Överväxel /Overdrive / planetväxel
Den första Laycock de Normanville overdriven monterades 1948 i en Standard Vanguard(föregångare till Triumph)
Bakom den låg Laycock (Ken Walker) och en US Capten Edgar de Normaville som jobbade med transmissioner.
Sedan dess har denna overdrive monterats i en mängd olika bilar: Jaguar, Aston Martin, Ferrari, Austin Healey, Jensen, Bristol, AC and Armstrong Siddeley, Triumph, Sunbeam, Volvo. MG, Reliant, Vauxhall, Opel, Ford, TVR, Gilbern,AMC, Chrysler mfl.
Totalt finns det 5 olika modeller, beroende på motorstorlek. Men som sagts används LdN overdrive i bilar med effekter från 50 hkr - 500 hkr. I vissa av dem var enheten kopplad så att den kunde användas på bilens alla fyra växlar, vilket i princip gav en 8-växlad låda. I volvos fall användes den dock enbart på 4-ans växel och gav därmed bilen en 5-växlad låda. Vilket som är att föredra vill jag inte gå i clinch på. Men har genom åren råkat ut för en mängd växellåds problem just gällande 5-ans växel.
Samma princip med en planetväxel används ju på alla Lastbilar av idag. Så personligen skulla jag inte förkasta en OD i första taget, de är dessutom ganska lätta att reparera och hålla vid liv så länge de sköts enligt anvisningarna.
I mig veterligen alla dessa enheter utom monterade på Volvo skall därför vanlig motorolja användas typ 10-30 /10-40 olja istället för växellåds olja.
http://www.overdrive-repairs.co.uk/lefim1.jpg