla om du inte kan något art-nr eller något liknande på fjädrarna, alternativt ring den tidigare ägaren? Annars om du vill byta fjädrar så köp dom du vill ha nu & när du monterat dom så gör du en 4-hjul inställning. Jag kör på HR fjädrar & gula koni dämpare det är ett hett tips om du vill få lite bättre väghållning. Dämparna kan man ju dessutom att ställa hårdheten på smile
Senast redigerat av Fel_xi (5 november 2008)

658 Inlägg
17 maj 2009
Den typen av slitage på däck på en 9-5 brukar kunna bero på att stötdämparna börjar bli dåliga, troligtvis därför det slår igenom med de större hjulen med. Men visst kan det även bero på bussningar eller hjulinställning. Skulle hursomhelst satsa på en hjulinställning först då det bara kostar ca 600kr.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Sök