Är Suzuki Vitara, Grand Vitara och Samurai från första halvan av 1990-talet något att ha?

Navkapsel
2 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Hej!

Får jag lite pengar över någon gång så tänkte jag köpa en bruksbil. Är Suzuki Vitara, Grand Vitara och Samurai från typ 1988-1995 något att ha? Något som är kunnig när det gäller dessa? Jag kan inget om dessa men vill veta allt!

Vad är skillnaderna mellan dessa modeller?
Hur är de i trängen?
Vad ska man tänka på vid i köp?
Hur är det med reservdelssortiment?
Bränsleförbrukning?
Reservdelskostnader?
Lättmekade?
Försäkringskostnader?
Säkerhet?

Senast redigerat av EmilHammarlund (2 januari 2009)

henkebenke
2 januari 2009 · 1 703 Inlägg

Är det terrängkörning du ska syssla med så bör du satsa på en Samurai eller SJ413 då de är rambyggda och har bladfjädring och är mer robusta i terräng än Vitaran som har självbärande kaross, saknar diffbroms och är lite mer av en glidarvagn smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
2 januari 2009 · 938 Inlägg

Äh, köp en Valp iställe tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Navkapsel
2 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Jag är egentligen inte behov av en bil som tar sig fram så bra så en Vitara kanske skulle duga? Vad klarar en sådan av?
Jag hade lite planer på Lada Niva först men Suzuki känns klokare och lättare att hitta en fin för lågt pris men Nivan är ju coolare och mer trängbil. Dessutom har Nivan en cool vev!
Valp är ju det tuffaste men som billig bruksbil är jag tveksam.

te_wik Forummoderator
2 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Har haft en Vitara från 91.

Tyckte den funkade bra i terräng, mkt bättre än grandvitaran som är en lite lyxigare, 4 dörrars variant av vitaran, alltså är den bara tyngre och sämre i terräng.

Samurai e bra i terräng, värdelös på väg.

Har även haft en Niva, en 88. INGET slår den i terrängen smile Tyvärr är även den inte mycket att hurra för
på landsväg.
(Vi hade den i 13 år i familjen, enda som byttes var slitdelar, inget allvarligt som gick sönder)

Satsa på en Niva i första hand, hittar du ingen.. Köp en Vitara - mitt råd.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (2 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
twin_cam Smålänning
2 januari 2009 · 7 877 Inlägg

Vitara och Grand vitara är att föredra om du ska köra på plan mark mest...

Samurai/SJ413 har bladfjädrar, 1,3-litersmotor och typ noll ljudisolering smile Rolig skogsbil, men inte mer.

Håller dock med te_wik, Nivan är nog att föredra. Billiga delar, sen kan du få en rätt så ny får hyfsade pengar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Navkapsel
2 januari 2009 · 4 637 Inlägg

te_wik skrev:
Har haft en Vitara från 91.

Tyckte den funkade bra i terräng, mkt bättre än grandvitaran som är en lite lyxigare, 4 dörrars variant av vitaran, alltså är den bara tyngre och sämre i terräng.

Samurai e bra i terräng, värdelös på väg.

Har även haft en Niva, en 88. INGET slår den i terrängen smile Tyvärr är även den inte mycket att hurra för
på landsväg.
(Vi hade den i 13 år i familjen, enda som byttes var slitdelar, inget allvarligt som gick sönder)

Satsa på en Niva i första hand, hittar du ingen.. Köp en Vitara - mitt råd.

Mvh Tommy

En bullrig och slö bil är bara lite charmigt!

Nivan slår inget annat designmässigt heller! Älskar deras utseende! Drömmen är att hämta ut en fabriksny och det skulle vara möjligt så fort jag hittat ett fast jobb, månadskostnaden skulle inte bli märkbar. Men jag har andra dyra drömmar i livet jag ser som viktigare. Men kanske skulle båda gå? F r o m NU ska jag iallafall leva lite mer sparsamt och då kan det kanske bli den ryska problembilen Niva någon dag!lol Men jag tror ändå det är en vettigt och billigt köp eftersom den är robust och okomplicerad. Varför köpa Suzuki när det är Niva jag vill ha, nu fick jag lite att tänka på.

Senast redigerat av EmilHammarlund (2 januari 2009)

twin_cam Smålänning
2 januari 2009 · 7 877 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Men kanske skulle båda gå? F r o m NU ska jag iallafall leva lite mer sparsamt och då kan det kanske bli den ryska problembilen Niva någon dag!lol Men jag tror ändå det är en vettigt och billigt köp eftersom den är robust och okomplicerad. Varför köpa Suzuki när det är Niva jag vill ha, nu fick jag lite att tänka på.

Precis smile

Finns ju ingen ny bil som är lika snygg som en ny niva wink Håller med om att den lär bli billig att äga smile Konventionellt elsystem, byggd på gammalt vis.. Man kan ju göra allt själv på en sån big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
te_wik Forummoderator
2 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Och IFALL det går sönder... så är dom lika lätta att laga som en gammel volvo.. svets och hammare i princip.

Dessutom lätta att sälja sen när den dagen kommer, släng i en annons på finska marknaden så får du igen nästan alla stålar smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Navkapsel
2 januari 2009 · 4 637 Inlägg

twin_cam skrev:

EmilHammarlund skrev:
Men kanske skulle båda gå? F r o m NU ska jag iallafall leva lite mer sparsamt och då kan det kanske bli den ryska problembilen Niva någon dag!lol Men jag tror ändå det är en vettigt och billigt köp eftersom den är robust och okomplicerad. Varför köpa Suzuki när det är Niva jag vill ha, nu fick jag lite att tänka på.

Precis smile

Finns ju ingen ny bil som är lika snygg som en ny niva wink Håller med om att den lär bli billig att äga smile Konventionellt elsystem, byggd på gammalt vis.. Man kan ju göra allt själv på en sån big_smile

Jag räknade ut den lägsta månadskostnaden på www.ubbo.se 1 477,65 kronor. Inte mycket för att vara marknades enda RIKTIGA nya bil. (En begagnad men i nyskick kostar väldigt mycket mindre än det.) Finns möjligheten att ta välja bort kärringstyrning (servostyrning) vore det ännu bättre! Servostyrning passar inte riktigt in på en sådan bil men dragkrok och en enkel radio är ett krav. Nu pirrar det i kroppen efter Nivalängtan, hoppas kunna köpa en någon dag. Drömbilen av alla nya bilar!
Och om man jämför inköpspris och servicekostnader under tio år med en trist Volvo XC60 så har garanterat Nivaägaren mer över i plånboken.

Senast redigerat av EmilHammarlund (2 januari 2009)

blacken
2 januari 2009 ·

Tjacka en Cherokee LTD den "vanliga" inte Granden. Hur skojig som helst och grymt stryktålig plus att den är en äkta terrängbil..

Navkapsel
2 januari 2009 · 4 637 Inlägg

te_wik skrev:
Och IFALL det går sönder... så är dom lika lätta att laga som en gammel volvo.. svets och hammare i princip.

Dessutom lätta att sälja sen när den dagen kommer, släng i en annons på finska marknaden så får du igen nästan alla stålar smile

Mvh Tommy

Fyfaan vad ni gör ni sugen på en Niva!smile Men jag gillar inte att sälja bilar men skulle det bli ett krav så vore den nog lättsåld med tanke på hur bra jag sköter mina bilar.

te_wik Forummoderator
2 januari 2009 · 12 813 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

te_wik skrev:
Och IFALL det går sönder... så är dom lika lätta att laga som en gammel volvo.. svets och hammare i princip.

Dessutom lätta att sälja sen när den dagen kommer, släng i en annons på finska marknaden så får du igen nästan alla stålar smile

Mvh Tommy

Fyfaan vad ni gör ni sugen på en Niva!smile Men jag gillar inte att sälja bilar men skulle det bli ett krav så vore den nog lättsåld med tanke på hur bra jag sköter mina bilar.

Perfekt. Vi var tvungen att sälja våran då farsan fick så långa vägar att köra till jobbet.
13 mil enkel resa landsväg varje dag.. SEN ut i skogen..sen hem ännu,  det klarade han inte av med terrängdäcken smile

Förövrigt är våran vitara till salu för en liten peng smile
Farsan har gått och köpt sig en Santa Fee, då det blir mer och mer landsväg och mindre terrängkörning.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (2 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Navkapsel
2 januari 2009 · 4 637 Inlägg

te_wik skrev:

EmilHammarlund skrev:

te_wik skrev:
Och IFALL det går sönder... så är dom lika lätta att laga som en gammel volvo.. svets och hammare i princip.

Dessutom lätta att sälja sen när den dagen kommer, släng i en annons på finska marknaden så får du igen nästan alla stålar smile

Mvh Tommy

Fyfaan vad ni gör ni sugen på en Niva!smile Men jag gillar inte att sälja bilar men skulle det bli ett krav så vore den nog lättsåld med tanke på hur bra jag sköter mina bilar.

Perfekt. Vi var tvungen att sälja våran då farsan fick så långa vägar att köra till jobbet.
13 mil enkel resa landsväg varje dag.. SEN ut i skogen..sen hem ännu,  det klarade han inte av med terrängdäcken smile

Förövrigt är våran vitara till salu för en liten peng smile
Farsan har gått och köpt sig en Santa Fee, då det blir mer och mer landsväg och mindre terrängkörning.

Mvh Tommy

En bil till är inte aktuellt just nu, dessutom är nog tankarna mest inne på Niva. En begagnad, inte för gammal  och i nyskick helst utan servostyrning och annat tjafs. Och troligtvis en blågrön. Kanske blir jag Nivaägare år 2009!smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (2 januari 2009)

kaptenroed
2 januari 2009 · 120 Inlägg

Far min hade just en Suzuki Samurai (-88?). I vilket fall var bilen sjuhelsikes rolig i terräng, en liten burk som tog sig fram överallt och lite till. Att köra rakt ut på ett kalhygge i skogen var vardagsmat då den användes främst vid jakt. Komforten var däremot långt ifrån bra och som landsvägsbil var den inget att hurra för, bullrig slö och förmodligen livsfarlig att smälla med tongue En annan nackdel var rosten, den var inte fager och rost fanns i mängder. Men i övrigt är det en underhållande kärra, om du är sugen på lite offroad då alltså wink Som bruksbil lär den lite nyare Vitaran vara att föredra dock.

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
Navkapsel
2 januari 2009 · 4 637 Inlägg

C.Joensson skrev:
Far min hade just en Suzuki Samurai (-88?). I vilket fall var bilen sjuhelsikes rolig i terräng, en liten burk som tog sig fram överallt och lite till. Att köra rakt ut på ett kalhygge i skogen var vardagsmat då den användes främst vid jakt. Komforten var däremot långt ifrån bra och som landsvägsbil var den inget att hurra för, bullrig slö och förmodligen livsfarlig att smälla med tongue En annan nackdel var rosten, den var inte fager och rost fanns i mängder. Men i övrigt är det en underhållande kärra, om du är sugen på lite offroad då alltså wink Som bruksbil lär den lite nyare Vitaran vara att föredra dock.

Ett stort tack till ALLA som skriver i denna tråd! Alltid kul med folk som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Polara
2 januari 2009 · 430 Inlägg

sj413 pickup rules!! funkar grymt bra i terrängen...ja har dränkt min totalt 4ggr å den går än...går fan inte ta livet av de...skulle förstås inte åka i den på vägen då den är jä...t bullrig osv...men en billig leksak är det!!

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Navkapsel
4 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Polara skrev:
sj413 pickup rules!! funkar grymt bra i terrängen...ja har dränkt min totalt 4ggr å den går än...går fan inte ta livet av de...skulle förstås inte åka i den på vägen då den är jä...t bullrig osv...men en billig leksak är det!!

Okej! Men nu har jag nog bestämt mig att det kanske blir en Niva. Begagnad men de är inte så dyra nya heller, kan en bil bli mycket billigare? http://www.blocket.se/vi/19453033.htm?ca=14_s

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang