Sänka volvo 240

Addy
8 december 2008 · 79 Inlägg

Lättaste sättet att byta till sänkningsfjädrar i fram på volvo 240? måste man demontera hela fjäderbenet eller går det ändå?

_Voolvo
8 december 2008 · 13 Inlägg

Det bästa å lättaste är att demontera fjäderbenen, går inte annars (Vad jag vet). Men på dom bilarna brukar de inte va något problem med att demontera fjäderbenen.

Polara
9 december 2008 · 430 Inlägg

ja ska du byta ut fjädern så måste du lossa benet så du kan vika ut de, annars om du bara ska kapa varv så går det på plats...

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Hilmer
9 december 2008 · 1 779 Inlägg

Det är ju lite tråkigt på 240 då bromsslangarna sitter fast på fjäderbenet och man måste dela på dessa om man vill ha bort "benet" till arbetsbänken.
Alternativet är att släppa skruvarna uppe vid topplagringen, släpp krängningshämmaren från länkarmen, böj försiktigt ut/ner fästet i karossen för bromsslangarna (detta för att inte vika slangarna för mycket), en fördel om man även släpper antingen styrled eller länkarm också för att sedan kunna vika ut hela fjäderbenet utanför skärmen. Väl där så är det ju bara att pressa ihop fjädern med spännare och demontera.
En mutterdragare är en klar fördel, krävs ev annars specialverktyg för att kunna släppa på stötdämparen upptill.

PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
13 december 2008 · 137 Inlägg

Man behöver inte plocka av fjäderbenen. Du kan plocka ur stötdämparna istället, om "muttrarna" som håller dem inte har rostat fast. Använd fjäderspännare, lossa och plocka bort topplagringarna och sen tar du stötdämparna uppåt genom hålen i fjädertornen, sen kan du lirka ut fjädrarna utan problem.

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang