Vilket fjädermärke är "bäst"?

Jooster
2 februari 2009 · 30 Inlägg

Tjena
Jo, då var det dags att skaffa sig nya fjädrar till gamle 740n. Har beställt gula koni, och skulle vilja ha ett par hårda sänkfjädrar av bra kvalité. Vad jag har förstått av att ha läst omkring lite här så är H&R bäst, men tyvärr har dom inte fjädrar till volvo 740. Så vad är näst bäst?

Kan inte så många märken, de jag kan är väl
lesjöfors
jamex
G&M

Som ni förstår behöver jag lite hjälp. Kom gärna med tips på andra märken, som ni vet är bra. Vill ju ha fjädrar hårdare än orginal, och av vad jag har hört så är många sänksatser som säljs idag mjukare än orginal.

Tack på förhand.

//Jocke
PS, kommentarer som "skrota bilen o köp en <insert random märke här>" undanbedes, det är inte aktuellt. Tack smile

jocke_gronberg
2 februari 2009 · 4 586 Inlägg

jag köpte mina fjädrar på mekonomen tror dom heter kilen fungerade grymt bra för mig samt bra pris

Dock var detta till en golf men borde finnas till volvo med

MattiasH
2 februari 2009 · 1 291 Inlägg

gå in på rejsa.nu och sök på fjäderkonstant eller biltema.
Där finns formler för hur du räknar fram den hårdhet du vill ha och sen köper du rätt fjäder på biltema som du sedan kapar till det antal varv du räknat ut för att stämma med önskad hårdhet och höjd. billigt blir det också

peegee Forummoderator
2 februari 2009 · 2 924 Inlägg

Kilén fjädrar borde finnas till din bil, Mekonomen har sålt dessa och jag tror de gör det fortfarande

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Jooster
2 februari 2009 · 30 Inlägg

Okej, tack för alla svar. Tror det blir kilén från mekonomen. Om ingen har något sista minuten-tips?

TheDeadDorkster Dieselgypsy
2 februari 2009 · 538 Inlägg

Bästa tipset är att du köper fjädrar och dämpare från en och samma tillverkare. Dessa saker är tillverkade att fungera ihop.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
H3dlund Med lem
2 februari 2009 · 1 127 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
Bästa tipset är att du köper fjädrar och dämpare från en och samma tillverkare. Dessa saker är tillverkade att fungera ihop.

Säg inte det du..

S.k sportfjädrar och sänkningssatser är inte mycket att hurra för. På tok för mjuka..

Bak kör jag kapade 745 lastfjädrar på min 740. Kapade 2-3 varv om jag inte minns fel, mycket hårdare än org och fortfarande hårdare än s.k sportfjädrar. Ändå tycker jag den är lite mjuk bak..

Jag säger som jorre83, varför köpa dyra "märkesfjädrar" när man kan slänga ihop t o m en bansetup med biltemafjädrar för under tusingen? Krävs att man har lite koll, läs på rejsa. Hittat perfekt fjädrar till min genom detta så..

Dock krävs ju att du har stötdämpare för detta också..

Senast redigerat av H3dlund (2 februari 2009)

TMW-Performance Avstängd
2 februari 2009 · 914 Inlägg

har H&R på min bil. Väldigt nöjd.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
TheDeadDorkster Dieselgypsy
2 februari 2009 · 538 Inlägg

H3dlund skrev:

TheDeadDorkster skrev:
Bästa tipset är att du köper fjädrar och dämpare från en och samma tillverkare. Dessa saker är tillverkade att fungera ihop.

Säg inte det du..

S.k sportfjädrar och sänkningssatser är inte mycket att hurra för. På tok för mjuka..

Bak kör jag kapade 745 lastfjädrar på min 740. Kapade 2-3 varv om jag inte minns fel, mycket hårdare än org och fortfarande hårdare än s.k sportfjädrar. Ändå tycker jag den är lite mjuk bak..

Jag säger som jorre83, varför köpa dyra "märkesfjädrar" när man kan slänga ihop t o m en bansetup med biltemafjädrar för under tusingen? Krävs att man har lite koll, läs på rejsa. Hittat perfekt fjädrar till min genom detta så..

Dock krävs ju att du har stötdämpare för detta också..

Tja.. Man får vad man betalar för.

Vill du få riktiga grejer måste man ju givetvis pröjsa mellan 10 och 20000 kr. men då får du ju också grejer som är ställbara på dom flesta sätten.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
H3dlund Med lem
2 februari 2009 · 1 127 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:

H3dlund skrev:

TheDeadDorkster skrev:
Bästa tipset är att du köper fjädrar och dämpare från en och samma tillverkare. Dessa saker är tillverkade att fungera ihop.

Säg inte det du..

S.k sportfjädrar och sänkningssatser är inte mycket att hurra för. På tok för mjuka..

Bak kör jag kapade 745 lastfjädrar på min 740. Kapade 2-3 varv om jag inte minns fel, mycket hårdare än org och fortfarande hårdare än s.k sportfjädrar. Ändå tycker jag den är lite mjuk bak..

Jag säger som jorre83, varför köpa dyra "märkesfjädrar" när man kan slänga ihop t o m en bansetup med biltemafjädrar för under tusingen? Krävs att man har lite koll, läs på rejsa. Hittat perfekt fjädrar till min genom detta så..

Dock krävs ju att du har stötdämpare för detta också..

Tja.. Man får vad man betalar för.

Vill du få riktiga grejer måste man ju givetvis pröjsa mellan 10 och 20000 kr. men då får du ju också grejer som är ställbara på dom flesta sätten.

Nu var det fjädrar vi pratar om dock, den dagen du lyckas göra en justerar fjäder ska jag bjuda på en glass. tongue Justerabart är onödigt så länge det inte börjar bli riktigt seriös racing/banåka på hög nivå.

Dock lovar jag dig att biltemas fjädrar, uträknat till den bilen det ska sitta på. Och bra stötdämpare slår det mesta om man vet vad man håller på med! Roligare är det också. smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Finns även personer med en del praktiskt erfarenhet som anser att sänkning av en Volvo 740 fram är det sämsta man kan göra för väghållningen pga allmänt försämrad hjulgeometri i framvagnen.

Värt att nämna kanske.


Själv har jag använt Jamex fjädrar i ~2000 mil och dom funkar väl bra smile
Misstänker att dom fjädrarna jag har är progressiva fram och bak. Inte helt
säkert men får göra en ny tolkning av diagrammet på kartongen nån dag.

Färgen på fjädrarna bak har ju släppt en del där de övre täta fjädervarven vilar mot varandra.
Om det är nåt att orda om.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
KG
2 februari 2009 · 385 Inlägg

"Försämrad hjulgeometri"?
Vad betyder det, att hjulen bli trekantiga? tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
3 februari 2009 · 10 427 Inlägg

KG skrev:
"Försämrad hjulgeometri"?
Vad betyder det, att hjulen bli trekantiga? tongue

Hjulgeometri är ett samlingsnamn på toe-in/out, camber, caster m.fl.
Då har du lärt dig nått nytt i år också wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Sokrates Eliminator
3 februari 2009 · 1 441 Inlägg

steifan skrev:
Finns även personer med en del praktiskt erfarenhet som anser att sänkning av en Volvo 740 fram är det sämsta man kan göra för väghållningen pga allmänt försämrad hjulgeometri i framvagnen.

Värt att nämna kanske.

Det gäller i stort sett alla bilar, särskilt modell nyare.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
kolvas
3 februari 2009 · 4 001 Inlägg

H3dlund skrev:

TheDeadDorkster skrev:
Tja.. Man får vad man betalar för.

Vill du få riktiga grejer måste man ju givetvis pröjsa mellan 10 och 20000 kr. men då får du ju också grejer som är ställbara på dom flesta sätten.

Nu var det fjädrar vi pratar om dock, den dagen du lyckas göra en justerar fjäder ska jag bjuda på en glass. tongue Justerabart är onödigt så länge det inte börjar bli riktigt seriös racing/banåka på hög nivå.

Dock lovar jag dig att biltemas fjädrar, uträknat till den bilen det ska sitta på. Och bra stötdämpare slår det mesta om man vet vad man håller på med! Roligare är det också. smile

varför ha en massa justerbart när 99% av dom som har justerbart ställer in det 1 gång (eller t.o.m åker med fabriksinställningen) och alltid åker med den inställningen?
Hur många är det som klarar av att optimera sin fjädring/stötdämpare?
Är detta verkligen nödvändigt på en gatbil?

nä, jag säger som många andra, lägg inte ner för mycket pengar men köp inte det billigaste skiten heller så blir det säkert bra, och detta handlar ju om en gammal 740 som säkert är lagom mjuk i bussningar osv. så då kvittar det om man lägger ner 30k på stötdämpare/fjädrar, det blir bättre men inte bra.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
twin_cam Smålänning
3 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Kilen eller lejöfors hade jag kört på, utan tvekan.

Ska ha Kilen på Saaben.

Svesktillvderkat med, så även om det kanske inte märks i det stora hela så känns det bra att stödja sveriges företag smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
H3dlund Med lem
3 februari 2009 · 1 127 Inlägg

steifan skrev:
Finns även personer med en del praktiskt erfarenhet som anser att sänkning av en Volvo 740 fram är det sämsta man kan göra för väghållningen pga allmänt försämrad hjulgeometri i framvagnen.

Värt att nämna kanske.


Själv har jag använt Jamex fjädrar i ~2000 mil och dom funkar väl bra smile
Misstänker att dom fjädrarna jag har är progressiva fram och bak. Inte helt
säkert men får göra en ny tolkning av diagrammet på kartongen nån dag.

Färgen på fjädrarna bak har ju släppt en del där de övre täta fjädervarven vilar mot varandra.
Om det är nåt att orda om.

Rollcenter, bumpsteer och ackerman kan ju bli lite lidande. Men inget som är omöjligt att få ordning på. Rollcenter är enkelt att få fason på iaf, distanser under fjäderben så spindeln flyttas ner lite.

liquisole
3 februari 2009 · 1 237 Inlägg

har cobra på min 200sx, riktigt styvt och bra smile

Edvinoo Hetast Just Nu!
3 februari 2009 · 1 355 Inlägg

Om inte nån redan skrivit så röstar ja för Eibach...

Inspiration comes standard
Jooster
3 februari 2009 · 30 Inlägg

Herregud vad svar det blev helt plötsligt tongue Tack för alla tips. Har pratat med bilmodecenter, dom har inte specifikt till mig, men ska dit imorn o se om vi kan hitta några fjädrar från någon annan bil som kan passa. Har köpt en sats gula koni som bör komma imorn. Jag frågade när jag beställde dämparna, om de rekommenderade några speciella fjädrar o så, svaret blev något i stil med att "ta bara något som passar, vanliga sänkfjädrar från valfritt företag" ungefär.

Bussningar är bytta/håller på att bytas, de sista till framvagnen kommer nog imorn, polyuretan. Förhoppningsvis hittar jag väl något på bilmodecenter, annars blir det antagligen kilén från mekonomen. Vill inte hålla på och kapa fjädrar, känns på något vis oseriöst i mina öron, och har många dåliga erfarenheter av biltemas kvalité tongue

Men som sagt, tack alla som har bidragit till tråden, nu är jag flera lärdomar rikare, hehe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang