koppling till saab 9000

dogren
7 mars 2006 · 49 Inlägg

tjena saabfolket!! någon av er där ute som har en sprängskiss över kopplingshuset till lådan som sitter på b234 motorn på 9000cs -92? jag har lite problem med hydrauliken:(  tacksam för svar..

Senast redigerat av dogren (7 mars 2006)

med jetplan i generna
jonTe
8 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Du menar slavcylindern?
Vad är problemet?

MVH Jonas
..............
dogren
8 mars 2006 · 49 Inlägg

förmodligen slavcylindern. troligast är väl att det bara är ngn o-ring som behöver bytas. men vet du om det är ngn större fara att åka med bilen? för kopplingen funkar ju faktist..

med jetplan i generna
EbbeW
8 mars 2006 · 86 Inlägg

Så länge du kan få i växlarna utan att det skrapar i lådan är det inga problem. Du kan aldrig få problemet med slirande koppling pga för litet spel, som på bilar med vajerkoppling. Repsats för slavcylindern kostar 130kr på Mekonomen.

dogren
8 mars 2006 · 49 Inlägg

EbbeW skrev:
Så länge du kan få i växlarna utan att det skrapar i lådan är det inga problem. Du kan aldrig få problemet med slirande koppling pga för litet spel, som på bilar med vajerkoppling. Repsats för slavcylindern kostar 130kr på Mekonomen.

jag får hoppas att inte hela skiten är skrot då. för en helt ny slavcylinder kostar väl runt 1200kr? ska jag hålla koll på vätskan då? om det läcker om slavcylindern kan väl det bli luft i bromsarna om jag har otur??

med jetplan i generna
jonTe
8 mars 2006 · 5 710 Inlägg

dogren skrev:
för kopplingen funkar ju faktist..

...och då frågar jag igen:
Vad är problemet ?

dogren skrev:
jag får hoppas att inte hela skiten är skrot då. för en helt ny slavcylinder kostar väl runt 1200kr?

Sällan de är så dåliga att de inte går att renovera, ofta beror krånglande slav på smuts i systemet som förstör tätningarna.

dogren skrev:
om det läcker om slavcylindern kan väl det bli luft i bromsarna om jag har otur??

Nej.
Dock använder man gemensamt kärl (påfyllningsburk) men det är sepatata kretsar för broms / koppling.

MVH Jonas
..............
dogren
9 mars 2006 · 49 Inlägg

separata kretsar viste jag att det var. men det som jag trott var att om packningen till slaven läcker så borde ju det ta luft någon stans.. men bromsarna kan altså inte ta luft oavsett hur länge jag kör med trasig packning till slaven?

PROBLEMET ÄR: att mottrycket i kopplingen har försvunnit för mej. men det går att koppla, men då får jag trycka ner pedalen helt i golvet och det behövs ju inte annars, så hinner jag flytta på foten innan pedalen åker upp igen=/

Senast redigerat av dogren (9 mars 2006)

med jetplan i generna
EbbeW
9 mars 2006 · 86 Inlägg

Du kan inte få in nån luft i bromsarna hur länge du än kör med trasiga kopplingsgrejor :-)
Renovera slavcylindern.

dogren
10 mars 2006 · 49 Inlägg

EbbeW skrev:
Du kan inte få in nån luft i bromsarna hur länge du än kör med trasiga kopplingsgrejor :-)
Renovera slavcylindern.

okej.. tråkigt att riva ner växellådan bara...sad någre tips på hu man gör det enklast?

med jetplan i generna
jonTe
12 mars 2006 · 5 710 Inlägg

dogren skrev:
någre tips på hu man gör det enklast?

-Bort med hjulet.
-Bort med innerskärm.
-Demontera nödvändig plast på undersidan.
-Rensa lite lagom under huven, tryckrör, batteri + konsol. Vill du trängas lite går det utan att ta bort dessa delar....
-Lossa röret till kopplingen, det kommer olja....
-Lossa  de 3 skruvarna till spindelleden.
-Lossa krängarpinnen i länkarmen.
-Lossa inre drivknutsdamasken på förarsidan.
-Lossa spindeln och dra ur drivaxeln.
-Plasta in tripoden på axeln så den skyddas mot smuts.
-Montera en bygel att hänga motorn i:

http://img21.imageshack.us/img21/3946/bygel1zb.th.jpg
Usch va det ser ut...

-Lossa framvagnsbryggan, sitter ett par skruv vid "flygplansbussningen", styrväxel, och i främre hörnet.
-Lossa växellådans fästpunkt i framvagnen och fäll ned framvagnsbryggan alternativt ta loss hela bryggan.
-Demotera växelförargummit.
-Lossa kontakten till hastihetsgivaren.
-Börja lossa alla skruven till lådan men spara de 2 övre. De vid startmotorn är förjä***** :evil:

Nu är det dax att ta ned skrället och i det här läget är det en fördel om man är 2 personer eller har en domkraft/växellådslyft tillhands.

-Demontera de 2 återstående skruven och jucka dän lådan. Drivaxeln på passagerarsidan behöver du inte tänka på, den sköter sig själv:

http://img115.imageshack.us/img115/9428/ladaborta5jf.th.jpg

Att renovera slaven är ganska lätt,lite o-ringar bara smile
Det svåraste är väl att beställa en , finns 2 olika -92 nämnilgen men kolla nummret på lådan så skall det bli rätt.
Byt gärna kopplingsslang/rör  då gummit i slangen kan vara av dålig kvalité. Röret lär vara rätt rostigt oxo på en gammel -92:a, på min ramlade det nästan isär....
Leta efter oljeläck bakom svänghjulet och hittar du det så läcker packboxen vid vevaxeln.
Demotera isf svänghjulet och byt denna.

Sedan är det bara att montera ihop allt igen  :happy:

Lite att tänka på vid monteringen:


-Dra den stora skruven som sitter i ett öra i sumpen SIST och tänk på att inte dra den tokhårt, finns risk för att sumpen spricker annars och det är jobbigt....
-Kopplingen måste luftas och när du gör dettta skall burken vara full full full!
Fyll på ofta oxo.
En "luftman":
http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog_images/tillbbild/small/42-71340.jpg
är inte fel att använda, det underlättar.

Att inhandla/skaffa:
-Bromsvätska.
-Fett till inre drivknut.
-Renoveringssats till slaven.
-Nytt kopplingsrör?
-Bygel att hänga motorn i.


___________________________________________________________
Ovanstående är taget från huvudet, dvs det kan förekomma tankevurpor och småfel.
Hoppas det hjälper nått.

MVH Jonas
..............
dogren
12 mars 2006 · 49 Inlägg

det var inte lite jag skulle göra där...=/ men som den optimist jag är så säger vi att det ser ut att va mer jobb när det står skrivet=) tack jonte, får se hur det kommer gå.. resultat kommer

Senast redigerat av dogren (12 mars 2006)

med jetplan i generna
dogren
28 mars 2006 · 49 Inlägg

FEL HITTAT!! nu vet jag äntligen vad det är som är felet=) det var inte slaven utan huvudcylindern. jag provade att lufta systemet baklänges. jag tog oljekannan och satte på luftnippeln o pumpade bromsvätska bakvägen, och nu har jag koppling ett tag till=)

med jetplan i generna
Catling Old School Ford
28 mars 2006 · 600 Inlägg

nån borde klistra det som Jonte skrev smile

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
RazorBlade_
30 augusti 2007 · 46 Inlägg

riktigt bra tråd måste jag säga. ska själv meka ny slav nu. jonte du har inte fler bilder? eller kanske dom bilderna högupplösta?
MVH

Senast redigerat av RazorBlade_ (30 augusti 2007)

Saab 9-3 Aero Biopower "Pärlan med E85" (2002)
Fredrik-79
31 augusti 2007 · 2 164 Inlägg

Läcker de inte bromsvätska är de huvudcylindern som är dålig.
Läcker de bromsvätsa är slaven som är dålig.

Man ska helst byta slaven men huvudcylindern kan man renovera ganska enkelt.
Glöm inte att töm ur all gammal bromsvätska till kopplingen.

MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (31 augusti 2007)

Saab 9-5 SE (2001)
RazorBlade_
31 augusti 2007 · 46 Inlägg

Ja precis. Har kunnat konstatera att det är slaven som är kass så har typ en halv motor att plocka ner hmm.
Jaså det räcker inte med att bara renovera slaven då? de e ju typ 1000 spänn för en ny slav. visst ja har ju råd men känns ju lite onödigt om slaven i övrigt ser fin ut. Vart kan men sen hitta slangen/röret som går mellan slaven och huvud cylindern? har letat runt men hittar bara till årsm 90 och uppåt?
MVH

Saab 9-3 Aero Biopower "Pärlan med E85" (2002)
Fredrik-79
31 augusti 2007 · 2 164 Inlägg

RazorBlade_ skrev:
Ja precis. Har kunnat konstatera att det är slaven som är kass så har typ en halv motor att plocka ner hmm.
Jaså det räcker inte med att bara renovera slaven då? de e ju typ 1000 spänn för en ny slav. visst ja har ju råd men känns ju lite onödigt om slaven i övrigt ser fin ut. Vart kan men sen hitta slangen/röret som går mellan slaven och huvud cylindern? har letat runt men hittar bara till årsm 90 och uppåt?
MVH

Har du kollat med speedparts?
Annars är de väl saab som gäller!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
RazorBlade_
1 september 2007 · 46 Inlägg

Aa speedparts har ja kollat och dom hade bara från åsm 90 och uppåt. Men skiljer det något egentligen ? Man tycker ju att det borde vara samma.
MVH

Saab 9-3 Aero Biopower "Pärlan med E85" (2002)
jonTe
3 september 2007 · 5 710 Inlägg

Oj vilken gammal "skåpmat" som dykt upp....

RazorBlade_ skrev:
riktigt bra tråd måste jag säga. ska själv meka ny slav nu. jonte du har inte fler bilder? eller kanske dom bilderna högupplösta?
MVH

Vad vill du ha bilder på?

MVH Jonas
..............
RazorBlade_
6 september 2007 · 46 Inlägg

Du hade lagt upp 2 bilder på din 9000 som du hade rivit ner växellådan på i början av tråden. Antar att du bytte slaven. Har pallat upp skiten och tagit väck diverse saker som satt lite i vägen (konsol,tryckrör och så). Vad är det mer exakt sen som man ska ta bort ? Är total novis på såna avancerade meckningar.
MVH

Saab 9-3 Aero Biopower "Pärlan med E85" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang