2195
Sök

bättre att ge basen mer än vad den "tål"?

stahre
8 december 2008
Trådstartare
Hej! jag undrar om det är så som alla säger med att man ska ge basen så mycket det går.. Alltså typ ett steg på 800rmsw till en bas på 250rmsw? Vad gör det för skillnad? bättre kontroll eller? Borde inte basen bara klara av den specen den har? Alltså ger det inte bättre eller åtminstånde lika bra att ha ett steg med 250rmsw till en bas på 250rmsw etc?

1 045 Inlägg
8 december 2008
bättre ha för mycket effekt,
har du för lite är det lätt du distar får dålig signal och bränner basen, detta händer nog oftas när du vill spela högre, du märker basen tål det,
men steget orkar inte..

så jag skulle säga mer effekt en vad basen är speccad på.

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
man vill ha gain 50% max . mkt ström. mkt kontroll,  om en bas är seriös på seriösa 250rms ge den utan tvekan 500rms om du vill. gain hälften. det är strömmen det handlar om .  lira perfekt med ett batteri ska man kunna med allt under 500rms om kablar. generator mm allt funkar perfa

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 december 2008
mk_sound skrev:
man vill ha gain 50% max . mkt ström. mkt kontroll,  om en bas är seriös på seriösa 250rms ge den utan tvekan 500rms om du vill. gain hälften. det är strömmen det handlar om .  lira perfekt med ett batteri ska man kunna med allt under 500rms om kablar. generator mm allt funkar perfa

Man kan inte på förhand bestämma hur en gain ska vara ställd..
Det avgör huvudenheten.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 851 Inlägg
8 december 2008
Allt har väl sin gräns förståss..men det är bättre att ge basen mera effekt än för lite effekt.

1 045 Inlägg
8 december 2008
Tokken skrev:
mk_sound skrev:

Det avgör huvudenheten.

wink vad ska jag säga....  vad ska jag säga, hoppas ni lyssnar på tokken..

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
Tokken skrev:
mk_sound skrev:

Det avgör huvudenheten.

där kom den . men dom som man har nu och ställer med . är det ca 50 % det gäller . för stegets bästa

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

6 851 Inlägg
8 december 2008
mk_sound skrev:
Tokken skrev:
mk_sound skrev:

Det avgör huvudenheten.

där kom den . men dom som man har nu och ställer med . är det ca 50 % det gäller . för stegets bästa

Stegets bästa..nej nej..basens bästa möjligen

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
NMI skrev:
Tokken skrev:
mk_sound skrev:

Det avgör huvudenheten.

wink vad ska jag säga....  vad ska jag säga, hoppas ni lyssnar på tokken..

på tokken. men även dig . du är oxå grym på biljud , jag tillhör dom sämre men jag lär mig av er

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
TT-Avant skrev:
mk_sound skrev:
Tokken skrev:

Det avgör huvudenheten.

Stegets bästa..nej nej..basens bästa möjligen

jahaa. ja men de sanning de nog . pga basen har sin max effekt. slutsteg kan finnas hur mkt som helst. men det är elementet som brister till slut ja? härligt och lära sig. men vist ger två slutsteg med ett på gain max och ett på gain hälften. den som ger på häften ger renaste effekten?

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
med tanke på ström osv . hur mkt steget belastas oxå

199 Inlägg
8 december 2008
haha jag säger huvudenheten, som bestämmer ,, jag kör MAX gain skruvar sen ner basen(signalen) på huvudenheten ! har aldrig kört på 6+ bas .. kör 15- ist ! många högtalare idag klarar av mer effekt än vad de  står på dom ! tror de som står med rms oftast är konstant i 12 timmar eller vad det är ? kan ha fel bara något som jag har för mig sen långt tillbaka.
mvh Alex

6 851 Inlägg
8 december 2008
attityds_problem skrev:
haha jag säger huvudenheten, som bestämmer ,, jag kör MAX gain skruvar sen ner basen(signalen) på huvudenheten !

Hmm..det betyder ju i sig att du skickar en svagare signal ifrån HU till steget än va det kan klara av..njä..skulle nog ställa CD sub. out på 2/3-max och sedan ställa ner gain på steget.
Detta för att steget ska få en så ren signal som möjligt från början..men jag kan ha fel där.

199 Inlägg
9 december 2008
TT-Avant skrev:
Hmm..det betyder ju i sig att du skickar en svagare signal ifrån HU till steget än va det kan klara av..njä..skulle nog ställa CD sub. out på 2/3-max och sedan ställa ner gain på steget.
Detta för att steget ska få en så ren signal som möjligt från början..men jag kan ha fel där.

du har nog rätt du har nog mer kunskap än mig, vet att du hållt på längre än mig, jag har inte haft några problem med stegen eller ljudet. kommer ihåg att jag gjorde det mest för att när jag linkade stegen så ville jag köra samma gain på båda så det lättaste var ju att maxa för man kan ju inte missa max tongue vet ju nu att bara det ena steget (master) är det man ska pilla på . men är nöjd med basen hör inga fel eller så ,,fast det kan ha att göra med min hörselskada roll stegen bli inte varma i heller förän typ 6 timmars resa blir de lite varma..

mvh Alex

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 december 2008
Vet folk som har sina steg minimalt gainade och som spelar skjortan av det mesta.

Så nej......det finns ingen "regel" på hur ett steg skall vara gainat förutom att det skall vara RENA signaler....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
9 december 2008
Ingen "regel" kanske - men "best practice" i alla fall.

Inställningar av lågnivå skall ske så att man har tillräcklig headroom för att undvika klippning (av lågnivåsignalen) men ändå vara så pass hög att man tillgodogör sig så stor S/N som möjligt.
Dessutom skall man i länkade lågnivåkedjor sträva efter så normerade signalnivåer som möjligt.

/Göran

Lonefox skrev:
Så nej......det finns ingen "regel" på hur ett steg skall vara gainat förutom att det skall vara RENA signaler....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

260 Inlägg
9 december 2008
TT-Avant skrev:
attityds_problem skrev:
haha jag säger huvudenheten, som bestämmer ,, jag kör MAX gain skruvar sen ner basen(signalen) på huvudenheten !

Helt riktigt, man ska öka på huvudenheten och sänka på slutsteget.

10 287 Inlägg
9 december 2008
Svaret är att det beror på......

Har du en felaktig lådkonstruktion (framförallt portade lådor) och/eller spelar under lådans avstämningsfrekvens så kan du knäcka en 1000W bas med 200W.

Det man vill undvika när man säger att man vill ha kraftigare steg än basens märkeffekt är att undvika att stegets utsignal klipper och lämnar elementet "hängande" i sina ytterlägen eftersom man då försämrar kylningen av talspolen.

Man måste inse att ljud är logaritmiskt - så skillnaden mellan 500 eller 600W är i sig inte hörbar eller knappt ett steg på volymen. Detta jobbar både till ens fördel och nackdel. Fördel så tillvida att genomsnittliga effektnivåer i vanlig musik ligger långt under maxeffekt. Även om man har ett steg på 1000W och spelar högt ( men utan klippning) så ligger typiskt medeleffekten över tid till basen på typiskt 100W eller mindre. nackdelen med att det är logaritmiskt är att det går väldigt fort på slutet när man höjer volymen det där extra hacket och att en liten klippning med ett steg extra på volymen blir tokklippning.

Men precis som så mycket annat så handlar detta om erfarenhet, tanke i konstruktion, korrekta inställningar och förstånd i handhavande.

/Göran

stahre skrev:
Hej! jag undrar om det är så som alla säger med att man ska ge basen så mycket det går.. Alltså typ ett steg på 800rmsw till en bas på 250rmsw? Vad gör det för skillnad? bättre kontroll eller? Borde inte basen bara klara av den specen den har? Alltså ger det inte bättre eller åtminstånde lika bra att ha ett steg med 250rmsw till en bas på 250rmsw etc?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

329 Inlägg
9 december 2008
attityds_problem skrev:
TT-Avant skrev:

du har nog rätt du har nog mer kunskap än mig, vet att du hållt på längre än mig, jag har inte haft några problem med stegen eller ljudet. kommer ihåg att jag gjorde det mest för att när jag linkade stegen så ville jag köra samma gain på båda så det lättaste var ju att maxa för man kan ju inte missa max tongue vet ju nu att bara det ena steget (master) är det man ska pilla på . men är nöjd med basen hör inga fel eller så ,,fast det kan ha att göra med min hörselskada roll stegen bli inte varma i heller förän typ 6 timmars resa blir de lite varma..

mvh Alex

och max är inte säkert att det är lika på två lika dan steg det kan skilja och det kan vara den avgörande db om man tävlar så det bästa är att köra med ton och en multimeter för att mäta in steg.. för dom ska vara lika annars kan dom mot arbeta varandra och rent av ta sönder basen.
men nu körde du ju linkat och då är det ju bara på enna steget man ändrar..

Oscarr skrev:
TT-Avant skrev:
attityds_problem skrev:

brukar köra bas och det på cd runt 0 och absolute ingen bas boste och liknande på.. dock så hade jag mitt instält för tävling så när man körde runt fick man ju ställa ner basen så mycket det gick på cd för basar gillar ju intte så mycket effekt i flera timmar för det fins ju bara ett lägge på vol ratten och det är ju samma läge som fins på gaspedalen "i botten" :-)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

6 851 Inlägg
9 december 2008
Herr Nilsson skrev:
Oscarr skrev:
TT-Avant skrev:

brukar köra bas och det på cd runt 0 och absolute ingen bas boste och liknande på.. dock så hade jag mitt instält för tävling så när man körde runt fick man ju ställa ner basen så mycket det gick på cd för basar gillar ju intte så mycket effekt i flera timmar för det fins ju bara ett lägge på vol ratten och det är ju samma läge som fins på gaspedalen "i botten" :-)

Ja, självklart menar jag inte att bas skall vara på fullt, utan har man en separat sub.out med ställbar volym, DEN bör vara på max eller nästan max. Det är den man ställer signalen ut från CD spelaren till slutsteg (iaf. på Alpine).
Men i övrigt håller jag med Anders om bassbost m.m funktioner att de bör stå på noll, eller strax omkring noll.

Sök