Europas "KANSKE" EXTREMASTE Superkart R6, Chassit lackat! provkörning ala 200km/h!

sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juli 2009 · 2 486 Inlägg

Onlyrobin skrev:
jag har beslutat att lägga plenumet ner, och bygga om med böjjar 90  graders vid gasarna, problemet är att om luften vid typ 150km/h tar tag i det så kan det slitas lös,

sen är det inte så aerodynamiskt,

Det går inte att ta 135graders vinklar (alt en 90 & en 45) så det kommer ner ännu mer? Då skulle du få ner plenumet ännu mer, få en vinkel på det som trycker det nedåt och få luften pressad in i luftfiltret av vinddraget. Skulle ju minska luftmotståndet en del med...

Onlyrobin
5 juli 2009 · 434 Inlägg

Elda skrev:
om jag var du skulle jag vinkla den 135 grader frammåt så den pressas ner av luften.

problemet är att jag måste bygga stabilisatorstag på plenumet hur jag än gör, bakåt kan jag enbart vinkla 90 grader, men det jag kan göra är att bocka en aluolåt över helaventilkåpan samt över plenumet, då styrs luften över,


Ska börja kika på det där ikväll, räkna lite på det,

sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juli 2009 · 2 486 Inlägg

Onlyrobin skrev:

Elda skrev:
om jag var du skulle jag vinkla den 135 grader frammåt så den pressas ner av luften.

problemet är att jag måste bygga stabilisatorstag på plenumet hur jag än gör, bakåt kan jag enbart vinkla 90 grader, men det jag kan göra är att bocka en aluolåt över helaventilkåpan samt över plenumet, då styrs luften över,


Ska börja kika på det där ikväll, räkna lite på det,

Varför inte bygga det framåt?
Kommer se bättre ut, stör vingens luftflöde mindre, styr luft över motorn osv. Och ska du sätta ett stag så eliminerar du risken att det ska flyga upp.

Onlyrobin
6 juli 2009 · 434 Inlägg

Tjoho alla glada:) jag e då glad i alla fall....

Idag har man vart i garaget en halvdag, fick kopplingscylindern imorse från Hayabusan:) och än så länge går det fint! jag har monterat den idag gjort fästen till den, jag hoppas verkligen att fästerna håller bra, jag svarvade dom ur en massiv stav i alu. sitter o funderar om det vart bättre o göra i stål, men men vi får se.

Jag var och fick slangarna pressade till det också och ska imorgon testa om kopplingen fungerar, risken finns ju att det blir fel i utväxlingen mellan huvudcylinder och slavcylinder, men men vi får se:)

här är lite bilder, kommentera gärna,

http://i40.tinypic.com/j630o6.jpg

Observera att armen skall modifieras, skall inte se ut som på denna bild, måste göra så att den styrs rätt, svarvade en stång i alu som borde funka fint.
http://i40.tinypic.com/2jfewro.jpg
http://i39.tinypic.com/nzkb4y.jpg

JAG SIKTAR PÅ PROVKÖRNING PÅ FLYGFÄLTET PÅ oNSDAG!smile

nitrox Defloratör.
6 juli 2009 · 641 Inlägg

heden?

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Thedriftking
6 juli 2009 ·

kommer filmen upp på onsdag om du åker dit då? eller kommer film dan efter?  vill se den på film när den rör sig,


grymt bygge big_smile  man kan ju bara älska den smile

_Wallis_
6 juli 2009 · 4 506 Inlägg

Tycker du ska vara riktigt stolt över ditt bygge oavsett om den kommer klara av att leva upp till dina förväntningar prestations messigt eller ej. Den e ju så jävla väl byggd så det är inte klokt.

//Wallis

Kan du andas kan du dö.
Onlyrobin
7 juli 2009 · 434 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Tycker du ska vara riktigt stolt över ditt bygge oavsett om den kommer klara av att leva upp till dina förväntningar prestations messigt eller ej. Den e ju så jävla väl byggd så det är inte klokt.

//Wallis

tack! det värmer så jävla mycket då dessa kommentarer trillar in, man blir ju nästan lite mallig:)
Jag hoppas allt fungerar, det som inte fungerar kommer jag få att fungera,

Hoppas kedjeanordning etc fungerar bra.

Film kommer gissningsvis samma dag eller dagen efter.

Onlyrobin
7 juli 2009 · 434 Inlägg

nitrox skrev:
heden?

Kanske;)

nitrox Defloratör.
7 juli 2009 · 641 Inlägg

Onlyrobin skrev:

nitrox skrev:
heden?

Kanske;)

Hmm hade vart kul att komma och fota lite:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
mattiaaas
7 juli 2009 · 164 Inlägg

riktigt fet, creds till bygget från mig till dig!
hoppas på en film imorn då!
lycka till

Onlyrobin
7 juli 2009 · 434 Inlägg

nitrox skrev:

Onlyrobin skrev:

nitrox skrev:
heden?

Kanske;)

Hmm hade vart kul att komma och fota lite:P

Har du nån bra kamera?

pma. ditt nr kan jag sms,a då jag far.

det hänger på när jag får låna lastbilen jag ska frakta på.

Onlyrobin
7 juli 2009 · 434 Inlägg

Har precis kommit från garaget,
Jag har fått igång kopplingen nu, men det vart inte riktigt rätt, man får pumpa lite för att få ut kolven för att frikoppla,
den slår bara 10mm då den e fullt ute så jag måste göra om i geometrin lite.
Men för provkörningen imorgon funkar det klockrent,
jag crossväxlar ju!


Sen har jag gjort ett stag till insuget så att det inte skall slitas lös av fartvinden.


GUD JAG E FAN NERVÖS INFÖR MORGONDAGEN! MAY GOD BE WITH ME.....

daNNe_maN
7 juli 2009 · 225 Inlägg

Hehe, ut och gasa med monstret nu big_smile

nitrox Defloratör.
7 juli 2009 · 641 Inlägg

Onlyrobin skrev:

nitrox skrev:

Onlyrobin skrev:

Kanske;)

Hmm hade vart kul att komma och fota lite:P

Har du nån bra kamera?

pma. ditt nr kan jag sms,a då jag far.

det hänger på när jag får låna lastbilen jag ska frakta på.

joo det har jag.

Men när jag tänker efter så vet jag inte om jag kan ta mig till boden i morgon sad

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
KD
8 juli 2009 ·

Lycka till med provkörandet! Tänk på däckstempen bara, inget kul att gasa fullt på trean med kalla däck.

Onlyrobin
8 juli 2009 · 434 Inlägg

Tjoho! nu e jag tillbaka från provkörningen, ingenting har gått sönder.
men det är ju givetvis inte så att allt går som på räls,
Mitt snygga insug som jag byggt verkar inte fungera, jag gissar på att det är det, den vill inte varva över 9k rpm, det börjar som mota...
ingen tjuvluft eller så.
Så jag ska försöka få tag i en orginal luftburk omgående så är det någon som har en så vore jag grymt glad o få köpa den.

Lite småläkage typ kopplingscylindern och en bränsleslang, smågrejer i sammanhanget.

Den e som en dröm att köra, otroligt bra bromsar! aerodynamiken verkar fungera ypperligt, provade säkerligen o köra 150km/h i alla fall, (många döda myggor i fronten)

Efter att jag kört ikväll så har kedjan blivit rejält mkt slakare så jag måste hitta en bra lösning för det sen, en bra sträckare.

Däcken är det extremt fäste i då dom får upp tempen skitbra.

Jag har givetvis filmat lite, men jag har tagit det extremt lugnt då detta är första turen, den är också extremt låg så minsta sten tar i fronten,

Observera att den inte går bra, den e kraftlös, varvar typ 9000rpm endast, men detta måste bero på luftburken känns som det, den får nog med soppa, går bra i övrigt, visst avgassystemet kan ju vara en bov men den ska ju varva ut i alla fall.


Lägger nu upp lite bilder..
polaren Erik har tagit några riktigt bra bilder under körningen dessa kommer upp imorgon alt kanske ikväll.

här är nån jag tog.

http://i30.tinypic.com/fncwgj.jpg
http://i25.tinypic.com/20swxzs.jpg
http://i28.tinypic.com/2aopjc.jpg

Och här en video, men som sagt jag tar det väldigt lugnt och den går inte bra som ni kanske ser.

http://videos.streetfire.net/video/R6-S … 694434.htm
http://videos.streetfire.net/video/Supe … 694435.htm
ursäkta min dumma kommentar i början (mupp)


jag kommer lägga upp mer filmer imorgon

Senast redigerat av Onlyrobin (8 juli 2009)

daNNe_maN
8 juli 2009 · 225 Inlägg

Grattis till en förhållandevis lyckad första provkörning! big_smile
Synd bara att den inte varvar ur ordentligt sad Men det löser du nog, så vi får höra hur besten låter när den får släppa lös alla ponyerna big_smile Gött ljud redan nu dock, lycka till!

M1cha
9 juli 2009 · 645 Inlägg

Lustigt, min kusin och mosters man har precis köpt sig en superkart och har tittat mycket på ditt projekt. Det kommer nog köra med en liknande setup, med R6-motor. Hoppas den går problemfritt iaf!

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
leksak Kanon..
9 juli 2009 · 1 473 Inlägg

Ang varvet.
Lardi här på g.org köpte sig nyligen en R6a, den ville inte varva ur ordentligt först innan han satte på helsystemet han fick med.
Hans är väl troligen bestyckad med helsystemet så därför gick hans dåligt med originalsystemet som satt på för besiktning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang