Handbroms tar ej Framåt, 740 GLE

Jimpiz
22 januari 2009 · 845 Inlägg

Handbromsen tar bara bakåt ej framåt. Vad kan felet vara?

Saab 9-3SS (2008)
Team-Adolfsson Gödseldräng
22 januari 2009 · 4 529 Inlägg

handbromsen ska bara ta på bakhjulen om de är det du menar ^^

Jimpiz
22 januari 2009 · 845 Inlägg

Nej tongue. Jag skrev inte Handbromsen tar bara bak ej fram, utan jag skrev tar ej framåt bara bakåt

Alltså ställer jag bilen med handbromsen i så rullar bilen iväg framåt, men bakåt tar den som den vore ny. big_smile

Saab 9-3SS (2008)
RPM2006
22 januari 2009 · 537 Inlägg

Jimpiz skrev:
Nej tongue. Jag skrev inte Handbromsen tar bara bak ej fram, utan jag skrev tar ej framåt bara bakåt

Alltså ställer jag bilen med handbromsen i så rullar bilen iväg framåt, men bakåt tar den som den vore ny. big_smile

Hur många hack räcker det för att den ska funka för att inte rulla bakåt?

FLindgren
22 januari 2009 · 5 089 Inlägg

byt beläggen. dom har nog blivit "sneslitna"

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Jimpiz
22 januari 2009 · 845 Inlägg

markuse90 skrev:

Jimpiz skrev:
Nej tongue. Jag skrev inte Handbromsen tar bara bak ej fram, utan jag skrev tar ej framåt bara bakåt

Alltså ställer jag bilen med handbromsen i så rullar bilen iväg framåt, men bakåt tar den som den vore ny. big_smile

Hur många hack räcker det för att den ska funka för att inte rulla bakåt?

3-5 hack, beroende på backe eller ej. Den är nyspänd.

Saab 9-3SS (2008)
Jimpiz
22 januari 2009 · 845 Inlägg

FLindgren skrev:
byt beläggen. dom har nog blivit "sneslitna"

Nybytta i Juli före besiktning på Bilia

Saab 9-3SS (2008)
Rojpen
22 januari 2009 · 2 230 Inlägg

du har ett fel som är fel:) nämen, tar den på båda å verkligen nyper åt? så inte den rostat fast eller så oket då dvs.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Jimpiz
22 januari 2009 · 845 Inlägg

Rojpen skrev:
du har ett fel som är fel:) nämen, tar den på båda å verkligen nyper åt? så inte den rostat fast eller så oket då dvs.

Hehe. Den tar ju bakåt, så det är väll inge fel på Oket. Har man änns ok på handbroms. Trodde det bara var backar, fjädrar och handbromswire.

Vet inte om detta är nån mer hjälp. Men Spänner jag handbromsen fullt så den tar redan efter första hacket å sen drar den för kung och fosterland så kan jag med hjälp av bara tummen putta bilen framåt, men backar jag å drar i handbromsen så låser sig nästan däcken. Sen när jag släpper handbromsen å rullar iväg så smäller det till

Saab 9-3SS (2008)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
22 januari 2009 · 999 Inlägg

Fick samma problem fast tvärtom på en S70 med nya backar, tog inte bakåt.

Det hjälpte att justera in backarna & vajer, släppa på vajern och skruva isär max på justeringen bakom bromsskivan. (minns jag rätt har inte 740 någon justering innanför bromsskivan?)

Har du "nybytta" så måste dom hamnat fel, eller om det är något som kärvar vid backarna som gör att dom spänner snett.

Senast redigerat av weeeman (22 januari 2009)

Kungis Örebro Racing Team
23 januari 2009 · 48 Inlägg

He he, backar från biltema lr? råkat ut för detta på flera bilar. byt till volvo orginal så funkar det nog skaru se.

Jimpiz
25 januari 2009 · 845 Inlägg

Kungis skrev:
He he, backar från biltema lr? råkat ut för detta på flera bilar. byt till volvo orginal så funkar det nog skaru se.

haha, vet inte om du tänkte på vad jag skrev typ 3 rader uppåt lol. Där stod det. " Bytta på Bilia i Juli förra året".

Alltså Bilia har Inga biltema delar på deras lager utan Volvo Originaldelar. Så Självklart sitter det Volvo original backar på bilen.

Saab 9-3SS (2008)
Kungis Örebro Racing Team
7 februari 2009 · 48 Inlägg

ne läste inte så noga, men har du både skivor o belägg volvo orginal? jag hadde biltema skivor och volvo belägg men de funka inte. brorsan hadde tvärtom funka inte heller, låste bakåt men inte framåt. verkar skilja på skivor och belägg mellan olika tillverkare.
har kollat backar från volvo, biltema och mekonomen och det är olika tjocklek på dem.
men det behöver ju inte va fallet på din bil, den verkar ju få bra service på Bilia.
Får väl fråga dem å, de har kanske bra förslag,ev. bättre. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang