Hur röstar du på en bil?

expect1991
30 december 2008 · 1 814 Inlägg

Tjena allihopa!

Jag undrar hur ni tänker när ni ska rösta på en bil, vad är det ni tar hänsyn till och vad avgör vad eran röst hamnar på?

Jag personligen röstar 5or oftast på bilar som är på något sätt: Trimmade, stylade eller väldigt ovanliga. Jag röstar så för att jag tycker inte om att man ska kunna "köpa sig" en röst utan som bilälskare verkligen förtjäna denm men det är ju bara jag smile

Annars kan folk bara köpa sig en dyr bil och få massa 5or utan att kunna eller ens bry sig om bilar.hmm

SÅ, Hur röstar du?

terazzi
30 december 2008 ·

Hur helheten är smile
Insida/som utsida

Finns det nån tanke med sakerna som är på bilen?
Byggt på ett speciellt sätt,och hur isåfall/med andra ord tema på den!

Hur pass unik den är i jämförelse med andra..
Men som sagt helheten!!

Tiger1978 Fattig student
30 december 2008 · 1 282 Inlägg

Röstar bara om bilen faller mig i smaken.. behöver inte vara i utställnings skick bara den är cool, udda eller snygg... Tycker att man inte behöver rösta på bilar man inte gillar, gillar man inte så kan man ju bara skita i att kolla på dom wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
expect1991
30 december 2008 · 1 814 Inlägg

Måste nog hålla med om att helhet och just tema är viktigt smile

Rspeter Audi A5 quattro driver.
30 december 2008 · 2 203 Inlägg

Jag går oxå efter helhetsintrycket. En orginalbil i fint skick kanske inte får en 5:a men en lätt modifierad/lite stylad snygg bil får höga poäng av mig. Sen lägger ju folk upp rostiga rishögar som ofta får 1:or.

s12 Nissan Gazelle
30 december 2008 · 1 460 Inlägg

jag röstar för att bilen ser bra ut och att jag gillar modellen / märket

Nissan Silvia
Mortalis VW-nörd?
30 december 2008 · 4 332 Inlägg

Viktigt är också att det är hyggligt bra bilder tagna. Det kan göra eller förstöra en bil. Att lägga upp bilder från en 2 megapixel mobilkamera på en ferrari som står på tåget i eurotunneln förstör tex den bilen tongue
Bilen i sig måste inte va skitsnygg, men om kortet är bra gjort så blir iaf ja impad...

2-8Injection
30 december 2008 · 120 Inlägg

Sant, bilderna är viktiga. Likaså ska bilen vara smakfullt stylad eller i ovanligt bra skick för att jag ska ge höga betyg. Märke och modell är svårt att bortse ifrån, även om man inte ska stirra sig blind på det..

TRYIT Teddan
30 december 2008 · 2 495 Inlägg

låga betyg får uppenbara rishögar som inte platsar här inne.
höga betyg får bilar som jag gillar, behöver inte vara stylade eller något utan bilar som i mina ögon är snygga original eller inte.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Frosted
30 december 2008 · 1 878 Inlägg

Det är väl enskild åsikt. jag röstar efter det jag ser. tittar oftast inte på vad det är för märke på bilen. Tex: är det en ful gammal rostig ford fiesta från 85 med världens största osthyvel på taket = solklar 1:a.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Syst3m
30 december 2008 · 1 079 Inlägg

För mig är motorn väldigt viktig när jag röstar. Är den assnygg men bara har en liten 1,6 liters sugmotor får den inte en 5:a. Dvs. helheten är viktig, en snygg och motorstark bil har ju högre chans på att få den där 5:an.

Är den då ful och innehar liten motor får den inte många poäng...

Skicket är väldigt viktigt också. En gammel Amason som gått 100 mil i orört org skick får ju en 5:a,, "dömer bilen individuellt".

Senast redigerat av Syst3m (30 december 2008)

volvokrille12 Blyfot
30 december 2008 · 829 Inlägg

Ser till helheten. Skicket på den osv.

"bara en mor kan älska en sån son"
Aerodynamik ...
30 december 2008 · 7 120 Inlägg

Jag röstar bara 5 på alla japanska bilar och 1 på resten!

Sarge
30 december 2008 · 2 337 Inlägg

Jag röstar helt och hållet efter min subjektiva bedömning, vilket innebär ett visst röstande baserat på märke. Som exempel, en helt original Audi A4 Avant får troligen högre betyg av mig än en helt original Volvo V40, eftersom jag gillar Audi bättre och tycker att den är snyggare. Men vi pratar fortfarande inga toppbetyg där. När det handlar om 4:or och 5:or i betyg, då tittar jag på helheten - kvalitet på modifikationer etc och kvalitet på bilder. Jag röstar med hjärtat wink

Muttley
30 december 2008 ·

skitbilar får låga betyg, även om de har extremt fula saker på sig som fula vingar eller annat trams.
bilar som jag överhuvudtaget vill ge 5or är bilar i nyskick alternativt supersport bilar för mig är de då ferrari och lamborghinis.
men även en vanlig bil kan få en 5a om de är riktigt fina. men de är inte många tycker jag.

Rquired Allmänt envis
30 december 2008 · 12 512 Inlägg

Som sagt tidigare i tråden, det viktigaste är ju att bilen ger ett bra intryck på fotona. Sen spelar det ingen roll om det är en hyundai eller ferrari. Men den "sista" stjärnan, dvs 5p ger man kanske bara till lite speciella eller väldigt seriöst modifierade bilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
30 december 2008 · 4 637 Inlägg

Jag röstar mestadels 5:or på bilar jag tycker är fina. Det blir mest att jag röstar på bilar jag gillar, resten hoppar jag över men det händer att jag ger en bil jag egentligen hatar en 5:a för att den är ovanligt fin eller välstylad, sådant ska berömmas oavsett märke eller modell. Det känns fel att ge en fin/välstylad bil låga poäng bara för att man tycker att modellen är ful.

JG
30 december 2008 · 139 Inlägg

jag röstar bara om jag gillar det jag ser, annars låter jag bli, jag är ett stort "fän" smile av motorbyggen, rejsbyggen och trimm, men även gamla klassiker och speciella originalbilar är trevligt, sen sker det med automatik att jag ger god kritik till nära o kära såklart.

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
v50sport
31 december 2008 · 230 Inlägg

Röstar efter magkänslan...Tycker man bilen är snygg eller är något lite extra!

Alecci
31 december 2008 · 2 014 Inlägg

Helhetsintryck, genomgående tema och känsla för detaljer är vad som plockar poäng hos mig. Det ska vara seriöst och komplett samt naturligtvis se bra ut.

Att jag går främst efter det visuella innebär inte att jag går enbart på det, men då det ofta är svårt att avgöra via nätet hur en bil låter, hur den går eller vilken körkänsla den förmedelar är det inte konstigt att utseendet står för en stor del av bedömningsgrunden.

En originalbil får aldrig mer än en 4 från mig såvida det inte är en väldigt ovanlig bil, exempelvis tillverkade i begränsade exemplar, etc.

Naturligtvis styrs det hela av ens personliga smak, både vad gäller märke och modell samt stuk på trimning och/eller styling.  Skulle man inte rösta personligt skulle man ju lika gärna kunna begränsa systemet till max en röst per bil, någonsin.

Till skillnad från andra så röstar jag även på bilar jag inte tycker om eller förtjänar ett högt betyg. Att enbart dela ut höga betyg till ett fåtal bilar skulle snedvrida systemet. Ska jag beskriva det steg för steg blir det så här:

5:Lysande helhetsintryck, mycket bra genomtänkta modifikationer, stor hänsyn till detaljer, starkt gnomgående tema och ovanlig bil av en modell som faller mig personligen i smaken. Bra bilder som förmedlar mycket av det intryck bilen skulle kunna ge i verkligheten. Ett fåtal originalbilar i mycket fint skick av personligen högt hållna modeller platsar också här. Normalt sett reserverad för icke-bruksbilar.

4: Gott helhetsintryck, bra modifikationer som kanske ändå inte alltid är helt i harmoni med varandra, mindre krav på detaljkänsla och genomgående tema. Här hamnar de flesta originalbilar som är i extremt fint skick, vare sig jag gillar modellen eller inte, men normalt sett ställer jag högra krav på modifikationer även för denna betygsgrad.

3: Detta är snittbetyget enligt mig, och det är ett högt snitt eftersom jag kallt räknar med att alla bilar som enligt reglerna läggs upp här ska vara något utöver det vanliga. Här platsar helt enkelt de flesta bilar, framförallt dem som inte tilltalar mig personligen så mycket. Kravet är jämväl att de ska ha några modifikationer om de inte är i mycket bra skick.

2: Här platsar de flesta originalbilar in, eller mycket vanliga modeller som enbart har sedvanliga modifikationer. Denna betygsgrad kan enligt mig jämföras med vad intressegraden på en bil är överlag bland alla bilar i landet. Detta är exempelvis det betyg jag själv skulle ge mina bruksbilar.

1: Bilar i dåligt skick eller som är modfierade på ett osmakligt sett så att intrcket man får av den förstörs. Här platsar bilar jag inte ens skulle kunna tänka mig att ha som bruksbil, ens om jag fick allt (service, försäkring, bensin, etc) betalt av någon annan. Helt enkelt en bil jag skulle skämmas för att fara runt i.

Enligt min teori är betygen 2, 3 oc 4 de man ska vara mest frikostig med då de bäst representerar något s inte är extremt åt vare sig det positiva eller negativa hållet. Mina betygssättningar hittills är följaktligen:

5:   18 röster (18%)
4:   37 röster (37%)
3:   39 röster (39%)
2:   5 röster (5%)
1:   1 röst (1%)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang