5799
Sök

hur många av er lämnar in bilen på service?lr servar ni den själv/a?

Livsnjutare
1 707 Inlägg
2 februari 2009
Gör allting själv, litar inte ett skit på verkstäder.. dom vill bara tjäna pengar, inte ta hand om din bil!

Vet man vad man gör blir det så mkt bättre! Dessutom är det kul att pyssla om dom små :p

982 Inlägg
2 februari 2009
oftast själv men är de en riktigt kall vinter dag o ja måste fixa nå allvarligare så lämnar ja till nån polare då jag inte har varmgarage

4 299 Inlägg
2 februari 2009
9-5an lämnas in bara för att få stämpeln och behålla värdet på bilen.

9000 har ingen servicebok så där e de skitsamma. Och dessutom vill jag inte helst att nån annan än jag rör wink

3 235 Inlägg
2 februari 2009
Fixar det mesta och servar själv.
Tidigare (5-6 år sedan) då jag varken kunde mecka eller hade ordentliga verktyg lämnade jag alltid in bilen, (stort misstag...)
Nu har jag möjlighet att fixa det mesta i garaget, som t ex: bromsar, avgas, stötdämpare, kamremsbyte, svetsning, lackering, motor/växellådsbyte med mera.
Det elektriska kan jag dock inte så mycket om, men en vän av mig har all möjlig utrustning och kan hjälpa med detta vid behov.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
2 februari 2009
Fixar allt själv då jag själv jobbar på verkstad.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 februari 2009
Gör allt själv, vore väl iofs illa om jag lämnade in den för jag får ju göra jobbet iaf tongue

BMWgrabben skrev:
_zigge_ skrev:
Servar alltid själv.. Blir bäst då och man vet att det blir redigt gjort..

Så bra sagt wink

Auktoriserade verkstäder drivs ju av vanliga människor. Alla kan ha dåliga dagar, servicen kan utföras av en praktikant.. Nej fan. Så länge jag har denna kunskap så lär inte nån verkstad få röra min bil wink

Bara en fråga, är inte ni vanliga människor ni med?

593 Inlägg
2 februari 2009
Service ordnar ja själv då ja jobbar som mekaniker, men ska ja serva cykeln då lämnar ja in den=)

1 062 Inlägg
2 februari 2009
gör allt själv

KTM 660
537 Inlägg
3 februari 2009
Gör service själv på mina bilar. Skulle aldrig få för mig att lämna in en lite äldre bil på service.
Hade jag köpt en helt ny bil hade jag nog lämnat in den på service dom första 10 000 milen iaf. Ser lite bättre ut i boken då

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 februari 2009
Det e klart att man gör själv. + på kompisarnas bilar ibland

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

112 Inlägg
3 februari 2009
"Vad är en service för något?"

Jag hatar fwd = felwheeldrive...

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
3 februari 2009
Gör all service själv

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
3 februari 2009
Har precis köpt sprillans ny bil, den kommer att lämnas iväg på service för att behålla alla garantier smile

1 228 Inlägg
3 februari 2009
Själv gör jag servicen själv, men det är endast för att mina bilar är så pass gamla att det helt enkelt inte lönar sig att lämna in bilen. Smakar mer än det kostar.

Tex: 900:an
4 liter Mobil 1 helsyntet
Speedparts blå oljefilter
Luftfilter från speedparts
Tändstift

Kostar ca 850-900kr. Saab själva skall ha 1600 för samma service, och då kollar dem bara tändstiften.

Men skaffar jag mig en "nyare" bil tex från 1999 som har fullstämplad servicebok så kommer jag givetvis fortsätta att lämna in på aukt. verkstad för service. Måste ju även släcka servicelampa. De bilar jag har idag har inte ens ngt sådant.

Smålänning
7 887 Inlägg
3 februari 2009
Gör alla servicear och reparationer själv, oavsett vad. Kan man det inte innan så får man köra efter devisen "Learning By Doing" och så kan man ju fråga någon som kan...

Jag jobbar med utkörning av reservdelar till en del verkstäder häromkring, och det går att räkna på sina 5 fingrar vilka verkstäder/mekaniker så hade fått röra min bil överhuvudtaget... Och då har vi ändå de största märkesverkstäderna som kunder...

Men visst, ibland är man sugen på att lämna in wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2009
Gör det jag kan själv! den gången jag lämnade iväg nu sist va hjulinställning å det är lite jobbigt att göra själv! speciellt när inte ens dom lyckades! =P

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
4 februari 2009
Gör allt på mina bilar själv eftersom att jag är bilmek, ända jag inte gjort är när jag lät arbetskamraten göra hjulinställning på 200:an (har inte lärt mig den än).

Om man hade en ny bil skulle jag bara be kundmottagarna att öppna en arbetsorder och göra servicen själv ändå med fullt godkänd servicebok.

- Time Attack -

689 Inlägg
4 februari 2009
kan själv:)

261 Inlägg
4 februari 2009
kim89 skrev:
"Vad är en service för något?"

Mycke bra fråga.. Det undrar jag med:P
Brukar hälla i lite ny olja i samband med motorbyte, i övrigt har mina bilar ALDRIG fått någon service.
Oftast räcker det å fylla på när oljelampan börjar blinka:D

3 650 Inlägg
4 februari 2009
Självservice
Senast redigerat av Kesler (4 februari 2009)

Sök